Ik wil een verhaal schrijven, een beetje gebaseerd op een vriendin van mij, die met depressie worstelt (zo’n geval van op het randje van depressie). Ik wil graag ook een beetje kunnen omschrijven hoe haar beste vriendin hierin staat, dus ik had een tweekantenverhaal in gedachten. Maar… Ik kom altijd met eerste stukken maar daarna loop ik helemaal vast. Als je het “leuk” lijkt om hierover mee te schrijven be my guest!
Een permanent masker
1.
Het masker dat ik draag, ik draag het al jaren, het is al lang niet meer het masker wat in eerste instantie mezelf opzette. In de hoop dat alles later wel weer over zou waaien. Mensen hebben dat masker met veel geweld van mijn gezicht gerukt, daar kwam deze voor in de plaats. En dit was niet zomaar een masker, deze zou ik voor altijd ophouden, tot het me kapot zou maken, me zou breken tot op het bot. Dat was de hele intentie ervan. Een masker met naalden in de binnenkant, bekleed met duizenden en duizenden lange, scherpe naalden. Zo werd dit in mijn gezicht gedrukt en bij elke poging het af te zetten, ging het juist dieper in mijn gezicht en liet het meer en meer littekens achter.
Nu herkent een enkeling mij achter dit helse ding vandaan. Zelfs mijn bloedeigen ouders hebben de hoop op het terugzien van hun bloedeigen dochter al opgegeven.
En de mensen die dit masker in mijn gezicht hebben gedrukt, die kunnen niks meer dan lachen en zichzelf nog wat groter voelen. Want daar zijn ze mens voor, achterbaks al de pest en alles om de mensen waarvan de zwakte kunnen voelen nog dieper de grond in te boren. Niemand geeft meer om een ander we springen nog liever voor een trein dan dat we iemand anders voor onszelf zouden laten gaan. Het egoïsme van de eenentwintigste eeuw, het valt al niet meer te redden. Vandaag de dag wordt je wel degelijk groter beschouwd als je op anderen gaat staan. Het zijn juist de slachtoffers die met alle minacht worden aangekeken.
Het feit dat tenminste nog één iemand het beetje licht uit mijn ziel ziet komen, laat me dit gevecht nog niet opgeven. Alles voor dit persoon. Want zij maakt zichzelf anders door het te zien. Zij ziet dat door de enige kleine gaten in de masker, mijn ogen, het enige nog van mijzelf, vurig branden van verlangen om ooit mijzelf weer te kunnen laten zien. Al is achter dat vuur niks meer dan een haast dode ziel. Zwart en vernietigd door een masker wat ik nooit meer af zal krijgen.