mbo opleiding niveau 4!! wat heb ik nodig?

ik ga een mbo opleiding doen, ik zet er ook maar het niveau ervan bij want misschien scheelt de hoeveelheid schrijfwerk en alles hier nogal. ik krijg pas aan het einde van de vakantie een brief met wat ik nodig heb. Aangezien ik wel goede dingen wil hebben zoals echt stevige schriften en mappen zou ik graag van meiden met ervaring hiermee wat advies willen. Ik ben de oudste thuis en mijn ouders hebben allebei een hele practische opleiding gedaan dus daar kan ik het ook niet aan vragen. alvast heeeeel erg bedankt.

oooh geen zorgen je hebt niks nodig mbo is super chill de docenten zijn niet zo streng lessen zijn super makkelijk tenminste dat is mijn ervaring hangt ook af welke opleiding etc

haha don´t worry, zelfs zonder agenda zal t je lukken… mbo stelt geen zak voor…

Ik doe niveau 4 2e klas en heb mijn agenda geen 1x meegenomen. Heb alleen me laptop bijna altijd mee. Maar ik weet niet wat voor opleiding je gaat doen want bij mij was vorig jaar alles op de computer en dit jaar had ik een paar boeken maar heb ik bijna niet gebruikt.

Dit is echt een gemene en onnodige opmerking.
Ik ga ook mbo4 doen, en ik heb daar heel hard mijn best voor gedaan. Sorry dat we niet allemaal even slim zijn.

Het ligt eraan welke opleiding je gaat doen. Welke ga je doen? Agenda en schriften zijn altijd wel handig.

Goede comment Kimberlieh. Ik zelf heb er ook hard voor gewerkt om op Niveau 4 te komen. Mensen denken maar luchtig, maar goed.

Volgens mij verschilt het ook per opleiding wat je nodig hebt.
Ik doe dus ICT, en heb iedere dag mijn laptop mee en krijg boeken via school. Meestal hebben ze op de site wel staan wat je voor de opleiding nodig hebt. Zo niet, bel ze op.

Je hebt niet superveel nodig. Koop gewoon zo’n schrift/ringband waarin je voor meerdere vakken aantekeningen kan maken. En misschien is een aantal mappen ook wel handig voor papieren die je uitgedeeld krijgt.

Je hebt niet zoveel nodig. Ik heb zelf 2 schriften met tabbladen erin gekocht bij de hema. Boeken heb ik nooit nodig, alles gaat via een powerpoint. Helaas wel meer dan 500 euro uitgegeven aan die boeken…

Heeel herkenbaar van die boeken…
heb 2 verschillende mbo’s gedaan waarvan ik er 1 gestopt was maar beiden stelde eigenlijk geen zak voor… En ja die boeken gebruikte we nooit in de les… was meer voor zelfstudie zo zonde! alleen voor mn examen heb ik er 2 helemaal doorgelezen maar verder hadden we ze nooit nodig en wat we opzochten deden we meestal toch via internet.
2e was wel iets beter als de eerste omdat ik een versnelde versie deed hoewel dat ook tegenviel want ik had er veel meer van verwacht.

Nouja eerst keer had ik dus wel een agenda gekocht, maar eigenlijk amper (lees haast niet) nodig gehad. Tip koop zown leuke mini agenda bij de hema ofzo echt meer heb je niet nodig! en zo ja dan schrijf je maar gewoon iets kleiner :stuck_out_tongue:
Verder is een collegeblok wel handig om te gebruiken. Ik heb er maar 2 nodig gehad in 2 jaar tijd… Als je mee schrijft doe je dat met de powerpoint en sommige zijn lui en doen het niet maar ik schreef altijd braaf mee. Verder had ik ook een groot a4 schrift maar collegeblokken zijn makkelijker kan je je klasgenoten blaadjes geven als ze weer eens niets bij zich hebben :stuck_out_tongue:
Ohjah ik had ook een snelhechter bij me voor sommige vakken kregen we blaadjes met uitleg en kon ik ze bij elkaar doen.

Oplaatst had ik een mini laptop gekocht was wel handig. Veel huiswerk maakte wij onder lestijd werden we naar de mediatheek gestuurd en ja die computers zijn sloom en soms was het er heel druk dus zaten we met zn 3en achter mijn laptopje het huiswerk te maken en dingen op te zoeken. Daarnaast beetje internetten onder de les reuze leuk om te kijken wat voor nieuws ze bij de h&m hadden :stuck_out_tongue:

Wat ik het nadeel vond van mbo is dat er zoo weinig kern in zat en zoveel omhulsel met vakken dat je denkt waarom doen we dit? Gewoon tijdopvulsel wat niets met mijn opleiding te maken had! Tuurlijk ik ben blij dat ik mijn diploma heb ik kan nu werk uitvoeren dat ik leuk vindt maar heb ik er echt veel geleerd? nee heel vaak kwam ik uit school en had ik het met vriendinnen erover van wat hebben we nou eigenlijk gedaan? En kwamen we tot de conclusie dat het erg nutteloos was.

Nederlands en Engels? Nee dat hadden we dan weer niet… omdat wij een versnelde versie deden. Maar wel godsdienst of projectgroep waarbij we dingen moesten doen dat je dacht waarom doen we dit hier leren we niets van het heeft niets met de opleiding te maken!!! Tegenwoordig zit er dan ook weer rekenen bij wat nu verplicht is.

Nou ook had ik een etui maar de meeste niet gewoon een losse pen in hun tas.
Dus niet veel andere dingen als naar de middelbare school hoor. En als je stage hebt dan zal je het ook een stuk drukker krijgen vooral met stageopdrachten was het soms wel veel werk en scriptie erbij schrijven.
En waardoor wij het ook zo chill hadden was omdat we de huiswerk opdrachten onderling altijd gingen verdelen doe jij a tm d dan doe ik e tm … etc :stuck_out_tongue: