Master zonder thesis/scriptie

Ik weet niet of het bestaat maar kan het zelf niet vinden. Ik zoek eigenlijk een master waarbij je geen thesis/scriptie hoeft te schrijven. Een stage met opdrachten, verslagen, studeren e.d. is allemaal prima. Mag deeltijd of voltijd zijn en in binnen of buitenland.

Weet iemand waar dat kan of welke specifieke masters dat hebben?
Als het bestaat natuurlijk.

De thesis is juist een belangrijk onderdeel omdat je dan laat zien dat je als master student de onderzoeksvaardigheden en analytische vaardigheden bezit die ze verwachten. Het is niet voor niks wetenschappelijk onderwijs dus een goed onderzoek kunnen opzetten, uitvoeren en de data daarvan kunnen verwerken is zeer belangrijk.

Mag ik vragen waarom jij er specifiek een zoekt zonder? Als je dit niet ziet zitten kan je beter geen master gaan doen imo…

De thesis/stage/scriptie/afstudeeropdracht of hoe je het noemen wil is juist de kern van de Master. In je Master doe je het meeste onderzoekservaring op, en die haal je nu eenmaal niet uit boeken.

Héél misschien dat een MBA, een post-HBO of een HBO Master niet zoiets heeft. Ik heb me er nooit in verdiept maar ik kan het me bijna niet voorstellen. Misschien worth a shot, though.

En trouwens, op veel Masters is de thesis een stage ('veld werk", je eigen onderzoek) waar je een paper over schrijft, dus het is niet altijd alleen een literatuur onderzoek. Ik zou kijken naar mogelijkheden om je thesis naar die richting te sturen mocht de norm toch een literatuur onderzoek zijn op de opleiding van je keuze.

Sorry voor late reactie.

De reden dat ik op dit moment een scriptie/thesis niet zie zitten is omdat ik ontzettend slechte ervaring heb met het schrijven van mijn scriptie op hbo niveau. Mijn studie heeft mij keihard genaaid hierin en ben bang dat zoiets weer gebeurd. Vandaar dat ik aan het onderzoeken was of er ook een master is zonder thesis/scriptie.

@Idea, de thesis in het werkveld is dat dan ook echt onderzoeken naar dingen in de organisatie? Dat lijkt me al een stuk leuker en interessanter.

Is jouw scriptie op HBO-niveau dan niet bij een bedrijf zelf geweest? En wat vervelend dat je zo’n slechte ervaring hebt opgelopen. Heb zelf m’n HBO scriptie 2x moeten doen, de eerste keer ben ik echt flink genaaid door zowel school als m’n bedrijfsbegeleider.

Voor zover ik weet is het bij een thesis in het werkveld de bedoeling dat je op locatie zit, dus bij het bedrijf waar je je thesis voor schrijft. Je schrijft het over een actueel probleem dat bij het bedrijf speelt. Je kan dus binnen het bedrijf onderzoek verrichten en zo ook meer inzicht opdoen.

Of je een thesis combineert met werkzaamheden/onderzoek voor een bedrijf ligt heel erg aan het onderwerp. Mijn eigen master scriptie (samen met 90% van mijn medestudenten, vakgebied marketing) was een consumentenonderzoek. Literatuurstudie zal sowieso onderdeel zijn van je thesis.

Snap ik! Ik had ook een nare ervaring tijdens mijn (WO) bachelor thesis/scriptie, maar je moet gewoon goed zorgen dat je een goede interne begeleider hebt, die maakt of breekt je thesis op de uni.

Op WO doen ze niet zo moeilijk als op het HBO met stricte deadlines, dagboekdingen, een interne (op de uni) begeleider die op je nek zit en dat je iets moet verdedigen of zo. Ik heb gezien hoe mijn vriend en zus op het HBO hun thesis deden, wat een gedoe was dat zeg.

Op het WO ben je helemaal los van je uni tijdens je thesis, ben je klaar als je vindt dat je klaar bent, je interne begeleider zie je helemaal aan het begin en kijkt helemaal aan het einde je shit na en gaat in praktijk gewoon akkoord met het cijfer wat je externe (op je werkplek) je geeft en je geeft een presentatie aan de onderzoeksgroep binnen je werkplek om te laten zien wat je gedaan hebt, niet om afgebrand te worden door mensen die nergens kaas van hebben gegeten. Echt een veel relaxtere ervaring!

En als antwoord op je vraag: Ja dat klopt. Ik deed een thesis in het ziekenhuis waar ik onderzoek deed naar de kankerpatiënten op de MDL afdeling daar, en nog een andere thesis in een ander ziekenhuis waar ik onderzoek deed naar artrose voor de orthopedieafdeling van dat ziekenhuis, ze zochten namelijk betere pijnstillers voor hun patiënten. Mijn werkzaamheden bestonden in de eerste thesis uit het volgen van patiënten, praten met chirurgen, MDL artsen en meten van doorlooptijden van patiënten en dergelijke om dat vervolgens te analyseren en een paper over te schrijven. In de tweede thesis stond ik in het lab mijn eigen data te verzamelen, analyseren, om daar ook weer een paper over te schrijven. Je kan het dus heel toepassingsgericht maken als je wilt. Er waren ook studenten die gewoon binnen de uni hun thesis gingen doen, dan krijg je gewoon een professor als begeleider en ga je een project van hem/zijn onderzoeksgroep doen die vaak in nauw verband staat met de lesstof die je van hem krijgt.

Door de NVAO geaccrediteerde HBO masters, zijn net als een universitaire master op niveau EQF 7. Oftewel wetenschappelijk Master niveau. Beide leveren ook dezelfde graad op. Zoals bijvoorbeeld: Msc, MA, MBA.

Ook op een HBO master moet je een thesis/scriptie schrijven waarmee je laat zien dat je als master student de onderzoeksvaardigheden en analytische vaardigheden bezit die ze verwachten. Ook een HBO master noemt men wetenschappelijk onderwijs. Ook dan moet je een onderzoek kunnen opzetten, uitvoeren en de data daarvan kunnen verwerken (tekst deels gejat van voorgaande schrijver).

Het verschil tussen WO master en HBO master:

• WO master = fundamenteel onderzoek in het kader van het ontwikkelen van kennis;
  • HBO master = toegepaste wetenschap in het kader van het (met reeds ontwikkelde fundamentele kennis in de hand) ontwikkelen van oplossingen voor complexe domeinoverstijgende problematiek op de werkvloer. Alsook het kunnen ontwikkelen van tools voor het verder ontwikkelen van het beroep zelf. Je kan alleen op een HBO master starten met al jaren ervaring op zak in dat werkveld. Met de master in the pocket zet je vaak de stap naar senior. Veel studenten zijn al in de 30 of ouder. Om een HBO master goed af te ronden moet je een thesis schrijven waaruit blijkt dat je ook een fundamenteel onderzoek kunt opzetten uitvoeren.

Een ander verschil is… dat veel mensen denken dat een hbo master zoiets is als een post hbo wat bv alleen een cursus kan zijn ná het hbo. Velen weten niet dat een hbo master dus echt heel pittig is en qua niveau hetzelfde. Dat kan frustrerend zijn.