Meewerken bij afstudeerstage

Hey, wie van jullie heeft tijdens haar afstudeerstage ook meegewerkt in het bedrijf? Hoe beviel dat? Ik hoef pas over een jaar te gaan af te studeren maar ik zou heel graag de andere kant van mijn vakgebied leren kennen en als dat tegelijk met het afstuderen kan zou dat mooi zijn anders moet ik een stage voor 1 dag per week nu gaan zoeken en dat is ook niet echt wat denk ik.

Ik zou eerst maar eens kijken of je school dat toestaan. Bij ons mag het namelijk niet…

Ik heb dat gedaan, 3 dagen per week meewerken en 2 dagen aan mijn scriptie. Had voordelen en nadelen. Voordelen; leren over het vakgebied, beter in het onderwerp van je scriptie kunnen komen, meer contact met je opdrachtgever. Nadelen: je komt minder aan je scriptie toe en dat is wel echt een dingetje. Dat heeft mij wel vertraagd, om eerlijk te zijn. Maar ik vond het wél heel leerzaam. Meer dan drie dagen zou ik ook écht niet doen.
Van mijn school mocht het wel, maar ze raden wel aan om het niet te doen. Maar je mocht het verder zelf weten.

Ik snap het niet, werk je niet ook al mee met het bedrijf als je je eindscriptie schrijft? Althans, ik ben met de mijne bezig en ik doe gewoon wat de PhDers, doctoren etc doen, alleen ik zal hoogst waarschijnlijk mijn scriptie niet publiceren en zij wel.

Ligt een beetje aan de opdracht. Bij een wetenschappelijke (master)opdracht zal dat wel zo zijn, maar de meeste HBO scripties kun je ook schrijven als je niet in het bedrijf werkt.

Dit is niet helemaal waar. Alle technische hbo studies moeten een vraagstuk/probleem oplossen waar het bedrijf nu zelf mee zit en dus werk je actief mee met het bedrijf en zijn medewerkers. Tijdens mijn afstudeeropdracht was ik echt onderdeel van de afdeling en werkte ik met verschillende afdelingen samen om zo tot de beste oplossing te komen. De mensen waar ik tussen zat waren allemaal bezig met hetzelfde product/branche maar dan met andere innovaties en ontwikkelingen. Je kon dus erg veel van elkaar leren en aan het einde was jij de expert op jouw probleem en kwamen ook medewerkers naar jou toe om problemen te bespreken.

Ik ga dit even volgen. Ik studeer aankomend halfjaar af en ik ben vanuit school verplicht om mee te werken naast mijn onderzoek.

Ook bij HBO scripties moet je vaak je scriptie op het bedrijf schrijven, anders is het ook lastig om een onderzoek te doen voor een bedrijf :wink:

Verder is het waar ik studeer de bedoeling dat je alleen je onderzoek doet, maar als je mee wil werken mag dit ook. Vaak is dit ook afhankelijk van het bedrijf of het mogelijk is om mee te werken.

Nouja, ik ben het met je eens en daarom heb ik ook een meewerkstage erbij gedaan maar vanuit mijn opleiding werd het echt meewerken op een bedrijf niet aangeraden en hoefde het schrijven ook niet per se op het bedrijf. Dus ik bedoelde inderdaad zonder echt meewerken, het is natuurlijk niet handig om helemaal nooit op het bedrijf te zijn.

Wat voor opleiding doe je als ik vragen mag?

Human Resource Management

Ik doe Communicatie en ben op dit moment met afstuderen bezig, dus ik denk dat ik je wel een beetje op weg kan helpen.

Bij ons op de HAN wordt door de stagecoördinator afgeraden om mee te werken tijdens je afstudeeropdracht omdat je zogenaamd te druk bent met het onderzoek en je vertraging gaat oplopen als je meewerkt. Persoonlijk denk ik dat dit onzin is, het helpt enorm als je bezig bent met werkzaamheden die niet bij je afstudeeronderzoek horen. Ik ken veel mensen die stageopdracht hadden gescoord bij grote bedrijven die graag zagen dat ze meewerkten. Ze hadden dan vaste dagen waarop ze meewerkten en aan hun afstudeeropdracht zaten.
Je kan altijd aangeven bij het bedrijf waar je afstudeert dat je wel mee wil werken, maar dat je nog niet weet hoeveel. Je kan dan beginnen met drie dagen afstuderen en twee dagen meewerken, als je dan tijd tekort komt voor je afstuderen kun je er voor kiezen om dan vier dagen met je afstuderen bezig te zijn.

Overleg het even met school, wie weet mag het wel niet. Heb je geen meewerkstage gelopen trouwens?

Dit inderdaad. Bereid zijn tot meewerken kan ervoor zorgen dat je een afstudeeropdracht wel binnenhaalt, was bij mij in feite ook.

Joehoeee ik ook!

@Governo17, dat heb ik natuurlijk eerst nagevraagd voordat ik het hier vroeg. Dat mag gewoon maar bijna niemand doet het.