Me ouders chanteren me..

Hoi, ik heb een probleem en hopelijk kunnen jullie helpen. Ik doe dit schooljaar overnieuw, 6 vwo.Mijn pa wilde toegang tot magister zodat hij me punten kan zien. Dit moet ik dan aangeven op magister zodat hij toegang heeft. Dit wilde ik niet, omdat hij me dan enorm gaat controleren. Mn ma verdedigde me toen. Maar nu wil zij ook toegang, anders mag ik niet weg gaan naar mijn vriend… Als ik ze toegang geef wordt mijn leven een hel. Dan gaan ze continu letten op me huiswerk, en als ik dan een onvoldoende krijg wordt dat sowieso straf. Dan gaan ze echt elke dag controleren, waar ik gestoord van word… Hoe moet ik dit oplossen? Ze chanteerde me ook met geld, als ik me pa geen toegang gaf tot mn bankrekening, die normaal gesproken met 18 alleem beschikbaar is voor mij, zouden ze al het geld (hun gespaarde geld voor mij) erafhalen…

Ik begrijp wel dat je ouders je iets meer in de gaten willen houden het zijn ten slote je ouders, maarja aan de andere kant is ook erg vervelend als ze je continu blijven controleren, ik zou het gewoon aan hun vertellen dat je het niet leuk vind om continu gecontroleerd te worden Door hun misschien begrijpen ze het dan wel

Ik snap je ouders hartstikke goed. Het is niet leuk, maar uiteindelijk ben je zelf blijven zitten en is dit het gevolg. Misschien kan je voorstellen om na de eerste SE-week je cijfers allemaal te laten zien. Als ze dan niet tevreden zijn, geef je ze alsnog toegang tot je magister.
Je ouders willen echt alleen maar het beste voor je.

Dat weten ze wel, anders had ik ze wel al toegang gegeven voor magister…

Kan je niet met ze afspreken dat ze ipv elke dag elke week kijken, en dat als je een onvoldoende haalt je ze dat gewoon vertelt ipv dat ze het op magister zien staan?

Als je 18 bent kunnen je ouders toch niet zomaar je rekening plunderen? Of heb je toestemming gegeven dat ze het kunnen inzien? Vind het wel erg ver gaan hoor…

Nee, als je je ouders geen toestemming had gegeven en het was al jou eigen rekening dan hadden ze het geld er niet af kunnen halen.

Vind het wel een beetje overdreven van je ouders. Ik kan daar zelf absoluut niet tegen maar er is denk ik weinig wat je er tegen kan doen.

Ja het is inderdaad overdreven, maar ik denk dat je nu niets anders kan doen dan wat zij willen.

Zoals ik dit lees is dit ongetwijfeld een groeirekening. Dit heb ik ook gehad, het stond op mijn naam omdat het geld was wat mijn ouders voor mij spaarden, maar het is zo geblokkeerd dat alleen je ouders er geld af kunnen halen.

Daarnaast is het misschien een beetje rigoureus van je ouders, maar ik geef ze groot gelijk.

Misschien aan je ouders vragen of ze wat meer vertrouwen in je willen hebben en dat je cijfers gewoon jouw verantwoordelijkheid zijn? Volgend jaar moet je (als je naar de uni gaat iig) ook alles zelf regelen. Vind het persoonlijk een beetje raar dat ze hier zo mee omgaan, als je nou 15 was maar je bent 18.

Ik vind het eigenlijk vrij logisch. Mijn vader wilde ook graag altijd mijn cijfers zien. Wanneer ik er tegenin ging en geheimzinnig erover deed, dan kwam er ruzie en werd het heel naar in huis qua sfeer. Wanneer ik hem gewoon alles liet zien en er niet moeilijk over deed, was er niets aan de hand omdat alles dan open en eerlijk is.

Geef ze gewoon toestemming. Het kan toch niet erger worden dan dat je je cijfers maar moet ‘verbergen’ zodat je uit kunt met je vriend.

Met je rekening snap ik ook wel. Ik ben nu ook 18 en mijn vader heeft ook volledige toegang tot mijn rekening. Ik heb wel gewoon mijn eigen rekening en bankgegevens, alleen heeft hij ook nog gezag. Dat is voor hem puur de geruststelling dat alles goed gaat, en zodat hij in kan grijpen wanneer hij merkt dat er iets fout gaat, of wanneer ik teveel geld uitgeef. Wanneer ik dat niet zo doen, zou het alleen maar spanning veroorzaken omdat hij maar moet ‘gokken’ wat er allemaal gaande is.

Ik maak er verder ook geen probleem van omdat ik weet dat hij niets doet zolang alles gewoon goed gaat, en wanneer het dat neit gaat, dat er nog iemand is om te zorgen dat het wel weer de goede kant op gaat. Ook een soort zekerheid voor mezelf.

Ik zou tegen je ouders zeggen dat ze de toegang naar Magister maar aan je school moeten vragen haha

Vind het nou niet echt chanteren te noemen, en ze bedoelen het vast goed.

Ik zou me er ook kapot aan ergeren, maar ik geef je ouders wel gelijk (nu ik ouder ben :wink: ) Zo erg is het toch niet dat ze je cijfers kunnen zien? Je moet gewoon een gesprek met ze aangaan en uitleggen hoe het gaat op school en als je een onvoldoende hebt gehaald eerlijk vertellen zodat ze er niet via de pc achter komen. Sorry, maar zo’n drama is dat echt niet hoor.

Van je bankrekening is wel wat overdreven. Mijn ouders konden tot mijn 16e mijn rekening zien tot ik een ‘volwassen bankpas’ kreeg geloof ik. Ik heb momenteel mijn ouders zelfs gemachtigd tot mijn bankrekening omdat ik in het buitenland woon maar ze kunnen er niet zo even thuis op kijken.

Anyway, praat met ze. Je kunt je er wel aan irriteren maar dat lost ook niets op.

Volgens mij ben ik de enige maar ik vind het wel vreemd dat je ouders zo weinig vertrouwen in je hebben en op die manier proberen controle te hebben.

Kun je niet afspreken dat je een keer in de week samen op magister en je bankrekening kijkt zodat zij wel inzicht hebben, maar jij ook dingen kan verantwoorden en je weet wanneer ze inzicht krijgen.

Praat erover is denk ik de juiste oplossing. Geef duidelijk aan waar jij bang voor bent. En laat zien dat je gemotiveerd bent. Als jij tien keer achter elkaar je huiswerk afhebt en dat kan laten zien, dan groeit het vertrouwen. En zal de controle minder streng worden. Je hebt hun ‘vertrouwen’ beschadigd door te blijven zitten. (Door wat voor omstandigheden ook) Ze willen het beste voor je, en je daarmee op deze manier helpen. Sta dat toe, laat zien dat je ervoor gaat, maar praat ook over het feit dat je bang bent dat ze ‘rare’ consequenties gaan stellen.

Ik vind het eigenlijk wel normaal dat je ouders op de hoogte willen zijn van je cijfers, zeker als je nog maar op de middelbare school zit. Bovendien ben je blijven zitten en ik weet ook niet om welke reden dat is, maar je ouders (en jij ook niet neem ik aan) willen niet dat je nog eens zakt natuurlijk. Praat er gewoon over, geef ze toestemming en zorg dat je er open over kunt praten!

Inderdaad het een keer per week naar je cijfers en je bankrekening kijken is misschien wel een goede :slightly_smiling_face:

Je ouders hebben als het goed is zelf ook een wachtwoord voor magister, maar goed.

Ik vind die tip van dat je ze je cijfers na de eerste SE-week laat zien wel een goed idee. Dan stel je een soort ultimatum voor jezelf en voor je ouders.
Het motiveert jou dan denk ik ook om goed je best te doen, want het lijkt mij dat ze het niet voor niets willen zien toch?

Ik snap jou ook, want het voelt alsof je ouders je niet vertrouwen, maar nogmaals: het is niet voor niets en je ouders willen alleen maar het beste voor je denk ik.

Ik vind het ook wel logisch hoor, het zijn je ouders en ze willen gewoon in de gaten houden om te zorgen dat je het deze keer wel haalt.
Ik zou ze dan ook toegang geven, maar wel erbij vertellen dat je het gewoon niet fijn vind als ze elke dag zouden gaan checken. Dat je wilt dat ze je vertrouwen en je niet zo op je nek zitten ermee. Misschien kan je elkaar tegemoet komen, soort van? Dat je ouders maar 1 keer per week je huiswerk en cijfers checken?
Succes!