Meiden en gezond zijn. (Een paar vragen)

Hee allemaal! Ik ben sinds een tijdje gezond aan het eten en 6 keer per week aan het sporten. Ik hardloop op maandag, woensdag en vrijdag en dan ren ik meestal 6 km. Op dinsdag en donderdag heb ik handbal training en op zondag of zaterdag een handbalwedstrijd. Ik vroeg me af of iemand wist hoeveel je verbrand met een uurtje handbaltraining. Ik ben namuelijk best benieuwd. Ik ben 1.71 meter lang, ik weeg 68.2 kilo (Ik weet het, veel! Maar eerst woog ik 73 kilo, dus bijna 5 kilo kwijt! En ik wil tot de 65 kilo). De hele week ben ik gezond aan het doen om mn doel te halen. Een vraagje hierover. Ik heb mezelf net gewogen en ik woog opeens 68,6 kilo! :grimacing: terwijl ik vorige donderdag avond 68,3 was! Zou ik aangekomen zijn? Ik maak me best wel veel zorgen en vind dit erg jammer. Ook weeg ik op de vrijdag ochtenden dus morgen weer, ik vind het echt spannend.

Je gewicht kan meer dan een kilo schommelen per dag. Heeft te maken met vocht vasthouden, moment waarop je weegt, meer/anders gegeten, hormonen, menstruatie etc. 0.3 kilo is echt niks, dat kan heel goed door zo’n schommeling komen.

Als je je vandaag hebt gewogen zou ik dus niet morgen wéér op de weegschaal staan. Dan wil je zaterdag misschien weer etc. Een keer per week is echt meer dan genoeg.

Verder sport: je verbranding kan ook verschillen per training. Het is nuttiger om te weten wat je aan kcal eet op een gemiddelde dag, dan wat je aan kcal verbrandt in een uurtje. Je sport zes keer per week, dan heb je al een behoorlijk actieve levensstijl.

Je gewicht is trouwens helemaal niet ‘veel’, Je hebt een keurig gezond BMI, en hoewel BMI niet altijd evenveel zegt zie ik niet helemaal in waarom je het nodig vindt om ‘veel’ erbij te zetten.

Wel heel knap dat je al vijf kilo kwijt bent :slightly_smiling_face:

Je gewicht verschilt elke dag natuurlijk een beetje. De ene dag eet je misschien wat meer, of houdt je meer vocht vast, of heb je nog geen grote boodschap gedaan. Maak je daar maar niet te druk om.

Ja klopt. Als ontbijt eet ik 27 gram havermout met water
Dan neem ik een mandarijn of appel mee naar school. Die appel snij ik thuis in stukken met zo’n raar ding. De helft van de appel eet ik op om half 11.
Dan is het tijd om te lunchen en dan neem ik 2 tarweboterhammen mee, 1 met kipfilet en de ander met jam.
Dan is het half 3 en dan eet ik de andere helft van de appel op.
Dan ga ik hardlopen/handballen
Dan is het tijd om avond te eten. 0.5 bord groente, 0.25 bord vlees en 0.25 bord aardappels.

Ik heb nu een soort van in de middag gewogen, klopt dat dan ook dat je zwaarder bent dan in de ochtend?

Wat denk je nu zelf?

Ja ik ga gewoon verder bitchen.

Je geeft aan dat je gezond eet, maar ik vind dit eetpatroon niet gezond klinken. Eerder alsof je veel te weinig eet, en er bovendien erg obsessief mee bezig bent. Je sport zes keer per week, als dit alles is wat je eet heeft jouw lichaam veel te weinig energie om goed te kunnen blijven functioneren. Bovendien mis je een enorme hoeveelheid eiwitten en vetten, wat het afvallen en je gezondheid ook niet zal bevorderen.

Ik vind het eerlijk gezegd nog best weinig wat je eet. Qua ontbijt alleen havermout, en een halve appel tussendoor, is best wel weinig. Probeer eens in topics te kijken als:
http://forum.girlscene.nl/forum/food-sport/wat-heb-jij-vandaag-al-gegeten-3-lees-de-beginpost-272889.25925.html
en
http://forum.girlscene.nl/forum/food-sport/fit-voor-de-zomer-2016-326640.950.html

Daar kun je veel tips halen in wat gezonde maaltijden en tussendoortjes zijn, ook qua porties.

Je eet overigens veel te weinig, zo ga je wel afvallen maar je gaat meteen jojo’en wanneer je terug iets meer gaat eten. Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is?

Meisje, focus je ten eerste niet zo op dat gewicht. Dat schommelt gewoon.

Ten tweede eet je veel te weinig. Er is best en kans dat je vooral spiermassa en vocht aan het verliezen bent op dit moment, met al het sporten dat je doet.
Eet meer. Eet meer eiwitten; maak van die havermout maar het dubbele MET een melk product of zuivelvervanger, eet een handje noten bij je fruit, twee boterhammen meer en misschien ook een zuivelproduct in de avond. Je hebt die energie nodig om lekker te sporten en spieren aan te maken. Daar wordt je ook strakker van dan van te weinig eten + sporten.

Ik sluit me helemaal aan bij wat iedereen zegt, en die ‘ik eet 27 gram havermout’ komt nogal obsessief over. Weeg je het elke ochtend af tot de 27? :flushed:
Misschien kan je iets minder focussen op de precieze hoeveelheden en gewoon nemen waar je lichaam behoefte aan heeft. Je kan wel het dubbele eten op een dag, zeker als je ook zo veel sport er naast.

Nee, het is al afgewogen in aparte zakjes (Quaker havermout express naturel)