Meedoen met schooltoneel?

Hee allemaal,

Ik zit ergens mee, ik zit nu in mijn laatste jaar (6vwo) en elk jaar is er bij ons op school schooltoneel. Dit is een grote productie waar je meer dan een half jaar mee bezig bent. Nu heb ik eigenlijk nooit toneel gespeeld (behalve bij de groep 8 musical, haha) maar ik ben altijd wel geinteresseerd geweest, ik heb echter nooit gedurfd auditie te doen, mede doordat ik wist dat er een paar meiden mee zouden doen waar ik het niet zo goed mee kon vinden. Nu zijn die meiden weg, maar ik twijfel nog steeds, het is mijn laatste jaar en je moet veel tijd steken in dat toneel, daarbij ben ik bang dat ik mezelf een beetje voor lul zet omdat ik nog nooit geacteerd heb, en omdat mijn vrienden en ouders dit niet echt van mij verwachten. Daarbij zijn de ‘acteurs’ bij ons op school nogal een vast kliekje en ik weet niet of ik me prettig voel als ik daar in een keer bij kom. Iemand advies?

-Xxxx.

Ik heb ooit de stoute schoenen aan gedaan en meegegaan aan de schoolauditie voor Grease.
Ik kon alleen niet zingen en was te zenuwachtig.
Maar het was wel een overwinning voor me. Omdat ik niet mee kon doen met het toneel, heb ik meegedaan met decor schilderen.
Dus: probeer het en help anders mee op een andere manier.

Heel bekend, maar als ik jou was zou ik het toch proberen. Je hebt niks te verliezen, toch?

Als je het wil zou ik het gewoon proberen. Ik heb het afgelopen jaar ook gewoon gedaan. Ik had ook echt nog nooit toneel gespeeld maar ik heb het gewoon gedaan. Bij ons moest je een auditie doen en zonder ervaring ben ik daar gewoon doorheen gekomen. Het lukt je echt wel. Toneel spelen is vooral een kwestie van lef en als je dat een beetje hebt, dan lukt het je wel.

Wat dat vaste kliekje betreft, daar zou ik me niet zo’n zorgen om maken. Je bent samen een stuk aan het maken, dus je maakt al ontzettend snel contact met elkaar. In het begin kan het een beetje awkward zijn, maar dat verdwijnt snel genoeg weer.

En voor de reacties uit je omgeving zou ik al helemaal niet bang zijn. In het begin zullen ze misschien wat verbaasd zijn, maar moet jij daardoor je keuzes laten leiden? Neuh, absoluut niet. Als jij het leuk vindt om te doen, vindt jouw omgeving het vast en zeker alleen maar leuk voor jou.