Matching & eindexamenreis

Hee mensen,
Ik en een paar vriendinnen willen na de eindexamens in mei weg (eindexamenreis jeeeu), maar er zijn ook matchinggesprekken bij bepaalde universiteiten in die periode (rond 28 mei-11 juni ofzo). Die matchinggesprekken zijn dan om te kijken of je geschikt bent voor de studie bla bla, en bij sommige uni’s ook verplicht.
Maar nu kunnen we waarsch niet gaan omdat die matching gelijkt valt met onze reis (andere datum gaat amper).
Zitten er nog meer mensen hier mee? + Hoe op te lossen? :hammer: :hammer: :hammer: :hammer:

Ik zit hier zelf niet mee, maar persoonlijk zou ik eerder naar zo’n gesprek gaan ipv op vakantie. Die vakantie kan altijd nog! Het is maar net wat jij belangrijker vindt :slightly_smiling_face:

Je kan toch ook gewoon in de periode na je uitreiking tot je opleiding begint gaan. Dat is echt van half/eind juni tot september, dus genoeg tijd lijkt me.

Scheelt wel een hoop in geld, als je eerder gaat.

Dat is waar inderdaad. Aan de andere kant, als er een fout wordt gemaakt met de examens o.i.d. kan je je vakantie afzeggen. Meteen boeken na de examens is wel een beetje een risico.

een matching gesprek is belangrijker dan een vakantie zou ik zeggen misschien kan je voor een weekendje gaan?

Toen ik wilde instromen op de uni mocht ik niet want ik had de matchingdag niet gevolgd. Ik zou als ik jou was goed navragen hoe dat allemaal zit, sommigen hebben idd meerdere data.

Tsja in die periode op vakantie gaan is sowieso op eigen risico. Je hoort dan eigenlijk zelfs nog beschikbaar te zijn voor je middelbare school natuurlijk, just in case. Vorig jaar of twee jaar geleden idk was er ook een heel drama vanwege dat verplaatste examen, veel mensen die al geboekt hadden ‘omdat er toch nooit wat gebeurt’.

Ik wil niet schijnheilig doen want ik ben ook een aantal jaar geleden in die periode op vakantie geweest, maar met die matchingsdag komt er wel weer een risico bij om het zo maar te zeggen. Zelf zou ik gewoon niet in die periode op vakantie gaan, in het hoogseizoen kan je ook echt wel goedkoop een vakantie boeken als je goed zoekt. Maar je moet het zelf weten natuurlijk.

Ik had dat probleem vorig jaar ook, maar universiteiten mogen je weigeren als je niet mee doet aan de matchingsactiviteit dus ik zou het risico gewoon niet nemen en later op vakantie gaan.

Mensen, bedankt voor jullie reactie! Een andere periode dan die we voor ogen hadden kan gewoon niet, maar misschien is er inderdaad zoiets als een extra matchingdag, wanneer je echt niet kan… (:

Ik weet niet hoe serieus jij bent over je vervolgopleiding, maar ik vind dit best raar. ‘…wanneer je echt niet kan’? Je kan wel maar je stelt andere prioriteiten, dat is iets anders.

Het is maar wat je belangrijker vind… een reisje of je toekomst.

Als jij vakantie aandraagt als reden dat je echt niet kunt, zal dat je niet helpen bij je matchingsgesprek hoor :’)

Zo zie ik het ook. Kijk lig je die periode in het ziekenhuis, is er een sterfgeval in de familie of zoiets, dan zal er echt wel wat te regelen zijn, dat soort dingen gaan weer voor op school.
Maar vakantie? Ook al is dat de enige periode dat jullie kunnen, er komen meerdere vakanties aan, plan het van te voren, moet toch haalbaar zijn? Ik vind het erg makkelijk om maar te vragen of het een andere keer kan omda je op vakantie gaat. Het zou me niks verbazen als zo’n school daar dan ook vraagtekens bij zet en je weigert.
Sommigen moeten heel veel moeite doen om ergens terecht te kunnen, en jij wil die dag ff verschuiven omdat je op vakantie bent.
Misschien vind je mijn reactie overdreven maar dit is hoe ik het zie, ik vind het niet eerlijk tegenover de school en de andere leerlingen

Je hebt 3 maanden vakantie. Zeg andere dingen af voor die vakantie?