Meer lusten

Hey!

Ik heb gezocht of hier al een topic over was, maar ik heb niet echt iets gevonden. Of ik heb niet goed genoeg gezocht, wat natuurlijk ook mogelijk is. Maargoed, ik heb dus een soort van probleempje.
Ik lust echt extreem weinig, en dat vind ik héél erg vervelend. Vlees lust ik helemaal niet, maar ook veel andere dingen, champignons, kaas, sommige groenten, gerechten met fancy kruiden, gepureerde dingen, veel dikke sauzen, etc. Dit staat heel vaak heel erg in de weg, ik kan nooit bij iemand eten, en ik heb een uitnodiging moeten weigeren van een etentje met acteurs(!!). Ik schaam me er gewoon te erg voor dat ik niets lust.
Ook is er nu een deel van mijn hersenen niet actief genoeg omdat ik geen vlees een, en ook geen vlees-vervangers, dus mis ik voedingsstoffen.
Thuis hebben we al vaak geprobeerd dat mijn ouders mij gewoon dwingen om iets te eten, maar dat maakt het alleen nog maar moeilijker, en dan kan ik al helemaal niets meer eten. Mijn ouders worden dan boos, dan gaat het al helemaal niet meer.
Het is ook niet dat ik dingen verzin ofzo, er zijn wel dingen die ik niet lust maar wel kan eten, maar er zijn ook veel dingen die ik ook gewoon niet weg krijg. Ik heb steeds het gevoel dat ik stik ofzo, echt heel irritant.

Misschien zijn er meer mensen de hier ook last van hebben? Hoe gaan jullie er mee om? Iemand tips?

Ineens zie ik mezelf als makkelijk (ik lust geen kaas, bloemkool, spruiten, rode kool en asperges en ik eet geen rund en varken).

Wat ik vaak hoor van mensen die meer willen gaan eten dat het meestal helpt om een klein beetje van dat nieuwe op je bord te doen en het dan te mengen met je aardappels, rijst, pasta of (veel) ketchup, pindasaus of appelmoes erover/erdoor.

De 2e methode is je neus dichtknijpen. Op die manier proef je het veel minder. Als je gewend bent aan de smaak (en het dus een beetje begint te lusten) kun je je neus weer los laten en weer gaan wennen aan de normale smaak.

Vertel gewoon aan je ouders dat je meer dingen wilt leren eten en dat je dit doet door gewoon een klein beetje te pakken van het nieuwe.

Ogen dicht, neus dicht, in je mond stoppen en “doorbijten”.
Op een gegeven moment zul je er aan gewend raken. Misschien zal je het nooit lekker vinden, maar dan krijg je tenminste genoeg voedingsstoffen binnen.

Probeer steeds hele kleine beetjes te eten… En dan elke dag een hapje… Zo raak je eraan gewend en herkennen je smaaksensoren de producten op een gegeven moment en ‘leer’ je jezelf alles te kunnen eten

Misschien dat je het kan mengen met dingen die je wel lust? En stapje voor stapje beginnen, dus met kleine schepjes en dan steeds meer.

Verder heb ik eigenlijk geen tips, ik lust zelf namelijk bijna alles.

Ik heb veel groentes leren eten door het te mengen met m’n rijst/pasta en vlees, dan vond ik het geheel wel lekker. En nu vind ik losse groentes ook wel lekker.

Sowieso leer ik iets mezelf heel snel eten als ik weet dat het gezond is haha. Groene thee vond ik eerst niet lekker, maar ik ben het gewoon blijven drinken en nu vind ik het lekker! (:

Neem vitamine pillen, die heb je vast wel met de stoffen die vlees ook bevat.
Voor de rest lust ik ook vrij weinig en zit ik tijdens het avond eten regelmatig aan een boterham chocopasta :s

Sinds ik voor mezelf kook gaat het een stuk beter! Misschien ook een idee voor jou? Ik lustte ook nauwelijks groente en hield niet van vlees. Ik heb dus de eerste twee weken op kamers weinig van beide gegeten. Maar je merkt het gewoon aan je lichaam als je te weinig vitamines binnenkrijgt, m’n nagels werden minder sterk, m’n huid werd slechter, dus toen ben ik op zoek gegaan naar groente die ik wel lekker vond. In het begin heb ik ze steeds flink doorgekookt / doorgebakken zodat de sterkste smaak eraf was. Op deze manier heb ik zelfs ui, champignons en paprika leren eten, wat ik eerst niet door m’n keel kreeg… Ook na een tijdje geen vlees eten, begon ik er weer trek in te krijgen en nu eet ik het alsnog 1 of 2 keer per week. Thuis kreeg ik altijd een overload aan vlees voorgeschoteld, logisch dat ik het zat werd :wink:
Nu kan ik het meeste gewoon eten, ook als ik bij iemand anders blijf eten! Het scheelt inderdaad al als je het kan afwisselen met dingen die je wel lust. Toch zijn er nog steeds dingen die ik niet weg krijg hoor.

Ga zelf koken (: Misschien kan je dan iets dat je niet zo lekker vind op een manier kan combineren of bereiden dat je het wel lust.
(+ het is leuk)

Wat trouwens ook kan helpen is om groenten in plaats van met zout in kruidenboullion te koken. Sinds mijn moeder dat doet met broccoli vind ik dat helemaal lekker.
Worteltjes met suiker koken is ook een goede tip.

Beetje experimenteren dus.

Ik lust bijvoorbeeld ook geen courgettes (ofja… ik lust het wel, maar er zit geen smaak aan), maar door de ratatouille vind ik het best lekker. Sommige dingen moet je ook gewoon niet rauw (of juist gekookt) eten, want veel dingen hebben gekookt een andere smaak dan rauw.

Ik weet niet precies wat er voor mij is gepost, ben even te lui om het allemaal te gaan lezen, dus sorry als ik iets dubbel post. (’:

  • wat lust je WEL? Probeer dan eerst ook dingen die erop lijken. Bijvoorbeeld appels/appelmoes/compote of gekookte aardappels/gebakken/gefrituurd/allerlei aardappelschotels of tomaten/tomatenpurree/tomatensaus/ketchup, etc.

  • probeer dingen die je wel lekker vindt te combineren met dingen die je niet lekker vindt. Verwerk ze bijvoorbeeld allebei in schotels/smoothies/gerechten/gebak. Of dubbel beleg op je brood, bestaande uit iets wat je wel en iets wat je niet lekker vindt.

  • neem vitaminepillen om je tekorten aan te vullen. Het is echt heel belangrijk dat je hier zsm mee begint! Naast gewone vitaminepillen wil ik je dan ook echt omega-3 kapsules aanraden, omdat je geen vis eet. Omega 3 is namelijk een essentiele stof die alleen in vis voorkomt (ook wel in een paar andere voedingsmiddelen, maar slechts in een heel lage hoeveelheid…).

  • Probeer iedere dag ten minste 1 ‘vies/nieuw’ ding en beloon jezelf als het je lukt om het op te eten.
    Weest niet te streng voor jezelf, straffen is niet nodig.
    Ik kan me een beetje voorstellen hoe moeilijk het voor je moet zijn, aangezien mijn broer precies hetzelfde heeft als jij. Ik zie hem ook keer op keer echt worstelen met zijn eten, hij heeft het er echt heel moeilijk mee…
    Verder heb ik zelf heel veel lichamelijk problemen en voedselintoleranties + ben vegetarier, dus ik ben ook nogal beperkt ik wat ik wel en niet kan eten…

  • focus je toch voornamelijk op de dingen die je WEL lekker vindt en probeer daar nieuwe dingen mee uit. Je kunt zo veel verschillende dingen met 1 voedingsmiddel! Als ik zou weten wat je allemaal wel lust (wat als ik het zo hoor nooit een erg lange lijst kan zijn), zou ik je misschien kunnen helpen met ideeen?

Succes ermee meid!

Ja dat is een goed idee.

Probeer het te combineren met dingen die je wel lekker vindt en met smaken die erbij passen. En verder helpt het gewoon eten het best denk ik zo… zo heb ik alles leren eten. :’)

Je smaak verandert op den duur vanzelf (dat is dus echt waar. Ik lust nu een heleboel dingen die ik vroeger écht vies vond, zonder er moeite voor gedaan te hebben), je moet er alleen niet zo’n probleem van maken. Waarschijnlijk wordt het bij jou alleen maar erger omdat je er zo om stresst :wink:
En etentjes afzeggen is echt nergens voor nodig. Het zal waarschijnlijk niemand opvallen als jij bepaalde dingen niet eet! Probeer gewoon wat te eten van t een en t ander, zeg desnoods dat je niet zoveel trek hebt, of dat je vegetarisch bent. Zonde om dat soort dingen te laten schieten door het eten :slightly_smiling_face:

Het helpt lijkt mij iig niet als je ouders boos gaan worden en je dwingen, dan wordt het gevoel bij dat vieze eten alleen nog maar slechter en negatiever :stuck_out_tongue: Mss onzin hoor, maar slechte herinneringen bij een bepaalde smaak maken het volgensmij alleen maar erger.

Dat is idd een goed idee :stuck_out_tongue: