Meer stress 'buien' bij vriendje dan in m'n eentje

Beste Girlsceners,

Ik heb het geluk dat ik in een relatie ben waar we allebei zielsveel van elkaar houden, maar zoals je in de titel al kan lezen, heb ik een probleem. Ik voel namelijk meer stress als ik bij hem ben en ik huil meer. Zoals ik al zei houden we van elkaar en steunt hij mij, dus daar kan het niet aan liggen.

Wat ik wel moet vertellen hierover, is dat ik nogal wat mentale problemen heb met een trauma (-> seksueel misbruik). Dit speelt natuurlijk een enorme rol in de relatie, maar ik snap dan niet waarom ik bij mijn vriendje meer stress/huil/angst ‘buien’ heb, hij is juist degene die me enorm mentaal heeft geholpen en gesteund, bij hem voel ik me ook veilig (beetje tegenstrijdend, maar toch), dus voor mij klinkt dat niet logisch. Met een paar zoekopdrachtjes op internet kwam ik ook niet ver.

Ik ben dus een beetje radeloos met waarom het zo is… Misschien is deze vraag te ‘medisch’ om een topic voor aan te maken, ik ga het dan ook aan m’n therapeut vragen woensdag. Zij zei eerder al dat het zo was omdat ik me veilig genoeg voel om bij hem te huilen, maar volgensmij was ik toen niet duidelijk over dat ik ook stress/angst voelde.

Ik hoop dat jullie een antwoord hebben en zo niet, zal ik het antwoord van m’n therapeut in de reacties zetten. Ik zou gewoon graag wat theorieën/verklaringen willen lezen hierover. En sorry voor de lap tekst, ik schrijf nogal veel.

Groet (is dit gepast op een forum?),
Anoniem

Wat fijn dat je zo’n lieve vriend hebt! Het is logisch dat je angstig bent aangezien je ooit bent verkracht. Ik (denk) dat je je trauma nog niet (helemaal) hebt verwerkt. Sterkte! X