Meisje wilt beste vriendin ''afpakken''

Oke, ik ben nu ongeveer 3 jaar beste vriendinnen met T en we zijn al die tijd onafscheidelijk geweest. De laatste paar maanden is er een meisje, O, die ook steeds vaker bij ons ging zitten. In het begin vond ik haar heel aardig en we hebben vaak wat met zijn drieën gedaan. Maar al snel vond ik haar irritant. Er viel niet met haar samen te werken aan opdrachten (op het laatste moment toch zeggen dat haar stuk niet ging lukken, totaal niet meewerken en alleen maar zeiken dat ze jouw ideeën niet leuk vond terwijl ze zelf met geen enkel idee kwam). Verder moet alles gaan zoals zij wil dat het gaat, praat ze alleen maar over haar vriendje en is ze verder negatief over alles. O heeft ook wel door dat ik niet echt een klik met haar voel, dus trekt ze heel erg naar T. T vindt haar helemaal geweldig en vindt dat geen probleem en vindt dat we met zijn drieën maar een ‘‘groepje’’ moeten worden. T en ik spreken nooit meer alleen af, altijd moet O erbij, terwijl O en T wel vaak alleen afspreken omdat O dat dan vraagt. Als we dan met zijn drieën afspreken sta ik er een beetje bij, want O gaat altijd net zo staan dat ze voor me staat, waardoor ik dus een beetje ‘‘buiten’’ hen sta. Ik ben er helemaal klaar mee, maar er zijn echt alleen maar tweetallen in mijn klas van beste vriendinnen, dus ik kan ook niet echt ergens anders heen. Ik heb wel andere vriendinnen, maar ik weet niet zo goed of ik nou gewoon T moet laten vallen of nog niet op moet geven. Ik heb dit T al verteld, die snapte me niet en vond dat ik overdreef.

Ik weet nou even niet meer wat ik moet doen, ik heb nu vakantie en ik heb eigenlijk niemand om echt mee af te spreken, dus nou heb ik uit wanhoop maar ja gezegd om morgen met T en O samen af te spreken, maar ik wil dit echt niet meer. Moet ik toch maar op zoek gaan naar andere vriendinnen, of ervoor zorgen dat O niet haar zin krijgt en goed bevriend blijven met T?

Je maakt dit echt groter dan dat het is. Als je niet wilt afspreken, zeg dat dan eerlijk tegen beide. Het leven bestaat niet uit 1 beste vriendin.

Ik heb ditzelfde probleem ook gehad

Heb je al geprobeerd om echt tegen T te zeggen dat je met haar alleen iets wil doen? Of blijft T dan zeggen dat O meemoet? Misschien kan je op een aardige manier zeggen dat het je ook wel leuk lijkt om iets alleen met T te doen? Ze kan immers niet als excuus gebruiken dat het zielig is voor O want dat doen zij ook bij jou…

Ik zou inderdaad proberen wat meer met T alleen af te spreken, want waarom zou ze dat niet willen als ze ook alleen met O afspreekt?
Verder zou ik wel iets meer omgaan met andere vriendinnen want dan kun je daar misschien mee afspreken en hoef je niet de hele tijd bij O te staan en je onprettig te voelen.