mbo - vavo

Goede middag iedereen (: Ik had een vraagje… ik zit nu in mijn 2e jaar op het mbo niveau 4. Vanwege verschillende omstandigheden heb ik besloten om te stoppen met mijn opleiding. Ik heb al onderzoek gedaan maar op de school site staat alleen hoe je van het vmbo naar het vavo kan gaan, en hoe je van havo naar het vavo kan gaan. Er staat ook wel bij dat het mogelijk is van het mbo, maar daarvoor gelden andere regels. Nou heb ik al me aangemeld maar nog niets teruggehoord… en begin ik mezelf een kleeeeein beetje gek te maken. Mijn vraag is dus eigenlijk: is het wel echt mogelijk om van je 2e jaar mbo naar het vavo over te stappen, en wat heb je daarvoor ‘nodig’? (bv. gemiddeld een 7 of iets dergelijks?) Alvast bedankt! <3

Als je van vmbo afkomt moet je een 6,5 gemiddeld hebben om daar havo te gaan doen (meestal zijn ze nog wel soepel) Ik weet niet hou oud je bent maar als je 18 bent dan kan de gemeente (volgens mij is dat nu wat verandert) maar je kan het vergoed krijgen en dan betaal je alleen zoveel als een gewone mbo opleiding. Anders betaal je iets van 10.000. Je mbo heeft er niks mee te maken omdat je daar geen diploma voor hebt je moet gewoon kijken naar je laats behaalde diploma.

Oah weet ik dat ook weer. Had al het ergste in gedachte dat we die 10.000 gewoon zelf moesten betalen… (ik ben trouwens 18). Hm maar ze kijken dus naar je laatst behaalde diploma. Hoop dat ze dan een uitzondering maken aangezien ik op het vmbo niets heb uitgevoerd, en nu wel gemiddeld goed sta ghehe. Dankjewel in ieder geval! (:

Ik heb toevallig nu net mijn havo behaald op de vavo. Tussen mijn vmbo en mijn havo hebben een aantal jaren tussen gezeten en ik werd zo aangenomen. Daarnaast had ik echt geen 6,5 gemiddeld. Dus gewoon aanmelden en dan krijg je een intakegesprek, anders gewoon even opbellen.

De kosten van de vavo valt echt heel erg mee zolang je binnen je gemeente blijft of bij welke vavo school jouw gemeente is aangesloten.

Vorig jaar was ik deeltijder (4 vakken of minder) en mijn kosten waren voor cursusgeld, materiaalkosten algemeen, materiaalkosten vakken en schoolfonds nog geen 600 euro kwijt en ik kreeg van duo eenmalig een bedrag van iets meer dan 600 euro.

Afgelopen jaar was ik voltijder en dan betaal je lesgeld aan duo. Maandelijks kreeg ik een bedrag van rond de 300 euro en daar werd automatisch een deel van het lesgeld afgehaald, dus ik had maandelijks een bedrag van rond de 200 euro.

Andere kosten die je krijgt zijn eventueel reiskosten, boeken die je moet huren/kopen en schoolspullen zoals agenda en collegeblokken.
Als je slim bent, ga je de boeken 2e hands kopen en ga je ze weer verkopen. Op die manier verminder je de kosten.