Hallo iedereen!
Ik heb het heel erg moeilijk met mezelf, ik ben iemand die vaak liegt, vooral onder druk. Je moet je niet inbeelden dat ik dan lieg tegen iedereen maar ik lieg vooral tegen mijn vriend. Dat doe ik vaak omdat ik bang ben voor zijn reactie, dan probeer ik of zo weinig mogelijk over iets te vertellen, dus dan is het wel de waarheid… maar het is niet volledig en daarmee laat ik dus een belangrijke punt vaak zitten en vertel ik dat niet. Ik heb mezelf wel meer in de hand daarmee maar ik heb nog steeds vaak dat ik als hij boos word heel raar ga praten en dingen zeg die niet kloppen, hij vraagt bijvoorbeeld iets en dan stel ik daar een vraag tegenover of geef in iedergeval geen direct antwoord (hij vraagt bijv. een ja/nee vraag en daar geef ik geen ja of nee op… nee ik zeg dan ja maar of zoiets dergelijks…)
Mijn probleem is dat ik vaak als hij iets vraagt geen goed antwoord daarop kan geven en eromheen ga draaien dan word hij boos en dan kan ik al helemaal niet meer helder nadenken. Ik kom dan in een soort aanvalspositie en ga mezelf enorm verdedigen en dingen van hem erbij halen.
Ik zat te denken om voortaan gewoon elke dag in een boekje te schrijven over dingen die er die dag zijn gebeurd en heel eerlijk te zijn tegen mezelf daarin, zodat ik als hij iets aan mij vraagt ik een goed en duidelijk antwoord kan geven zonder om af te dwalen en uiteindelijk zo erg mezelf te verdedigen door te gaan liegen. Even voor de duidelijkheid als ik echt over iets lieg tegen hem of als ik iets fout doe waarover wij bijv een afspraak hebben dan doe ik dat echt niet omdat ik hem pijn wil doen, . Meestal heb ik het niet door of ik heb het wel door maar zeg tegen mezelf van nee het is niet zo het is wel goed en dan geloof ik dat ook echt.
Het is dus niet zo dat ik expres ga liegen… ik word juist vaak verrast als hij zegt je loopt weer te liegen en dan denk ik na en ja dan denk ik je hebt wel gelijk want ipv dat ik gewoon gelijk tegen hem zeg in het begin ja sorry ik heb dat gedaan blabla… nee ga ik eromheen draaien (ik heb dat niet door…) en het alleen maar erger maken.
Het is echt heeeel erg moeilijk om zoveel dingen op te schrijven ik weet niet of iemand het een beetje snapt maar stel ajb vragen als ik niet duidelijk ben geweest over iets wat ik eigenlijk bedoel.
Graag wil ik jullie mening hierover horen en eventuele oplossingen voor mij om dit goed aan te pakken want ik wil niet liegen en om dingen heen draaien ik wil gewoon direct en eerlijk zijn!