'Maria: De blonde engel' gevonden in een Roma-zigeunerkamp

Het is al een aantal dagen in het nieuws, op de radio, etc.

http://static1.hln.be/static/photo/2013/15/15/2/20131019023512/media_xll_6207752.jpg

'De Griekse politie heeft gisteren een internationale oproep gelanceerd om te helpen met de identificatie van een onbekend vierjarig blond meisje, Maria, dat aangetroffen werd in een kamp van Roma-zigeuners.
Politiemannen voerden eergisteren een raid op het kamp in Farsala uit toen ze een klein blond meisje met groene ogen opmerkten dat helemaal niet leek op het koppel waarmee ze samenleefde. Dna-testen bevestigden dat de man en vrouw in kwestie niet de ouders van het kind waren. De politie arresteerde de 39-jarige man en de 40-jarige vrouw op verdenking van de ontvoering van een minderjarige.

De Griekse autoriteiten vrezen dat Maria werd ontvoerd, of het slachtoffer van mensenhandel is geworden. De politie heeft de internationale politiedienst Interpol ingeschakeld in een poging om de identiteit van de kleuter te achterhalen.’

Bron: Het laatste nieuws
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1725660/2013/10/19/Wie-is-mysterieus-meisje-uit-Roma-kamp.dhtml

Wat denken jullie? Is ze echt ontvoerd? Of afgestaan? Of dan toch slachtoffer geworden van mensenhandel? Brand maar los!

Ik snap dit niet helemaal. Er is toch vast wel iemand in dat land die kennis heeft van talen? Ze is 4, dus ze kan praten, dus kan zoiemand kijken welke taal ze spreekt en weten ze waar ze vandaan komt, hoe haar ouders er uit zien enz?

Ik zou het echt heel lullig vinden als die biologische ouders van dat kind haar daar hebben gedumpt en die Roma zo vredelievend waren om haar op te voeden en daar nu voor gestraft worden.

Romataal is nog niet zon heel groots begrepen taal (als je snapt wat ik bedoel) dus daar is een blokkade. Bovendien is dat meisje waarschijnlijk jong ontvoerd en had toen nog geen goede basis van een taal waardoor communiceren lastig is en ze is misschien al deels vergeten dat ze ooit hoorde bij andere ouders.

Ah ja. Dat had ik er niet uit begrepen.

Dat was @cupid (ik kan niet citeren op de ipad)

Ik denk dat ze dan al wel iets van de ouders gehoord zouden hebben. Ik ben bang dat dit kind uiteindelijk toch bij een pleeggezin oid terechtkomt ipv bij haar biologische ouders.

Had ik gezien! Maar ik had me inderdaad niet bedacht dat ze daar waarschijnlijk op jonge leeftijd al zat :slightly_smiling_face:

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1727339/2013/10/22/Nu-ook-Maria-gevonden-in-Dublin.dhtml
Maf joh!

Het is trouwens toch pretty much het vooroordeel over Roma? Dat ze kinderen ontvoeren…

Ik vind dit echt een heel raar verhaal. Vind het nog het vervelendst voor het kleine meisje zelf, dit moet echt doodeng en traumatiserend voor haar zijn. Geen idee of die Roma wel of niet goed voor haar waren, maar het is waarschijnlijk wel het enige dat ze kent.

Het zou me niet verbazen. Mensen zijn denk ik eerder sympathiek tegenover een blank meisje met groene ogen en blond haar, dan tegenover een kind wat een stereotype Roma uiterlijk heeft.

Dat zou kunnen, maar ik betwijfel het. De ene kant van mijn familie komt van een Grieks eiland dat totáál niet toeristisch is, en ik ben daar vaak in de zomervakantie en zie dan hoe de gang van zaken daar is bij zigeuners. De meeste Roma’s daar zijn echt echt echt niet fijn en niet te vergelijken met bijvoorbeeld Romafamilies in Nederland. Er worden veel kinderen ontvoerd, ze leven vaak in busjes, gaan illegaal mee met boten etc. Soms komen ze je huis binnen om dingen te stelen of ze blijven je achtervolgen op straat om telkens opnieuw geld te vragen. Je grootste angst is daar misschien wel dat je kind ontvoerd wordt door ‘dat soort mensen’.
Ik vrees dan ook dat ze slachtoffer is van mensenhandel en denk dat ze ergens anders beter af is.

^ Dat kan je ook bijna niet weten, maar zo ga je wel anders naar de zaak kijken. Tenminste, ik wel.
Maar goed, in alle gevallen is het gewoon heel naar en verwarrend voor Maria.

Ik hoop eigenlijk dat ze gewoon snel in een proper pleeggezin wordt geplaatst, want ik denk dat de kans dat ze haar ouders gaan vinden nog maar klein is.

Dit dus. Ookal hebben die Roma misschien geen adoptiepapieren, dat kind zag er niet uitgehongerd of mishandeld uit. Kunnen ze dat kind niet gewoon terug doen in dat Roma-kamp en die mensen in de gaten houden zodat als de biologische ouders worden gevonden (en die hun dochter terug willen) ze dat kind gewoon terug kunnen halen zonder dat ze getraumatiseerd wordt door het in een weeshuis te plaatsen?

Edit: ik heb me trouwens niet ingelezen voor ik dit typte. Nu lees ik dingen over “dansende beer” enzo en dan denk ik dat het plaatsen in een weeshuis niet zo’n gek idee is.

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1727230/2013/10/22/Valse-vader-Kleine-Maria-was-als-een-bom-in-ons-huis.dhtml

“dansende beer”,
als dit zo is, mogen ze wat mij part die ouders levenslang geven.

wat een apart verhaal! ik ben benieuwd hoe het afloopt…

Maar als ze al jaren daar is dan heeft ze geen idee van hoe ze daar komt, ze is net 4.

Ik heb het gehoord, kreeg het nieuws zelfs te zien op school. Ik weet het niet zeker maar volgens mij is ze ontvoerd.

Ik deed dus gister journaal (jaja :grinning_face_with_smiling_eyes: ) En daar waren dus de ‘biologische’ ouders van haar op. Wat ik wel heel erg bijzonder vond, is dat zij allebei ook een andere huidskleur hadden dan zij heeft. Ik ben heel benieuwd wat er uit die DNA-test komt en of zij daadwerkelijk de biologische ouders zijn.