Ik ben dit jaar begonnen aan de opleiding pedagogisch medewerker (MBO). Ik had me aangemeld voor niveau 4, maar uit de intake-test bleek dat ik kwaliteiten zoals de leiding nemen en inbreng in een groep niet naar niveau bezit.
Nu volg ik de opleiding op niveau 3. Ik heb alleen niet het gevoel dat ik hier op mijn plek zit, ik ben met twee vingers in m’n neus geslaagd op MAVO-niveau en uit de test bleek dat ik cognitief al hoger zat dan gemiddeld.
Het is nu zo dat de opleiding dit jaar een basisjaar is van de opleidingen pedagogisch medewerker niveau 3 en 4 en onderwijs assistent.
Dit jaar krijgen wij elke 10 weken de kans om van niveau 3 naar niveau 4 te gaan, als de leraren achter die keuze staan.
Ik heb vandaag van mijn loopbaanbegeleider te horen gekregen dat ze me te stil vinden in de les en het daarom niet aandurven om me nu al naar niveau 4 te laten gaan, maar dat als ik vooruitgang laat zien in de komende periode ik waarschijnlijk een kans maak.
Nu weet ik alleen niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken, het zit niet zo in mij om het voortouw te nemen, met name omdat ik dan bang ben dat anderen er kritiek op hebben en dan durf ik het helemaal niet meer.
Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft, of tips over hoe ik makkelijker van mezelf durf te laten horen.