Marokkaanse 18-jarige studente achtervolgde Van der Vlis!!

http://www.ad.nl/static/FOTO/pe/9/11/13/media_xl_348868.jpg?20110411105245

De Leidse studente die verscheidene slachtoffers hielp, wil niet herkenbaar op de foto. FOTO MARTIN SHARROTT EN EVERT-JAN DANIELS

Wegkomen. Dat wil vrijwel iedereen die zaterdag oog in oog komt te staan met Tristan van der Vlis. Maar niet de 18-jarige zaterdaghulp die de viskar bemant. Zij zet de achtervolging in. Als Tristan in de richting van haar vaders viskar loopt, knapt er iets. ‘Over mijn lijk dacht ik, ik móest hem tegenhouden.’

De jonge vrouw probeert de schutter te achtervolgen, maar een man met een schotwond in zijn buik blokkeert de weg. Ze werpt zich tijdens het drama ook op als reddende engel voor de slachtoffers. ‘Hij begon te schreeuwen. Ik studeer voor doktersassistente, maar hij liet me niet helpen. Daarom wilde ik verder.’ Terwijl ze onder een tafeltje kruipt, houdt ze de schutter in de gaten.

‘Ik zag hem lopen, trots, de schouders naar achteren, twee handen om zijn geweer. Hij schoot gewoon. In een flits ging het door me heen: hij loopt in de richting van mijn vader, die verderop een viskar heeft. Over mijn lijk, dacht ik. Ik ben weer naar buiten gegaan. Ik wilde iets tegen zijn achterhoofd gooien, hem stoppen.’

Mensen helpen
Daarna ziet ze hoe hij zelfmoord pleegt. 'Mijn vader was veilig, ik kon mensen gaan helpen. De eigenaresse van Square Mode lag op haar buik voor de winkel, ze ademde nog. Ik heb een hartslag gezocht, maar kon hem niet vinden. Misschien kwam het door mijn klamme handen. Ze lag op haar buik, ik durfde haar niet om te draaien.

Daarom ben ik verder gelopen naar een vrouw die in haar scootmobiel hing. Zij had een hoofdwond. Ik heb om een schort gevraagd, heb dat tegen haar wond aan geduwd.’