Medische problemen, toch weer willen sporten.

Hey meiden!

Ik zal maar even meteen met de deur in huis vallen. 2 jaar geleden heb ik een dvt (diep veneuze trombose) gehad, door een genetische afwijking in mijn been. Deze (trombose) was zó heftig dat er nu nog maar 7% van mijn diep veneuze aders ‘open’ is. Meer dan 90% zit dus dicht door het littekenweefsel. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik in de eerste paar maanden na de diagnose niet meer heb kunnen lopen. De pijn die ik die tijd had was niet te beschrijven en echt ondragelijk. Onder goede begeleiding van het ziekenhuis toch weer leren lopen, en omgaan met de pijn. Deze is nu alleen aanwezig als ik mijn steunkous niet aan heb en langere tijd moet lopen/bewegen of stil zitten. Voorheen heb ik veel gesport, maar nu houd ik langdurig bewegen gewoon niet meer vol en zit ik met een hele heftige pijn erna.

Is er hier iemand die ervaring heeft met bepaalde bewegingen/sporten zodat ik toch kan sporten en die mij dus wil helpen? Of moet ik dit toch maar weer bij het ziekenhuis of mijn dokter neerleggen?

Alvast bedankt!

Zwemmen misschien? Of anders fitness en je vooral bezig houden met je bovenlichaam.

Dat is het hem dus juist, mijn onderlichaam is merendeels mijn probleem gebied. Ik heb eigenlijk nog niet gezwommen sinds dit alles is gebeurt. Zal het eens proberen! Bedankt voor de tip.

Ah, ik dacht juist dat je je benen niet echt kan gebruiken bij het sporten zegmaar. Maar dan zou je wel contact op kunnen nemen met een sportschool en daar informeren wat er allemaal mogelijk is. Zij kunnen je begeleiden om het zo rustig op te bouwen etc.

Rustige sporten als yoga / lichte krachttraining / fitness valt misschien ook te proberen? Omdat je de bewegingen langzaam doet voel je het op tijd als je te ver gaat en kun je stoppen. Ik zou wel alles eerst overleggen met een arts of trainer.

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar hier heb je in het ziekenhuis ook een sportcoach en fysiotherapeut. Misschien dat je daar eens een afspraak mee kunt maken om te kijken wat mogelijk is?

Op zich is zwemmen misschien nog wel een idee, je kunt van die drijvende dingen om je enkels doen en de zwembeweging met je armen maken. Dat is alleen wel zwaar dus daar moet je dan in trainen.

Verder heb je in sportscholen vaak apparaten waar je speciaal je armen kunt trainen en dan kun je benen overslaan, alleen lijkt me dat wat saai worden op den duur.

Ik denk dat je best je dokter raadpleegt. Het klinkt allemaal heel serieus…
Ik heb zelf ook medische problemen waardoor sport doen moeilijk is en
ik durf echt niks te doen zonder m’n dokter om advies te vragen.

Als ik jou was zou ik het heel erg voorzichtig oppakken. Vraag raad bij je huisarts of bij een fysiotherapeut, want die hebben er meer verstand van. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je de boel overbelast.
Zwemmen, yoga (kan wel heel zwaar zijn voor je benen af en toe!), fitness o.b.v. een fysiotherapeut. Bij dat laatste kan de fysio je ook helpen met het vinden van apparaten die geschikt zijn voor jou specifiek.
Succes, zo te horen is het niet niks, heftig hoor!

Dankjulliewel! Het is inderdaad allemaal erg vervelend. Het lijkt me ook heel slim om het eerst met mijn arts te bespreken :slightly_smiling_face: Als iemand verder nog ervaringen heeft hoor ik het graag. Ik ga meteen wat afspraken maken.