Marktonderzoek voor mijn ondernemersplan. Help jij mij?!

Hallo mijn naam is Anna en ben 18 jaar. Ik volg de opleiding ‘Ondernemer Detailhandel’ en zit in mijn examenjaar. Dit betekend dat ik een ondernemersplan moet gaan schrijven. En focus mij op de branche ‘Wonen’.

Allereerst wil ik de onderneming geografisch segmenteren door te focussen op klanten in omgeving van Groningen. Ik wil me tevens focussen op jonge mensen tussen de 30 en de 50 jaar gaan, gaan samenwonen en net een huis hebben gekocht/gehuurd.

Ik moet nu in mijn plan een marktonderzoek gaan doen. Ik woon zelf niet in Groningen en vind het lastig om dit onderzoek uit te voeren. Daarom heb ik besloten om over heel Nederland mijn doelgroep wat vragen te stellen. Ik hoop dat je deze zal willen beantwoorden dat zal mijn erg helpen. Ik ben ook nog eens vrij laat want die plan moet over 2 weken ongeveer worden ingeleverd.

Hier komen de vragen:
[i]- Wat vind jij belangrijker: service of de prijs van een product?

• Voel je meer voor goedkope producten die minder lang meegaan of kwalitatief goede producten met een goede prijs- kwaliteitsverhouding?
  • Hoeveel geef je gemiddeld per jaar uit aan woonartikelen (woonaccessoires & meubels)?
  • Wat mis je nog in de branche wonen (denk aan diensten of producten)
  • Hecht je je aan exclusief product of massaproduct?
  • Zou je als je een klantenkaart van de winkel hebt sneller geneigd zijn om bij dezelfde winkel weer terug te komen?[/i]

Bedankt voor het invullen.

Met vriendelijk groeten,
Anna

Ik denk dat dit hier de verkeerde leeftijdsgroep is hiervoor.

Daar was ik al bang voor. Maar niet geschoten is altijd mis.

ik denk eigenlijk dat de doelgroep van je ondernemersplan ook niet helemaal overeenkomt met waar je je op wil richten. Mensen van 20-25 gaan namelijk ook net samenwonen en het huis uit en dergelijke, terwijl ik denk dat mensen van 50 dit minder snel nog doen (hoewel, met al die scheidingen van tegenwoordig…)
Maar ik kan het natuurlijk mis hebben! als dit is wat jij wil uitdragen, dan moet je je natuurlijk gewoon aan je eigen plan houden :slightly_smiling_face:

Als je je inderdaad richt op de doelgroep 30 tot 50 jaar, dan moet je inderdaad ook je marktonderzoek uitvoeren onder deze doelgroep :wink: onze antwoorden (leeftijdscategorie is hier 12 tot 25) zouden hele andere resultaten opleveren, denk ik?

Plus dat dit niet mag.

Ja klopt, ik was al bang dat hier jonge mensen op zou zijn. Ik ben trouwens ook vergeten te melden dat ik hoogwaardige meubels verkoop (vrij duur). Het is meestal zo, dat de meeste mensen rond de 30, een vaste baan hebben, zich gaan settellen (dit gebeurd overigens wel telkens vroeger) en samen een huis kopen/huren. En het klopt dat steeds meer mensen scheiden (ook op latere leeftijd). De gemiddelde leeftijd bij een scheiding bedraagt voor de vrouw 41 jaar en voor de man 44 jaar.

Ik zit hier verder nooit op, dus geen idee hoe je dit bericht nu verwijderd haha!

Eigenlijk hoop ik wel dat je Nederlands in ‘die plan’ iets beter is.