Meerderjarig en school wil gesprek met ouders

Heb het mn mentor uitgelegd, komt hij vandaag met: we bellen je ouders wel even. Ben er best wel boos om, ik ben er ook niet tegenin gegaan omdat ik in een gesprek met hem nooit iets terug mag zeggen (ook 1 van de redenen dat ik geen gesprek wil) en hij zorgt er toch altijd voor dat hij gelijk krijgt. Maargoed, ik heb het mn moeder verteld en ik ben helemaal klaar met die man.

Ja dat snap ik kan je geen andere mentor krijgen? Ik heb afgelopen jaar ook niet officieel een andere mentor gekregen omdat mijn mentor gewoon totaal geen goede mentor was ze zei tegen een vriendin van me “Oh je word heel er gepest zo erg dat je niet naar school durft? Ja dat is kut voor je pest maar gewoon terug hoor dat mag wel!” Die vriendin is 21 jaar oud en als iemand een volwassen vrouw zo erg pest dat ze niet naar school durft dan moet je daar verdomme wat aan doen al is het al goede tips geven(sorry ben er nog steeds pissig over) Die vriendin is nu ook gestopt met die opleiding.

mijn ma doet momenteel ook mbo, die mag zelf ook niks, mag niet naar de wc zonder t te vragen, mag niet afwezig zijn als dr zoon van 10 een lesvrije dag heeft, mag niet zonder begeleiding boeken halen in de mediatheek, ze is 46… Ik heb sowieo al een grote hekel aan de nieuwe regelingen van het mbo onderwijs ;s

Je kunt er wel dieper op in gaan, je bent meerderjarig. Dit zou je dan om je mentor heen kunnen doen, of al een simpel telefoontje naar de receptie. Of mail de afdelings directeur, mentors hebben niet altijd gelijk ;p

Bedankt voor jullie reacties. Ik probeer ook al zoveel mogelijk dingen via een andere leraar te regelen, maar elke leraar is vriendjes met mijn mentor, en ze zeggen altijd: als meneer S. dat zegt dan is dat zo.

tot en met je 21e zijn je ouders nog verantwoordelijk over je. Je mbo school staat dus in hun recht om je ouders te spreken. Je mag hierover wel bezwaar indienen. Als je bezwaar wil indienen heb je wel gegronde redenen nog (geen ik krijg dan oorlog met mijn ouders reden). Schrijf een plan van aanpak en overhandig deze aan je studie loopbaan begeleider. Dit laat zien dat je voor je studie wil gaan en dat je vanaf nu af aan geen problemen meer binnen je opleiding zal ondervinden.

succes

Misschien is het anders omdat het om mbo gaat maar bij hbo en op de universiteit mogen ze dit niet hoor. Je bent 18 dus niet meer leerplichtig.

Dat telt dus enkel als je een diploma hebt met een startkwalificatie. Die krijg je bij een mbo-opleiding (minimaal niveau 2), havo en vwo. Daarom dat ze op mbo wel kunnen zeuren en op hbo en de universiteit niet.
Neemt niet weg dat je het altijd kunt proberen als je niet wilt dat school zich met jouw privésituatie bemoeit.

Edit: onee, leerplicht was tot 16 en werd verlengt tot 18 als je dan nog geen startkwalificatie hebt. Maar ik vraag me toch af wat er gebeurt als je op je 18e nog steeds niet die kwalificatie hebt gehaald.