meer schulden door ibgroep

Hallo dames,

Ik ben zelf een dame van 25 jaar en studeer als apothekersassistent. Deze opleiding duurt 3 jaar echter in mijn eerste schooljaar heb ik te horen gekregen dat ik geen recht heb op studiefinanciering en alles moet gaan lenen omdat ik toch ben begonnen met de opleiding ben ik akkoord gegaan. Nu heb ik afgelopen zomer te horen gekregen dat ik mijn tweede schooljaar opnieuw moest gaan doen omdat ik anders in de derde niet zou halen met de examens en mijn diploma niet krijg en al het geld moet terug geven duizenden euro’s. Nu na de zomervakantie begin ik weer met het 2de jaar opnieuw.

moet er in schooljaar 2014-2015 examens worden gedaan voor nederlands en rekenen?
wie zit met het zelfde probleem als mij moet ook zoveel teruggeven?

Is er geen instantie die me kan helpen?

Hoezo heb je geen recht op stufi dan, als ik vragen mag?

omdat ik niveau 4 voor de tweede keer doe

Oh oke, op die fiets. Ik heb op het MBO toendertijd wel gezeik gehad met IB-groep, doordat ze steeds het inkomen van mijn moeder verkeerd toetsten en ik dus teveel stufi kreeg (lees, ineens 1000 euro in december). Dat werd daarna dus 5 maanden een kortlopende schuld, kreeg ik bijna niks meer per maand… Lekker geregeld.

Ik weet niet of er andere instanties zijn die jou hierbij kunnen helpen, maar upje voor je topic dan maar! Misschien weet iemand anders het.

Dit is toch niet de schuld van de ib-groep?

Volgens mij had je dit vooraf kunnen weten! In de media hoor je de laatste jaren niets anders dan dat men een tweede studie zelf moet betalen. Door akkoord te gaan met een lening weet je dat je dit terug moet betalen! Immers ik heb een deel geleend voor mijn studie en dat zal ik ook terug moeten betalen. Dat is een keuze die je maakt.

Doordat dit je eigen keuze is zal er zeer waarschijnlijk geen instantie zijn die je gaat helpen. Je bent immers volwassen en men gaat er vanuit dat je in staat bent doordachte en weloverwogen keuzes te maken.

Dit lijkt mij niet de schuld van de ib-groep!

Ik zie trouwens ook niet in waarom er een instantie zou zijn die je zou moeten helpen. Waarmee moeten ze je dan helpen? Je hebt zelf voor de opleiding gekozen en er waarschijnlijk zelf voor gezorgd dat je het jaar over moet doen. Het is ook algemeen bekend dat je maar recht hebt op 4 jaar studiefinanciering op het mbo, als je al een opleiding hiervoor gedaan hebt heb je je studiefinanciering dus al gebruikt. Niet alles kan maar door anderen voor je betaald worden. Ooit moet je toch op eigen benen leren staan en zelf dingen gaan betalen.