Marokkaanse 18-jarige studente achtervolgde Van der Vlis!!

http://www.ad.nl/static/FOTO/pe/9/11/13/media_xl_348868.jpg?20110411105245

De Leidse studente die verscheidene slachtoffers hielp, wil niet herkenbaar op de foto. FOTO MARTIN SHARROTT EN EVERT-JAN DANIELS

Wegkomen. Dat wil vrijwel iedereen die zaterdag oog in oog komt te staan met Tristan van der Vlis. Maar niet de 18-jarige zaterdaghulp die de viskar bemant. Zij zet de achtervolging in. Als Tristan in de richting van haar vaders viskar loopt, knapt er iets. ‘Over mijn lijk dacht ik, ik móest hem tegenhouden.’

De jonge vrouw probeert de schutter te achtervolgen, maar een man met een schotwond in zijn buik blokkeert de weg. Ze werpt zich tijdens het drama ook op als reddende engel voor de slachtoffers. ‘Hij begon te schreeuwen. Ik studeer voor doktersassistente, maar hij liet me niet helpen. Daarom wilde ik verder.’ Terwijl ze onder een tafeltje kruipt, houdt ze de schutter in de gaten.

‘Ik zag hem lopen, trots, de schouders naar achteren, twee handen om zijn geweer. Hij schoot gewoon. In een flits ging het door me heen: hij loopt in de richting van mijn vader, die verderop een viskar heeft. Over mijn lijk, dacht ik. Ik ben weer naar buiten gegaan. Ik wilde iets tegen zijn achterhoofd gooien, hem stoppen.’

Mensen helpen
Daarna ziet ze hoe hij zelfmoord pleegt. 'Mijn vader was veilig, ik kon mensen gaan helpen. De eigenaresse van Square Mode lag op haar buik voor de winkel, ze ademde nog. Ik heb een hartslag gezocht, maar kon hem niet vinden. Misschien kwam het door mijn klamme handen. Ze lag op haar buik, ik durfde haar niet om te draaien.

Daarom ben ik verder gelopen naar een vrouw die in haar scootmobiel hing. Zij had een hoofdwond. Ik heb om een schort gevraagd, heb dat tegen haar wond aan geduwd.’

Een man met een kogel vlak naast zijn hart helpt ze door zakdoekjes tegen de wond te duwen. ‘Om de beurt ben ik bij de slachtoffers langsgegaan. Met die meneer ben ik meegegaan naar het ziekenhuis. Ik ben bij hem gebleven tot hij ontwaakte. Toen bedankt hij me.’

Automatische piloot
De Leidse leeft nu op de automatische piloot. ‘Ik heb nog niet gehuild, maar ook niet gegeten.’ Ze wil niet met haar naam in de krant. ‘Ik weet niet hoe het zal voelen als ik daarmee word geconfronteerd.’

Meer verhalen van ooggetuigen leest u vandaag in het AD.

ik heb erg respect voor haar ze heeft ervoor gezorgd dat ze de mensen kon helpen die hulp nodig had.dat ze dat nog durft
het is gewoon vreselijk wat er gebeurt is.

Heel veel respect.

Wauw…

Wat een dappere meid!
Dat ze zelfs haar eigen leven nog zou geven voor andere mensen.

Niets dan respect voor haar!

Pff jeetje. Super knap van haar dat ze op dat moment andere mensen nog heeft durven helpen.

RESPECT, meer kan ik niet zeggen.

Wow echt goed van haar dat ze dat heeft gedurft terwijl ze zelf ook neer geschoten had kunnen worden.

Echt knap!

Wow. Dit is ook echt toevallig en super eng. Een vriendin van mij werkt bij dezelfde AH waar hij zich door z’n kop heeft geschoten, maar ze was niet aanwezig op haar werk omdat ze haar verjaardag vierde. Scary.

Respect! Alleen snap ik niet waarom er marokkaanse bij moet staan.

Inderdaad.

idd, net of dat dat wat uitmaakt.

Dapper!

Enorm dapper, iedereen moet echt opkijken naar zulke mensen!

nou omdat marokkanen dus ook goede dingen doen, maar nietalle mensen zich daar van bewust zijn…
en meestal zetten ze de nationaliteit in de krant, teminste dat is my weleens opgevallen

Zeker veel respect, ik zou het denk ik niet na kunnen doen.
Ik heb de titel + tekst gekopieërd van een marokaanse forum, vandaar de titel. Maar waarom zou er geen Marokkaanse kunnen bij staan ^^ ? Als er iets slechts over Marokkanen is, zie je het alleen maar in de titels staan, niemand die zich afvraagt waarom er de nationaliteit bij staat. Maar zodra het iets goeds is en er staat Marokkaans tussen, dan kan het opeens niet meer. Het is wel fijn om te lezen als er wat goed nieuws over de Marokkanen is toch?

Wow wat heeft zij geluk gehad!

wow idd super veel respect!
toen ik de titel zag dacht ik alleen dat die 18jarige iets fouts had gedaan ipv iets goeds door de: ‘achtervolgde’ van der Vlis. hehe.

anyway, ik zou echt een trauma voor het leven hebben. zoveel doden en/of gewonden om je heen zien.

Nou ik houd er sowieso niet van als het ras erbij staat, goed of slecht nieuws… Iedereen is gelijk dus dat hoeft er gewoon voor mij niet bij te staan. En ik zie niet snel dat er bij staat als kop; blank meisje van 18 etc.