Meerderjarig en school wil gesprek met ouders

Heey
Ik ben 18 jaar en doe een mbo opleiding, nu wil de school een gesprek met mn ouders omdat het een tijdje niet goed ging, maar nu gaat het al veel beter. Ik wil dit alleen niet omdat mijn ouders dan heel boos worden, bij het kleinste dat ik fout doe ik het al weken oorlog in huis. Kan ik, omdat ik 18 ben, tegen school zeggen dat ik dit niet wil? Want als ik niet thuis woonde had dit niet gehoeven, maar hoe zit dat nu?

Probeer het? :stuck_out_tongue:

maar als ze dan mijn ouders gaan bellen ben ik helemaal de lul

Je bent meerderjarig, dus lijkt me van niet dat ze verplicht met je ouders kunnen praten. Dus ik zou gewoon aangeven dat je het niet wilt (: (benadruk desnoods dat je meerderjarig bent)

Ik weet niet hoe het zit, je bent iig wel leerplichtig dus misschien dat ze je ouders er daarom wel bij kunnen betrekken?

oeps foutje haha.

Lijkt mij niet dat dat zomaar kan, je bent 18 en dat is meerderjarig en dus niet meer leerplichtig.

Op het mbo ben je leerplichtig tot je 23e, of 21e. Maar je hebt nog geen startkwalificatie, vandaar dat he als mbo’er nog leerplichtig bent.

Oja misschien als je werkt dat het dan niet meer hoeft. Maar wel als je geen werk hebt.

Ik ben 19 en krijg gewoon leerplicht achter mij aan als ik niet naar school ga.

kwalificatieplicht bedoel je denkt ik, want ik krijg alleen duo achter en aan…

Op het mbo doen ze vaak van dit soort rare dingen.
Ik was ouder dan 21 toen ik aan een nieuwe mbo opleiding begon. Ik had ook al een andere opleiding helemaal afgerond, dus ik had een startkwalificatie. Bovendien kregen wij aan het begin allemaal een formulier waarop je moest invullen of je wel of geen toestemming gaf dat je ouders op de hoogte gesteld werden van dingen. Ik had aangegeven daar geen toestemming voor te geven. Stuurden ze toch nog brieven naar mijn vader om hem uit te nodigen voor ouderavonden. Ik ben toen echt pissig geworden en heb aangegeven dit echt absoluut niet meer te willen, aangezien ik alles zelf regelde en betaalde voor school. Ik vroeg ook of ze dit soort brieven ook stuurden als leerlingen al op zichzelf woonden. Hun antwoord? Ja dan stuurden ze deze brieven ook en ze verwachtten dat leerlingen die brieven dan aan hun ouders gaven :S :S

Gewoon zeggen dat je dit niet wilt. Je bent idd ouder dan 18 dus zonder jouw toestemming mogen ze je ouders niet bellen.

Nee bij ons staat echt leerplicht. Maar ik heb er zelf (gelukkig) nog nooit mee te maken gehad. Leraren hebben het altijd over leerplicht.

Maar over het onderwerp, school wilt bij ons ook altijd dat de ouders mee komen. Maar ik zou gewoon zeggen dat je meerderjarig bent en dat ze alleen met jou mogen spreken.

Ik geloof dat dat niet eens mag eigenlijk. Bij mij word er op de VAVO iig niks aan mn ouders gevraagd enzo.

bij mij verder ook niet, ik mag zelf zelfs alle papieren enzo tekenen en nu opeens moeten mn ouders wel mee…

Dat is hoe het werkt op het MBO, op HBO vragen ze niet eens naar je ouders. Je kan met je coach of begeleider praten over je situatie, zodat je misschien alleen naar dat gesprek mag. Of beloof je coach dat jij er thuis nog over zal praten, maar dat je het liever zelf verteld. (Kun je nog altijd beslissen of je het ook echt doet)

Je bent 18 dus niet leerplichtig ze kunnen je niks maken ga met je slb(of mentor hoe jullie het noemen) praten ze mogen niet zo maar je ouders op bellen volgens mij!

Je bent leerplichtig totdat je je HAVO/VWO/MBO diploma hebt gehaald of tot je 21 bent.

Maar los daarvan, als je een goed gesprek aangaat met de docenten en uitlegt waarom je het niet wilt, komen jullie er vast wel uit.

Nee dit klopt niet bron: leerplicht.net
Wanneer eindigt de leerplicht. Wanneer begint de kwalificatieplicht?
Leerplicht geldt voor kinderen van 5 tot en met 16 jaar, vanaf de eerste dag van de maand nadat een kind 5 jaar wordt tot het einde van het schooljaar waarin het 16 jaar is geworden, of aan het einde van het twaalfde schooljaar. De basisschoolperiode telt mee voor acht jaar, ook als de leerling hier in werkelijkheid korter over gedaan heeft.

De meeste kinderen gaan al naar school als ze 4 jaar zijn. Ze vallen dan nog niet onder de Leerplichtwet, maar voor hen gelden wel de regels die de school voert over aanwezigheid en het volgen van het onderwijs. Deze regels gelden ook voor leerlingen vanaf 16 jaar die niet meer leerplichtig zijn.

Na het laatste schooljaar van de leerplicht begint de kwalificatieplicht voor kinderen die nog geen startkwalificatie hebben gehaald. Een startkwalificatie is een havo-, vwo- of mbo-diploma (niet niveau 1.) De overheid ziet dit niveau als minimumvereiste voor een goede participatie in de maatschappij. Met de kwalificatieplicht wordt de leerplicht verlengd tot de dag dat de leerling een startkwalificatie heeft gehaald, of tot de dag dat de leerling 18 jaar wordt.

Ik ben 18 en doe havo,
wegens ziekte ben ik een tijdje afwezig geweest op school. Hierdoor moest ik naar de GGD, maar omdat ik niet meer leerplichtig ben, hoefde ik niet per se te gaan en hoefden mijn ouders ook niet mee.
Dus geen leerplicht, denk dat mijn leerjaarcoördinator dat wel weet.