Mbo 4 verkort opleiding!!

Hai,

Ik ben iemand van 22 jaar en wil graag een verkort mbo 4 opleiding volgen. Dit wil ik doen, om verder te Studeren op het HBO. Op het moment heb ik mijn mbo 3 secetaresse diploma behaald. Ik heb de mogelijkheid om mbo 4 directiesecretaresse te volgen, dit zal dan 1 jaar duren, wegens mijn vooropleiding. Als ik voor een andere richting kies, b.v. Pedagogisch medewerker, dan zal het opleiding 1 tot 3 jaar duren. Dit vind ik te lang, kan ik net zo goed 1 jaar verkort opleiding volgen, en verder op HBO studeren, ookal is het wat zwaarder.

Ik ben vrij rustig, verlegen ben ik niet. Onzekerheid zit er ook bij.

Dames, die mij willen helpen met het juiste keuze, berichten zijn altijd welkom.

Gr.

Vind je de richting waar je nu voor leert, leuk genoeg?

Kun je niet een 21+ toets doen voor het HBO?

Dat kun je inderdaad ook doen!

Hier heb ik ook aan gedacht. Alleen de toets geldt voor 1 jaar. Stel als ik de toets niet haal, dan kan ik nog terug vallen op mbo 4. Het is heel moeilijk om een keuze te maken. Ik heb de voor en nadelen op papier gezet en ik wil toch voor een kort MBO 4 opleiding gaan.

Ik zou gewoon voor niveau 4 directiesecretaresse gaan. Voor HBO maakt het niet uit welke vooropleiding je hebt gedaan, zolang je maar MBO 4 op zak hebt. En in hoeverre je überhaupt iets aan je voorkennis hebt is ook maar de vraag, je kan hoogstens het eerste jaar soms overslaan als je precies dezelfde opleiding doet als op het MBO (maar voor je MBO was je dan wel 2 jaar extra kwijt dus het kost je één jaar meer).

Ik heb ook directiesecretaresse gedaan in 1 jaar. Dat was een mhbo opleiding (voorkort heette dat mbo +) en duurt dus sowieso 1 jaar, aangezien de reguliere opleiding gewoon in 1 jaar gepropt was. Dus als je iets anders wilt kun je misschien gaan kijken naar een andere mhbo opleiding die ook maar 1 jaar duurt.

Ik zou in ieder geval een 1 jarige opleiding doen dan heb je meer zekerheid in de toekomst als je nog verder wil gaan studeren. En een extra diploma op zak is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Heb ik zelf ook gedaan en is een prima traject geweest. Ben inmiddels bijna klaar op het HBO :slightly_smiling_face:

Ik zou de 1jarige opleiding doen, het maakt niet uit welke voor opleiding je hebt gedaan om naar het HBO te kunnen. Welke vervolgopleiding wil je doen?