Meerdere en verschillende multivitaminen slikken, erg?

Ik vroeg me af of het een probleem is als je meerdere dingen door elkaar slikt kwa vitaminepilletjes.
Ik slik 3 verschillende waarvan 2 daarvan 3x per dag moeten. 1 is Multi A-Z de andere is vitamine D en nog omega 3 visolie.

Ik slik vitamine B12, vitamine D en ijzer bij.
Als je je zorgen maakt zou ik naar je huisarts gaan, ik slik dit met goedkeuring van m’n huisarts.
Als je geen supplementen wil nemen voor omega-3 kan je ook walnoten eten i.p.v. pillen.

Waarom zou je vitaminepillen willen slikken? Is namelijk totaal niet nodig en kan zelfs schadelijk zijn. Alleen als je tekorten hebt van bepaalde vitamines dan kan het nodig zijn om bij te slikken, maar daarvoor moet je dus eerst bloedprikken en onder controle van een arts doen om de oorzaak te achterhalen en te monitoren of je geen overdosis krijgt.
Teveel vitamine b6 kan bijvoorbeeld zorgen voor zenuwpijn en teveel vitamine D kan ook een overdosis geven in je bloed waardoor andere voedingsstoffen ook uit balans raken (calcium bijv).
Iedereen heeft bij de term vitamines het beeld dat het onschadelijk en heel gezond is, maar dat is absoluut niet altijd zo. Als je goed en gezond eet krijg je van alles genoeg binnen in principe.

Daarnaast hebben de meeste multivitamines niet de juiste hoeveelheden van bepaalde vitamines. Vaak hebben ze teveel van hetgene waar je niet veel van nodig hebt en te weinig van wat je wel nodig hebt. Je kunt beter gericht slikken, dan maar gewoon een multivitamine nemen.

En staat er op de verpakking dat je ze zo vaak moet slikken of heb je je erin verdiept hoe vaak je het moet slikken? Want op de verpakking staat eigenlijk altijd, maakt niet uit wat voor dosering, dat je het iedere dag moet slikken, terwijl dat vaak niet eens hoeft.

^ Ik heb een keer iets gelezen over zenuwpijn door teveel vitamine B6, wat klonk dat naar zeg! Ben daar best wel van geschrokken. Ik neem zelf bijna elke dag zo’n vitamine A-Z tablet van Hema. Ik sla soms bewust een dagje over omdat ik een beetje bang ben voor een “overdosis”. Soms neem ik een vitamine C tablet ipv die A-Z, meestal als ik beginnende keelpijn heb of merk dat m’n weerstand minder is.

@ het meisje in het spijkerjasje, ik denk dat je het best even met je huisarts kan overleggen voor de zekerheid. Misschien ga ik dat zelf ook maar eens doen.

Maar waarom neem je ze? Als je een gewoon normaal voedingspatroon hebt dan kom je in principe niks tekort.
Het is trouwens niet echt bewezen dat vitamine C helpt bij keelpijn of weerstand, maar opzich kan dat niet zoveel kwaad als je dat af en toe doet.
De multi kan wel kwaad, en af en toe 1 dagje overslaan helpt dan niet echt tegen een overdosis, het kan heel lang in je bloed blijven zitten.
Als je geen goede reden hebt om iets te slikken, zou ik het ook niet doen.

Ik slik ze niks voor niks. Ik snap zelf ook wel als je genoeg binnen krijgt de extra vitaminen overbodig zijn.
Jammer dat ik geen antwoord krijg op mijn vraag maar alleen commentaar over het innemen

Ben je ooit naar de dokter geweest en gekeken of je vitaminetekort had?

Als je ze niet voor niks slikt, waarom vraag je je dan af of het wel kan? Als je ze moet slikken neem ik aan dat je dit met je huisarts hebt overlegd. Dat is wat de meeste mensen bedoelen met hun “commentaar.”

Naar mijn mening hoef je, als je gewoon een normaal voedingspatroon en geen tekorten in je vitamines hebt, dat je geen van de vitamines hoeft te slikken. Multivitaminen A-Z in combinatie met losse vitamine D hoeft sowieso niet. De multivitaminen A-Z samen met de omega 3 weet ik niet zeker, maar als je hier vragen over hebt zou ik gewoon even met je huisarts bellen. Die kan je dat zo vertellen.

Ik slik zelf vitamine B12 en D, omdat ik een chronisch B12 tekort heb en ik weinig in de zon kom. Daardoor heb ik een lage vitamine D en dit weet mijn huisarts omdat ik dit heb laten testen. Misschien is dit voor jou ook een goed idee, mocht je dat nog niet hebben gedaan.

Maar je maakt helemaal niet duidelijk waarom je ze slikt. Dat is wel belangrijk om te weten om aan te geven of het kan of niet.
Zoals je het nu vertelt klinkt het alsof je het zomaar slikt zonder reden, en dan kan het wel kwaad. Dus als je wat meer uitlegt over waarom je het slikt dan kunnen we beter advies geven.

Als je chronisch B12 tekort hebt dan kun je slikken tot je een ons weegt maar dan helpt het helaas niet… En helaas weten veel huisartsen dat ook niet. Maar hierdoor kun je wel onopgemerkt onomkeerbare zenuwschade krijgen. Ik heb dat helaas ook en dat gun ik niemand, vandaar dat ik het je toch even wil meegeven.
Zie ook hier: Valkuilen bij diagnostiek en behandeling – B12 institute

Als je ze slikt op huisarts advies > Waarom vraag je het dan hier? Je kunt bij hem terecht met je vraag, en dat is beter ook.
Als je ze slikt zonder huisarts advies > Dan weet je dus niet ècht of je nodig hebt. Je kan het beste bij je huisarts informeren wat je nodig hebt, of je uberhaupt vitamines nodig hebt en hoe je ze dan kan combineren.

Ongeïnformeerd/op eigen inzicht vitamines slikken is niet verstandig en risicovol.