massapercentage vraagje. (scheikunde)

hoi,
ik heb een klein vraagje over scheikunde.

als je nou de massapercentage moet berekenen van bijvoorbeeld 1,5g kwik (voorbeeld) in een kamer van 4x5x7, dan gaat het toch als volgt:

4x5x7 = 140 vierkante meter.

massapercentage = 1500/140 x 100% = 114,49 ?

of doe ik het verkeerd?

en hoe werkt het met MAC-waarde?

Moet je niet 0,0015 gebruiken ipv 1500? Of beeld ik me nu dingen in?
De MAC-waarde kun je in ieder geval in je BINAS vinden.

ik heb geen BINAS, ik zit nu in 3HAVO.
maar in mijn aantekeningen schrift staat het op deze manier (dan wel met andere getallen, maar goed) alleen ik twijfel aan m’n aantekeningen en ik wil het even laten na checken omdat het alweer 3 weken geleden is dat deze aantekeningen zijn gemaakt.

Is het niet gewoon 1,5 : 140 x 100% ?

Massapercentage is het percentage massa van een stof,element,iets van de totale massa.
Dus als je bijvoorbeeld 2 kg glucose hebt. En van die 2 kg glucose is 0,5 kg een C, dan is het massapercentage van de C in glucose 25%
Jij gebruikt de massa en de oppervlakte nu door elkaar, dan kun je nooit het massapercentage uitrekenen.

En de MAC-waarde is de maximaal aanvaardbare concentratie van een bepaalde stof die geen nadelige gevolgen heeft voor de gezondheid van een persoon (of dier, net waar het om gaat).

ja volgens mij had ik ook in de beginpost de mac-waarde uitgerekend van kwik.
maar er stond in m’n schrift:

1,0g kwik en een kamer van 3x12x7
en dan is het dus 1000x252 vierkante meter = 3,99 mg/vierkante meter

dat staat in m’n schrift onder de mac-waarde… klopt dit dan?

up

Voor de MAC waarde heb je de concentratie nodig, die reken je nu uit.
Je hebt 1,0 g kwik in een kamer van 3x12x7. De inhoud van de kamer is 252 m³. De concentratie van kwik is dan 1,0/252 = 3,99 mg per m³ (jij gebruikt vierkante meter, maar het is kubieke meter, verder klopt het!) Je hebt nu de concentratie uitgerekend.

Als het goed is moet de MAC waarde van kwik gegeven zijn, anders kun je deze opzoeken. Nu kan je de concentratie die je uitgerekend hebt vergelijken met de MAC-waarde van kwik. Als de concentratie kwik in de kamer lager is dan de MAC-waarde, is het in principe veilig. Als de concentratie kwik hoger is, is het niet veilig.

De MAC-waarde gebruik je vooral om te bepalen of iets veilig of onveilig is. De MAC-waarde is gewoon de maximaal aanvaardbare concentratie. Is de concentratie die je berekend hebt hoger dan de MAC-waarde, dan is het onveilig, is hij lager, dan is het veilig.

je gebruikt volume en massa door elkaar…