mbo en hbo, wat zijn de grote verschillen?

Hee meiden, ik doe nu mbo en ga binnenkort een hbo opleiding(pabo) doen.
Ik ben benieuwd of hier meiden zitten die ook allebei mbo en hbo hebben gedaan en mij kunnen vertellen wat jullie als groot verschil hebben ervaren of wat juist niet, en wat je prettiger vond.

ik heb wel trouwens havo gedaan(en diploma behaald)

alvast bedankt!

Mag ik vragen waarom je voor het MBO hebt gekozen, aangezien je al een havo diploma hebt behaald ?

Het verschil zit vooral in de hoeveelheid stof en de zelfstandigheid. Ik heb weleens gehoord dat er op het mbo veel meer contacturen in de week zijn (hele schooldagen, net als op de middelbare school) en op het hbo ligt de nadruk meer op zelfstudie. Uit ervaring weet ik dat de hoeveelheid stof op het hbo ook niet belachelijk veel is, meestal 1 à 2 hoofdstukken per vak per week (dit verschilt uiteraard ook per opleiding!).

Verder is het hbo net als het mbo vrij praktisch, er wordt dus vooral gekeken naar het ‘hoe’ van dingen en niet zozeer het ‘waarom’ (wat wel zo is op het wo).

Hbo is meer zelfstandig. Mijn ervaringen van het mbo zijn dat alles zo erg uitgekauwd wordt voor je.
Het Hbo vond ik ook veel relaxter. Veel minder bemoeierig gedrag van docenten.
Ik heb trouwens spw en onderwijsassistent gedaan op het mbo. Daarna heb ik ook een jaar Pabo gedaan(en daarna weer een hele andere mbo opleiding haha)
Qua niveau vond ik het trouwens niet eens heel erg verschillen. Ja het is veel meer op het hbo, maar het was niet per se veel moeilijker. Alleen qua verslagen maken vond ik het erg verschillen. Vond dat leuker op het hbo, omdat er meer uitdagingen in zaten. Op het mbo was het allemaal maar lekker makkelijk en alles wat je deed was goed.

Het grootste verschil ligt in de hoeveelheid stof en de snelheid dat je er door heen gaat. Waar ik vorig jaar op mbo een boek had met 100 blz voor een toets en dan 4 boeken voor een heel jaar van dat vak, heb ik nu in 7 weken een heel boek van 200/300 blz.
Dat is eigenlijk het enigste waar ik echt tegenaan loop. Ik weet niet zo goed hoe ik het zo snel moet leren. Het niveau valt echt reuze mee.

Ik zou gewoon eerst hbo proberen hoor. Ik neem aan dat je je havo hebt? Dan is het prima te doen. Het hbo is ook niet heel zelfstandig hoor, je hebt nog elke week slb (soort mentorles) en ook elke week voor elk vak contacturen.