MBO-4 hetzelfde als havo?

Ik zit nu op havo maar twijfel heel erg of ik MBO-4 zal gaan doen? Morgen ga ik op de school kijken.Is er iemand die weet of je na de MBO niveau 4 opleiding onderwijsassistent ook nog voor een andere studie (HBO) kan doen ipv pabo? Op het ROC zeiden ze dat je elke HBO opleiding kunt gaan doen… Maar ik hoor er veel verschillende verhalen over. Hebben mensen hier ervaring mee?

Ja dat kan. Bij bepaalde studies zul je wel een bepaalde vooropleiding nodig hebben (denk aan de zorg wellicht), maar bij veel studies kun je met elk MBO diploma doorstromen naar het HBO. Ik zelf heb MBO evenementenorganisatie gedaan en daarna door gegaan naar HBO media & communicatie dus totaal wat anders.

Oké dankjewel voor je reactie. Dit geeft me al meer duidelijkheid :slightly_smiling_face:

Ja je kan na onderwijsassistent ook nog een totaal andere opleiding doen op het HBO.

Oke, hieruit maak ik op dat je twijfelt tussen HAVO en MBO.

Voors MBO:
Je bent als je een MBO niveau 4 doet binnen 3 tot 4 jaar klaar en je kan meteen de arbeidsmarkt op met een beroepsdiploma om het zo maar ff te noemen.
Vaak heb je door stages ook al veel ervaring met werken waardoor je een stuk aantrekkelijker bent dan iemand met een HAVO diploma.
Als je echt een doe mens bent en wat minder een denk mens kan je beter voor een MBO kiezen. Je moet op de HAVO namelijk ontzettend stevig in je schoenen staan en veel discipline hebben wil je het halen. ( geloof me ik heb havo en vmbo tl gedaan en het verschil is imens groot, dat het op t vmbo goed ging wil niet zeggen dat t op de havo goed zal gaan mn gemiddelde op t vmbo was een 8,3 en op de havo een 4,6 dus dat zegt wat haha)

Voors HAVO:
Je bent binnen 2 jaar klaar met je opleiding waardoor je razendsnel door kan naar het HBO en je nog alle richtingen kan doen. Op de havo wordt je snel een stuk volwassener en leer je goed zelfstandig werken wat op het mbo ( ook hier heb ik ervaring) nogal wat aan ontbreekt waardoor je op het HBO nogal in een diep gat kunt vallen omdat je daar ALLES zelf moet regelen. Docenten zitten daar niet te wachten op het verhaal dat je buurvrouw is overleden en je je daarom niet goed kunt concentreren op je tentamenstof. Ook hoef je dan nog niet meteen een keuze te maken voor wat je de komende 4 jaar wil doen. Je doet inprincipe gewoon dezelfde vakken en gaat gewoon door met leren waardoor je niet in het gedoe terecht komt van wennen aan een nieuwe situatie/nieuwe vakken/ hele andere manier van lesgeven en vaak het verre reizen blijft je bespaard mits je op dezelfde school door kunt naar de havo.

Kijk even wat je belangrijk vind en bespreek het met een decaan of ander persoon die er vestand van heeft op school. Vaak kunnen ze ook aan je werkhouding zien of je beter op het MBO past of op de HAVO

sorry meid, ik zag niet dat je al havo deed.
Alsnog heb je wel wat aan mn berichtje want de onderbouw van de HAVO lijkt sterk op het VMBO tl

Inderdaad, ik doe dan een opleiding Pedagogiek. Maar veel klasgenoten zijn andere dingen gaan doen. Economie, geschiedenis, Engels en natuurlijk ook de PABO.

Ja dat kan, dat willen ze alleen wel afschaffen dus het kan best dat het over 4 jaar niet meer zo is.

Volgens mij geldt die regel al vanaf volgend schooljaar. Vanaf 2015/2016. Je kan even kijken op de site van een hoge school want daar staat het al op uitgelegd.

Je kunt eventueel ook een versnelde mbo opleiding doen, daar ben ik nu mee bezig :slightly_smiling_face:

ik ben rond de 1.5 / 2 jaar bezig.

ik doe nu doktersassistente (niveau 4)

Als jij je MBO niv 4 diploma hebt, is dat sowieso een startkwalificatie voor het HBO. Daar kun je ook een totaal andere opleiding mee doen. Sommige HBO opleidingen stellen wel bepaalde eisen maar dat is meestal aan je HAVO diploma volgens mij (bepaald vakkenpakket dan).

In principe kan dit, maar de overheid is druk bezig om dit te beperken. Dus in de toekomst zul je niet met Onderwijsassistent naar een technische hbo opleiding kunnen bijvoorbeeld.
Ik raad je echt aan havo te blijven doen hoor, de stap tussen mbo en hbo kan best groot zijn.
Hoeveel jaar moet je nog als je havo blijft doen?

^ Overstap kan vrij groot zijn ja. MBO levert praktijkkennis en HAVO meer theoretische kennis is mijn ervaring.

Inderdaad dat merk ik ook. En op mijn opleiding vragen ze van beiden een goed niveau. Dus zowel de leerlingen van het MBO als van de HAVO hebben een voordeel bij één van deze onderdelen.

Je kan met een MBO niveau 4 diploma naar elk gewenste HBO opleiding. Alleen waarom zou je 3 jaar of 4 jaar MBO doen als je nu ook nog 1 jaar havo moet? Ik zou het qua studieniveau wel weten.

Oké, jullie hebben wel gelijk ja. Ik heb net een meeloop dag gehad op ROC en ik merk wel dat het een stuk “vrijer” is. Ik denk (weet bijna zeker) dat ik doorga met havo omdat ik zelf niet zeker weet of de opleiding wel iets voor me is, en ik hou van veel structuur en ben zeer gemotiveerd voor de havo dus ik denk dat ik dan daar beter op mijn plek zit! Bedankt voor de reacties (:

Zeker ja. Ik heb zelf MBO 4 gedaan en ben toen HBO gaan doen. De overstap was zeker wel te doen en die praktijkervaring komt erg goed van pas maar ik merkte wel dat bepaalde theorie lang geleden was voor mij omdat ik dat dan voor het laatst op de MAVO had gehad.