mbo of havo?

Ik zit nu in het 3de jaar mavo (vmbo-tl) volgend jaar examen dus maar ik weet echt niet wat ik later wil worden! Ik vind echt helemaal niks leuk… het enige wat ik wel leuk vind is films maken dus ik wou wel een mbo opleiding av-productie gaan doen maar iedereen die dat doet heeft echt een passie voor films en ik denk niet echt dat ik dat heb ik vind het gewoon leuk …ik weet echt niet wat kmoet doen! ik moet dus volgend jaar kiezen of ik mbo of havo wil doen maar ik weet echt niet wat ik moet kiezen en ben bang dat ik straks spijt ga krijgen van mijn keuze

Havo denk ik dan toch. Juist omdat je nu het niet zeker. Ontwikkel die passie voor het maken van film ondertussen, kijken of dat echt je ding is. Je zou daarna kunnen nadenken om een HBO studie te gaan doen. Kleine tip voor jou: Media, Informatie en Communicatie. Je gaat dan ook bezig zijn met het maken van filmpjes, maar het is wat breder en behandelt ook andere richtingen.

Ik zou havo gaan doen.

Je kan daarna gelijk door naar het HBO, en je hebt langer de tijd om na te denken over de opleiding die je wilt gaan doen! Ik heb ergens wel een klein beetje spijt dat ik niet voor de havo gegaan ben vroeger.

Als je het nog niet goed weet , is het misschien handiger om nog een havo diploma te halen. Dan kun je daarna eenn HBO studie gaan doen, eventueel.

Ik zou ook zeggen de Havo.

Bij Media,Informatie en Communicatie heb je echt een slecht baanperspectief dus ik weet niet of dit dan handig is aangezien je geen stufi meer krijgt en alles zelf moet betalen

Bedankt ik ga er nog over nadenken maar nu jullie het zeggen klinkt havo wel beter maar ik ben als nog bang dat havo niets voor mij is het is volgensmij veel leren, veel huiswerk, veel denken en dat is echt niet mijn ding… straks is het veelste moeilijk

Als je niet weet wat voor opleiding je wilt doen, dan zou ik voor havo kiezen mits je het wel aankan.
Als je toch voor mbo gaat, dan moet je wel iets doen wat je echt leuk vindt, anders is het moeilijk om het vol te houden. Ik zou dan als jou av-productie gaan doen omdat je dat het meest aanspreekt. Je moet niet verwachten dat er alleen maar mensen op af komen die een hele passie ervoor hebben. Ze kunnen ertussen zitten, maar er zullen ook mensen net als jij zijn die het ‘gewoon leuk’ vinden. Bedenk dat je nog altijd kan veranderen.

Maar je hebt nog ongeveer een jaar on erover na te denken dus ik zou gewoon even overal kijken bij mbo-studies en met je mentor bespreken of je havo aan zou kunnen en ook met mensen om je heen praten misschien is er wel een mbo die goed bij je past maar als je echt niets vind kan je beter havo doen want je kan er dan nog wel langer over na denken.

Ik zou havo doen als ik jou was, maar wel als al je cijfer 7’s of hoger zijn en als je weet dat je genoeg motivatie hebt. Diplomaatje erbij en je hebt 2 hele jaren om er goed over na te denken.

Daar heb je zeker gelijk in. Daar was ik me namelijk ook van bewust. Echter, het is wat jij er van maakt (als in: het is handig om veel ervaring er naast om te gaan doen). Bij AV-productie is dat ook het geval. Wellicht een master er na gaan doen? Lastig, I know.

Als het veel te moeilijk is, heb je altijd nog je vmbo diploma. Lukt havo je dus toch niet, kun je altijd nog een mbo opleiding doen. Ik zou voor Havo gaan, want dan kun je HBO gaan doen en later een betere baan krijgen :grinning:

Oke ik heb eventjes nagedacht en stel je voor ik ga naar havo en na 2 jaar vind ik nog steeds niets leuk behalve films maken dan is er bijna geen opleiding ervoor er is alleen de filmacademie maar de selectie is daar erg streng! Dan moet ik toch av-productie gaan doen en dan heb ik die 2 jaar havo voor helemaal niks gedaan… Ojaah en ik wil echt heeeeel erg graag in het buitenland naar school. Weet iemand of ik daar dan iets met films kan doen? En wanneer kan ik naar het buitenland nadat ik havo of mbo heb afgerond?

Je doet die havo echt niet voor niks hoor. Kijk hier even bij:

http://www.carrieretijger.nl/beroep/taal-communicatie/media/beeld/producer/opleiding-tot

^ Al die opleidingen interesseren mij niet echt alleen filmacademie maar daar kom je echt moeilijk binnen…

Ik zou voor mbo gaan. Zoek uit wat je leuk vind en tijdens je opleiding kom je er ECHT achter of dat het is of je toch op de verkeerde plek zit. Daarnaast kan je daarna hbo doen en ben je, naar mijn idee, vaardiger (als dit het goede woord is… lol) dan als je van de havo komt, omdat je stage hebt gelopen etc. Ook zou ik voor mbo gaan als je toe bent aan iets nieuws.

Zelf zou ik voor havo gaan, omdat je met hbo gewoon iets meer kunt. Maar dat ligt er dus maar net aan wat je wilt gaan doen. Jij geeft aan dat je dat nog niet echt zeker weet, dus dan lijkt het me beter om havo te gaan doen.

Je hoeft het toch niet voor de rest van je leven aan 1 keuze te blijven hangen? Ik vind je houding negatief, of je nu mbo of havo kiest je houding vindt niks interessant. Ga naar een opleidingenbeurs, ga je verdiepen in banen, in je toekomst. Het komt niet aanwaaien.

Ik zou naar het mbo gaan

ik zou havo gaan doen dan. dan kun je nog wat langer nadenken over wat je wil. vooral veel open dagen bezoeken en meeloopdagen doen.

Hee,

Ik snap helemaal wat je doormaakt! Ik stond twee jaar geleden ook voor deze keuze. Ik heb uiteindelijk voor de havo gekozen, ik zit nu in mijn eindexamen jaar (super gespannen).

Ik wist absoluut niet wat ik wilde doen en ik had prima cijfers om naar de havo te gaan, dus dat had ik dan maar gedaan.

Wat ik je wil meegeven is dat de overstap van tl naar havo erg groot is. Dit heb je vast wel is van docenten gehoord en misschien denk je het zal wel, dat dacht ik in ieder geval… maar ze hebben gelijk.

Qua stof is het niet heel veel moeilijker, er wordt echter wel een groot beroep gedaan op je inzicht en je moet gewoon veeeeeel meer leren!
Dus als je er nu goed voor staat dan is dat super goed, maar begrijp wel dat je echt bereid moet zijn om harder te werken!

Havo is DE oplossing om je studiekeuze even uit te stellen, maar als je voor havo kiest wees niet laks in je studieorientatie! Dit heb ik wel gedaan, met de gedachte: ajoh tijd zat! Nu weet ik nog steeds niet helemaal wat ik wil!

Heel verhaal, maar wilde het je graag even meegeven!

Heeeel veeeel succes met je keuze!!

xo