MAP niet meegekregen (?)

Hi dames,

Ik heb even een nieuw account aangemaakt omdat ik graag anoniem wil blijven over het volgende…

Afgelopen zaterdag 10 mei heb ik onveilige seks gehad - inderdaad dom, ja - Het duurde niet al te lang, hij is er een paar keer in en uit geweest en toen heb ik hem laten stoppen omdat we beide geen condoom bij ons hadden en ik niet aan de pil zat. Hij is dus niet in mij klaargekomen maar heb vernomen (internet) dat je van voorvocht ook zwanger kan raken - hoewel de kans klein is.

Ben zondag 11 mei (gisteren) meteen naar de apotheek gegaan om de MAP te halen maar gek genoeg kreeg ik die niet mee. Na een aantal vragen etc. concludeerden ze dat het overbodig is om de MAP te nemen. Dit omdat ik geen seks had tijdens mijn vruchtbare periode.

Ik heb een regelmatige cyclus van precies 28 dagen en ze zeggen dat je rond de 14e dag je eisprong zou moeten hebben wat dan bij mij 17 mei zou moeten zijn maar goed, elke vrouw en elke cyclus is natuurlijk anders. Dus ik heb precies een week geleden voor mijn eventuele eisprong seks gehad.

Eind deze middag ben ik na mijn werk naar de drogist geweest om 'm daar te halen en ook daar vertelden ze mij hetzelfde wat ik raar vind omdat ik wel zwanger kan zijn (als ik het goed heb?).

Een goede vriendin van mij heeft vorige week de MAP gehaald maar uiteindelijk niet genomen en ik zou die van haar over kunnen nemen, puur om er echt zeker van te zijn. Wat zouden jullie aanraden?

Persoonlijk denk ik dat de kans erg klein is maar heb nu al wel sinds gister een erg rommelende buik (soort lichte menstruatie pijn) wat overigens kan duiden dat de eisprong eraan komt.

Wat belachelijk, waar heb je de MAP gehaald? Bij de apotheek of drogist?
Ookal is de kans klein, de kans IS er… en dat jij dan het risico van een MAP wilt riskeren is dat toch alleen maar verstandig?

Ik zou even langs de huisarts gaan, dan weet je het helemaal zeker… die kan je evt ook een MAP meegeven. De MAP neemt namelijk nogal snel in werking af

De kans is superklein, maar hij is er wel. Persoonlijk zou ik niets doen, de map is echt geen pretje. Ja zsm aan de pil gaan, dat wel.

Zondag bij de apotheek in het ziekenhuis geweest omdat die open is 24/7. Vanmiddag bij de drogist.
Huisarts zou morgen pas kunnen maar dan zit ik al bijna tegen de 70 uur aan en gezien de werking van de MAP snel afneemt… zou het misschien verstandiger zijn om deze vanavond nog op te pikken bij een vriendin en die alsnog in te nemen (?)

Heb zelf nog nooit de MAP genomen en zie ook tegen de bijwerkingen op maar liever die pil dan een eventuele abortus, haha.

@Garapoesje - Heb jij ervaringen met de MAP?

Nee heb er geen ervaring mee maar heb een aantal keer onveilig seks gehad (op dezelfde manier als jij) en ben niet zwanger, daarom geloof ik niet zo in dat voorvocht gezeik, maar als jij je er beter bij voelt moet je gewoon een map nemen hoor.

Ik heb wel eens de MAP gehad. Nee, het is niet chill ofzo, maar ik zou het wel doen. Zeker als het vanavond nog kan. Beter het zekere voor het onzekere.

Ik heb wel eens een MAP gehad, maar werd er totaal niet ziek, zwak of misselijk van. Ik zou hem wel nemen, je kunt wel degelijk zwanger worden van voorvocht. Ook al is de kans klein, de kans is er.

Belachelijk trouwens dat je hem niet mee kreeg. Het is toch een feit dat ‘‘voor de zingen de kerk uit’’ geen betrouwbare methode is?!

Als ik zeg dat ik hem nodig heb, moeten ze dat maar geloven vind ik. Stel dat jij nu zwanger bent, is het hun schuld!

Nou ik heb ook een keer de MAP gehad en heb niks gemerkt van die bijwerkingen hoor.

Ik zou m gewoon nemen, die vriendin doet er toch niets mee. Beter een paar bijwerkingen dan dat je toch zwanger blijft, altijd het zekere voor het onzekere nemen.

Dit en toen ik hem haalde werden er helemaal geen vragen gesteld, er werd alleen gevraagd of ik wist hoe het werkte, dat ik hem zo snel mogelijk in moest nemen en dat ik de bijsluiter moest lezen.

Vaag. Ik werk zelf bij de kruidvat… en wij mogen wel adviseren over medicijnen maar niet weigeren om te verkopen. BEHALVE als de persoon die het koopt nog geen zestien in, dan mogen we het niet verkopen.
Ik vind het een beetje raar dat ze weigeren het mee te geven maar goed… Er is inderdaad niet een hele grote kans dat je zwanger zou zijn maar voor de zekerheid… ik weet het niet. Toch nog even met je huisarts bespreken misschien?

Dit had ik inderdaad ook, ze gaven een kleine uitleg hoe de MAP werkte en that’s it. Vind het best wel raar dat de TS als het ware een verklaring moest geven en vervolgens geweigerd werd.

Mag je de MAP niet onder de 16 halen? Ik denk tbh dat ik nog net geen 16 was toen ik m moest halen, niemand vroeg naar mn leeftijd. Ze vroegen verder ook niets trouwens, ik zei dat ik m nodig had en kon m gewoon kopen.

Wat gek dat je er 16 voor moet zijn, dus 15 jarigen die seksueel actief zijn waarbij iets fout gaat moeten maar gewoon zwanger worden of abortus plegen. Lekker dan.

Natuurlijk snap ik wel dat ze ze niet verkopen aan 8 jarig kindertjes die voor de grap komen, maar er zijn ook mensen die nog geen 16 zijn maar dat ding wel serieus nodig hebben. Apart.

Raar verhaal dit hoor. Is toch je eigen keuze of je de MAP wil hebben of niet, doe je niet voor de lol dunkt me.

De kans is heel klein dat je zwanger bent hoor. Vind het vreemd dat ze je geen MAP willen geven, maar als je eisprong pas een week later plaats moest vinden kan je onmogelijk zwanger zijn. En dat heeft verder niets te maken met of je zwanger kan raken van voorvocht, maar jouw lichaam was gewoon niet vruchtbaar op dat moment.

Ik adviseer dan altijd om hem via de huisarts te halen… ik vind het ook heel vervelend dat ik hem dan niet mee mag geven maar wij kunnen echt een flinke boete krijgen als we medicatie verkopen aan iemand die medisch gezien niet volwassen is. Vergelijk het met sigaretten en alcohol.
Ik mag zelfs geen pakje paracetamol meegeven aan iemand onder de zestien. Ik heb het overigens maar één keer meegemaakt dat ik de MAP moest weigeren vanwege iemands leeftijd. Ik vind dat zelf ook moeilijk, want wat nu als ze niet naar de huisarts durft? En dan toch zwanger raakt? Maar het is gewoon illegaal om de map dan te verkopen dus ik heb weinig keus.

Zij neemt verantwoordelijkheid door een pil te willen halen, wanneer dit haar geweigerd wordt, kan het haar niet echt meer aangerekend worden vind ik. JA natuurlijk, zij heeft onbeschermde sex, maar haar wordt ook de kans ontnomen om dat recht te trekken.

Wat vervelend eigenlijk dan. Van pijnstillers begrijp ik het nog wel maar die MAP kan wel echt nodig zijn natuurlijk en als je dan net nog 15 bent… Jij volgt natuurlijk ook alleen maar protocol natuurlijk.