meer genieten van het leven

misschien dat sommige het wel herkennen, maar ik kan dus echt niet meer
genieten van het leven. Ik voel me verplicht dingen te doen die ik niet leuk vind (dus telkens weer met schoolwerk en stage bezig zijn). Ik kan niet open staan voor nieuwe mensen en nieuwe dingen. Het lijkt wel of ik niet van mezelf mag genieten van de mooie dingen in het leven. Ik doe eigenlijk niets meer aan mijn favoriete hobby: tekenen, schilderen enz. Ik ben ook enorm krenterig en ik mag dus ook nooit iets leuk voor mezelf kopen, omdat ik bang ben dat ik spijt krijg en me dan weer schuldig voel. Ik wordt echt enorm gek van mezelf en mijn ouders zijn nou ook niet echt levensgenieters. Heeft iemand misschien tips om toch stap voor stap meer te genieten van het leven, zonder me gelijk schuldig te voelen??

alvast bedankt!

Zie alles positief, =)
Ondanks dat alles tegenzit, bedenk dat het ooit wel goedkomt !
Misschien helpt het om ‘The Secret’ te bekijken of te lezen, of het boek ‘Sara en haar gevederde vriend’ te lezen, die vond ik erg leuk en heeft me ook geholpen op een andere manier te leven!

Zie het leven een beetje positief
Dwing jezelf een beetje de leuke dingen te doen, schilderen en tekenen etc.
En ga een beetje uit
misschien dat het helpt ?
Mijn moeder laat me ook echt genieten van me leven, omdat ik een treurige verleden heb gehad door me vader enzo ; ik heb hem nooit gekend.

Ik ken het, ik ben ook een heel ander mens in de vakantie dan als ik school heb en zo. Plan gewoon eens 1 keer in de (twee) week een dag voor jezelf in, dit kan bijvoorbeeld op een zondag, en die dag ga je dan allemaal fijne dingen doen die jij als hobby beschouwd.

Ik moet deze zaterdag werken en ik vind het een hell :'D
zaterdag is bijna de enige dag waarop ik leuke dingen kan doen met vrienden vanwege die stinkschool etc.

Zeg iets vaker ja. Dat doe ik ook en echt het helpt. Misschien heb je helemaal geen zin om te gaan winkelen, maar achteraf kom je thuismet iets heel leuks. Of je leert nieuwe mensen kennen op een feestje ofzo. Doe eens wat gekke dingen en het scheelt een hoop. Als jij denkt; ik zou echt eens in de regen willen dansen, doe het dan gewoon. Doe waar je zin in heb en zeg iets vaker ja en het komt vanzelf wel:D

Zeg inderdaad wat vaker ja en pak het tekenen en schilderen weer op, begin bijvoorbeeld met een keer in de 2 weken, en dan steeds vaker.
Ik geniet de laatste tijd ook steeds meer van het leven, als ik eigelijk gepland had om thuis te zijn, en iemand vraagt of ik mee ergens naartoe ga, zeg ik gewoon ja. Ookal had ik huiswerk, dat doe ik dan later nog wel (hoewel ik dan vaak wel moet stressen om het af te krijgen ^^), maar dan heb je wel iets leuks te doen.
Bedenk je dat het leven te kort is om er niet van te genieten en dat het zo voorbij kan zijn. En bovendien, wat heb je te verliezen?

Heel simpel.
Geniet gewoon van het leven.

Heus niet moeilijk, kijk naar de kleine dingen. De mensen die iets betekenen in je leven, boeken die je leest of muziek.
Leer jezelf kennen en weet wat je graag doet.
Geef je leven een beetje zin.

Hmja dat heb ik ook wel met school :frowning_face: Ik word er echt gek van. Ik ben hartstikke lui en doe amper iets aan school, maar denk wel de godsganze vakantie lang aan huiswerk, tentamens enz… Ik zeg steeds tegen mezelf ‘Nu ga ik leven zoals ik wil’, maar ik blijf toch steeds bij hetzelfde leventje :stuck_out_tongue:

Ik heb precies wat jij ook hebt. De enige levensgenieter hier thuis is mijn broer…

Je moet de film Amelie eens kijken. Na het kijken van die film voelde ik me echt en stuk beter. Ook It’s a wonderful life is een mooie film.
En wat anderen zeggen: gewoon alles positiever bekijken en proberen niks met tegenzin te doen. Doe het met acceptatie. Over een paar jaar zul je blij zijn dat je naar school bent gegaan.

bedankt allemaal voor de tips, ga er zeker iets mee doen. ik begin steeds meer te beseffen dat ik waarschijnlijk te hard mijn best wil doen om te genieten en dat het daarom juist niet lukt. stap voor stap beginnen denk

Af en toe heb je dat gewoon, kan ook aan je leeftijd liggen. soms heb ik dat ook wel eens dan denk je echt zo van: waar doe je het allemaal voor? je staat op, doucht, ontbijt, gaat naar school etc. etc. en dat iedere dag opnieuw.

Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. :beer: