MBO of HBO

ik zit met een dilemma. Ik heb de opleiding Marketing afgerond op het MBO. Nu ben ik vanaf januari gestopt met de opleiding Logistiek en Economie op het HBO. Dit puur omdat ik Wiskunde onmogelijk kan halen. Nu ga ik in september of een nieuwe opleiding doen of full time werken met de diploma’s die ik al heb.

Het liefste zou ik een opleiding doen omdat Marketing gewoon niet mijn ding was. Maar is er een opleiding op het HBO waar geen wiskunde bijzit? Ook overweeg ik het MBO weer, maar ik ben al 21 en het niveau is gewoon te makkelijk.

Hebben jullie misschien tips/suggesties?

Heel veel hbo opleidingen hebben wel iets met een beetje rekenen/wiskunde erin. Als je het mbo makkelijk aankan maar basis wiskunde op hbo niveau niet, is hbo dan niet gewoon te hoog gegrepen? Waar liggen je interesses?

Marketingachtige opleidingen staan trouwens ook wel bekend als relatief makkelijke opleidingen op zowel mbo als hbo. Misschien geeft een andere mbo opleiding jou meer uitdaging.

Wiskunde zal je denk ik bij iedere HBO opleiding krijgen. Bij de een misschien meer dan de ander, en bij de een moeilijker dan de ander.

Maar dan nog, ben ik niet te oud voor het mbo? Aangezien bijna iedereen daar pas 16/17 is…

Ik doe de lerarenopleiding Nederlands, daar heb je geen wiskunde :grinning_face_with_smiling_eyes:

En je bent echt niet te oud voor het mbo hoor!

Heeft er iemand ervaring met zo’n online studie als Scheidegger?

Haha dan heb ik nog een laatste optie :grinning_face_with_smiling_eyes:

Huh dus omdat je 1 ding niet goed kan is het hbo te hoog gegrepen? Ik ben zelf ook erg slecht in wiskunde, en ik doe nu ook gewoon een hbo opleiding die me prima afgaat. Mbo vond ik zelf ook te makkelijk maar zit nu veel meer op mijn plek.

@TS Kan je niet je wiskunde bijscholen door een certificaat wiskunde op havo niveau te halen op bijvoorbeeld de vavo? Als je al een MBO hebt afgerond is het zonde om er nog een te doen als je verder hbo wel gewoon aankan.

Is wiskunde niet ook gewoon moeilijk te halen, niet omdat je in principe slecht in wiskunde bent, maar omdat je basis erg slecht is? (ok klinkt een beetje raar) Op VMBO/MBO leer je heel weinig op dat vlak, en dat moet je plotseling op je 21ste heel veel bijleren. Mijn vriend kwam ook van MBO en ging een technische HBO doen en die ging op zijn bek op de wiskunde ondanks dat hij best een goed logisch inzicht heeft. Dus hij heeft 3 jaar over de wiskunde vakken gedaan, met heel veel bijles en herkansingen heeft hij het uiteindelijk wel gehaald. Zo ook klasgenoten bij mijn eigen opleiding, vaak kwam neer op héél véél oefening, maar het kon wel.

Mijn basis is inderdaad heel matig, enige wat we kregen wat in de buurt komt was bedrijfseconomie. :’)

Ik heb voor de opleiding waar ik nu mee gestopt ben ook veel bijles gehad, maar op de een of andere manier snap ik het gewoon écht niet. Nu zag ik ook veel leuke opleidingen in de zorg en welzijn richting. Zou wiskunde daar een grote rol bij spelen?

Ligt eraan wat wordt bedoeld met zorgen welzijn. Als het op HBO niveau is en je krijgt scheikunde en natuurkunde durf ik te zeggen dat de wiskunde moeilijker zal zijn dan bij een economische studie. Maar ik heb dus geen idee of je bij zoiets verpleegkunde en fysiotherapie ook scheikunde krijgt. Bij Voeding en Diëtetiek krijg je bijvoorbeeld namelijk wel scheikunde. Hoger Laboratorium Onderzoek en andere meer lab/biologie-studies zeker weten wel.

Het lijkt mij dat een verpleegkundige wel moet weten hoe het menselijk ongeveer werkt en wat voor effect bepaalde stoffen hebben op het menselijk lichaam. Ook doseringen van medicijnen moeten altijd goed gaan dus ga ervanuit dat verpleegkunde wel biologie en scheikunde krijgt en dus ook indirect wiskunde.

Dat vrees ik ook inderdaad. Maar ik denk dat je bij zoiets als pabo, lerarenopleiding Nederland, culturele voorgeving wel veilig zit.

Mocht je een MBO opleiding willen doen kun je ook bij je school vragen of ze die ook bij het volwassenonderwijs aanbieden.

Het HBO is niet per direct te hoog gegrepen omdat je 1 vak moeilijk vind…
Anyway, een vriendin van mij is op haar 23e(?) nog een MBO opleiding begonnen voor de tweede keer omdat HBO voor haar wegens redenen niet haalbaar was. Ze heeft het ontzettend naar haar zin en is ook niet de jongste. Volgens mij zijn er ook bij het MBO wel wat mogelijkheden wat betreft volwassenenonderwijs.

Pabo heeft de gevreesde rekentoetsen :stuck_out_tongue:

Ja maar rekenen is niet hetzelfde als wiskunde toch? Ik moest zo’n toets maken toen ik op het middelbaar zat en door mijn school gedwongen werd om met de klas naar de opendag van de pabo te gaan. Niemand van ons haalde het toen geloof ik, maar met wat oefenen is het geen probleem denk ik want het is basisschool stof met wat regeltjes die je weer even op moet halen.

Ja klopt maar dat Is toch eigenlijk ook zo met basiswiskunde. Een x wegwerken dmv substitutie en met breuken/percentages/vermenigvuldigen is ook gewoon een kwestie van oefenen. Rekenen is meer het toepassen van sommen in het dagelijks leven zoals kortingen op producten en even snel uitrekenen hoeveel laminaat of verf je ongeveer nodig hebt. Weet niet of TS hier beter in is?

De rekentoets heb ik op het mbo ook toen moeten maken en ook gehaald. Dat ging me wel goed af, maar wiskunde is gewoon zó onlogisch voor me :frowning_face:

Ik heb ook een soort van dillema met school… Ik ben geslaagd voor mij mavo en nu doe ik mbo maar vind het helemaal niks, dus ik ga waarschijnelijk havo af maken (ben ik wel 19 als ik klaar ben en als alles goed gaat)… Maar je kan met jouw mbo niveau 4 opleiding toch eigenlijk alles doen op het hbo, misschien een sociale studie, daar heb je geen wiskunde voor nodig ! Maar het moet natuurlijk wel bij je passen …