Meer op de voorgrond treden

Ik ben dit jaar begonnen aan de opleiding pedagogisch medewerker (MBO). Ik had me aangemeld voor niveau 4, maar uit de intake-test bleek dat ik kwaliteiten zoals de leiding nemen en inbreng in een groep niet naar niveau bezit.
Nu volg ik de opleiding op niveau 3. Ik heb alleen niet het gevoel dat ik hier op mijn plek zit, ik ben met twee vingers in m’n neus geslaagd op MAVO-niveau en uit de test bleek dat ik cognitief al hoger zat dan gemiddeld.

Het is nu zo dat de opleiding dit jaar een basisjaar is van de opleidingen pedagogisch medewerker niveau 3 en 4 en onderwijs assistent.
Dit jaar krijgen wij elke 10 weken de kans om van niveau 3 naar niveau 4 te gaan, als de leraren achter die keuze staan.

Ik heb vandaag van mijn loopbaanbegeleider te horen gekregen dat ze me te stil vinden in de les en het daarom niet aandurven om me nu al naar niveau 4 te laten gaan, maar dat als ik vooruitgang laat zien in de komende periode ik waarschijnlijk een kans maak.

Nu weet ik alleen niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken, het zit niet zo in mij om het voortouw te nemen, met name omdat ik dan bang ben dat anderen er kritiek op hebben en dan durf ik het helemaal niet meer.
Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft, of tips over hoe ik makkelijker van mezelf durf te laten horen.

Is iets van een assertiviteitstraining o.i.d. niet wat voor jou? Of biedt jouw school niet iets van faalangsttraining aan?
Ik kan je zelf niet echt helpen. Ben ook altijd best stil geweest, tot bij mij opeens de knop omging en ik zoiets had van ‘boeiend wat anderen vinden’. Bij mij was het een kwestie van ‘gewoon doen’ al snap ik dat het voor jou niet zo gemakkelijk gaat.

Ik denk dat het belangrijk is voor jou om te begrijpen dat kritiek niet negatief hoeft te zijn. Het zijn tips die je kan gebruiken om jezelf te verbeteren. Je moet het niet zien als een persoonlijke aanval, maar meer als een houvast, van hé dit ging heel goed, maar dit kan beter en dat kun je zo en zo doen.

Ik heb in het verleden wel eens faalangsttraining gehad, volgens mij heette dat rots en water.
Het is ook niet dat ik op stage niks doe/durf; ik stel vragen als ik ergens over twijfel en ik probeer zo veel mogelijk initiatief te nemen.

Ik vind kritiek krijgen soms inderdaad nogal lastig, niet omdat ik dan denk dat er toch niks van klopt, maar ik word er meestal wel onzeker van. Dat probeer ik altijd ‘van me af te praten’ door het er even over te hebben, maar dat lost in dit geval helaas niet zo veel op.

Assertiviteitstraining helpt inderdaad wel wat! Denk dat het ook soms gewoon aan de leeftijd kan liggen dat je nu nog niet zo bent, dat was bij mij op die leeftijd ook het geval. Maar stel meer vragen in de les, neem eens de leiding met een groepsopdracht (dus leid de vergadering zegmaar als ik wie gaat wat doen blabla).

Hmm ja het moet natuurlijk wel in je zitten maar probeer gewoon zoveel mogelijk jouw standpunt naar voren te brengen en jouw mening te geven! Gewoon even niet denken en doen. Je hoeft echt nergens bang voor te zijn!

Ik merk ook dat als er geen druk op ligt het beter gaat, maar hoe vaker ik hoor dat ik me meer moet laten horen, des te meer druk ik voel en hoe moeilijker het uiteindelijk gaat. Ik heb hier ook al heel mijn leven last van hoor, haha.

Ik vind het alleen jammer dat ik met mijn MAVO-diploma al een niveau te laag zit op niveau 3, en al helemaal omdat ik een twijfelgeval mavo/havo was. Omdat het cognitieve stuk allemaal makkelijk is verveel ik me snel en wek ik misschien juist wel de indruk dat ik ongeïnteresseerd ben.