♥ Marketingtalent gezocht!

Op mijn studie ben ik nu bezig met het opstellen van een marketingplan voor een innovatieve dienst in de social work sector. Mijn idee was om een internetplatform op te richten voor ouders van depressieve jongeren waar zij terecht kunnen in de wachttijd tussen aanmelding en daadwerkelijke behandeling.

Goed, wij richten ons dus op die ouders en specifiek op de provincie Utrecht. Nu moet ik een deel schrijven over marktsegmentatie en doelgroepbepaling. Alleen…Ik snap het verschil niet helemaal eerlijk gezegd. Ik dacht namelijk dat het segment waarop ik mij richtte de ouders van deze jongeren waren, maar dat is toch ook de doelgroep? Dit lijkt mij sterk, omdat er een duidelijk verschil is tussen beide begrippen (marktsegmentatie en doelgroepbepaling). Volgens mij doe ik dus iets verkeerd :’)

Kan iemand mij misschien helpen die hier een beetje verstand van heeft? Het liefst aan de hand van een uitgebreid voorbeeld, aangezien ik de definities van de begrippen al heb opgezocht maar het alsnog vaag vind.

Marktsegmentatie doe je aan de hand van 3 dingen.

1. Segmenteren van de markt. Dit is het opdelen van de markt in kleinere (homogene) groepen mensen.
  2. Doelgroepbepaling. Je kiest dus een doelgroep, een Onderdeel van de markt die je bij punt 1 hebt opgedeeld
  3. Positionering. Hierbij bepaal je welke strategie je gaat hanteren voor je doelgroep.

Segmenteren is dus het opdelen van de markt in kleine groepjes, en een van die groepjes wordt je doelgroep.

Ik studeer communicatie, dus als je nog meer vragen hebt, let me know!