Manipulatie door social media

Hallo sprankelende cupcakejes!

Laatst heb ik een documentaire gezien, Generation Like, waarin de vraag “is social media een middel voor empowerment, of worden we gemanipuleerd?” wordt gesteld. Aan de ene kant is het natuurlijk empowering, een krachtbon. Dankzij social media kunnen we communiceren met onze vrienden en familieleden in het buitenland, en op grootschalig niveau wordt het ook steeds makkelijker om te organiseren. Denk bijvoorbeeld aan de occupy movement. In de documentaire wordt Liam laten zien, een jongen met muzikaal talent. Een bedrijf, genaamd the audience, helpt hem om hem bekender te maken. Dit doen ze door bijvoorbeeld bekende youtubers in zijn video’s te plaatsen, zodat hun fans zijn filmpjes gaan bekijken. Allemaal positieve eigenschappen dus.

Acteur Ian Somerhalder komt er ook in voor. In de documentaire wordt laten zien hoe een bedrijf zijn Facebook account managed. Dit bedrijf bepaalt wanneer welke foto’s worden geplaatst, maar kan bijvoorbeeld ook zien welke merken de volgers van Ian hebben geliked. Dit is dan weer interessant voor deze merken. Mensen die Ian leuk vinden zijn waarschijnlijk fan van the Vampire Diaries, en die doelgroep bestaat waarschijnlijk uit voornamelijk jonge meiden. Met deze informatie kunnen merken hun marketing strategie aanpassen.
Ook wordt een meisje genaamd Ceili laten zien. Zij is een grote Hunger Games fan en om dit te bewijzen verzamelt ze sparks. Deze sparks kan je krijgen door Hunger Games gerelateerde dingen te delen, te liken, te retweeten enzovoorts. Ceili zegt dat ze hier vijf uur per dag mee bezig is, en dat ze aan het eind van de dag last van haar vingers heeft. Maar dit is het allemaal waard, want zo kan ze laten zien dat ze een serieuze fan is. In mijn ogen ziet het er uit alsof ze vijf uur lang bezig is met gratis marketing.

Waarschijnlijk volgen ook jullie bekende personen op internet, of kennen jullie deze zelfs persoonlijk. Wat opvalt is dat deze mensen gesponsord worden door grote bedrijven. Beautybloggers die gratis make-up toegestuurd krijgen bijvoorbeeld. Waar het eerder nog ‘cool’ was om iets voor jezelf te bereiken, lijkt het tegenwoordig juist de bedoeling te zijn om zoveel mogelijk merken achter je te hebben staan.

Wat vinden jullie hiervan? Worden wij genept waar we bij staan, of is de verandering die hier plaats vind eigenlijk helemaal niet erg? Wisten jullie dat Facebook onze data verzamelt en dit gebruikt voor marketing doeleinden? Vinden jullie dit erg, waarom wel/niet? Ik vond het een zeer interessante documentaire en ben benieuwd wat jullie visie hierop is!

Is niet allemaal ruim bekend? En denk je niet dat de gemiddelde Facebook user zelf al misleidende foto’s plaatst?

http://quepourmagueule.com/wp-content/uploads/2015/10/Barbie-329x329.jpg

^ Ik denk dat het sowieso wel bekend is dat social media niet het echte leven laat zien en veel misleidende info toont. Maar de openingspost gaat ook over marketingsstrategieën en ik denk dat veel mensen daar gewoon niet bij stil staan.

Oh die wil ik ook wel zien!

Hhahaha soms denk ik, wow als iemand NU mijn instagram bekijkt en hij ziet mij NU op straat… dan zou die denken WIE IS DEZE CHATFISH. hahaha. Nee maar, ik zet ook de mooiste foto’s erop… de leukste dagen… het is zo ‘normaal’ geworden.
Zo raar eigenlijk. Soms denk ik, ik wil geen social media meer… maar het is echt een routine geworden.

Ik ben hier zelf veel mee bezig en vind het vooral enorm interessant om te zien hoe (nieuwe) media platformen gebruikt kunnen worden voor marketing. En ook al worden hier vaak enorme fouten in gemaakt, ik ben ervan overtuigd dat dit op de goede manier gedaan kan worden waardoor er toegevoegde waarde wordt gecreëerd.

En ja, de meeste mensen worden genept waar ze bijstaan.

Maar is het direct ook erg dan? Het is idd een nadeel dat ze je persoonlijke data gebruiken om geld aan te verdienen. Maar je moet ook weten dat ze niet in jou persoonlijk geïnteresseerd zijn. Die data is ook echt data, je bent een ‘anonieme’ IP en dat verkopen ze door. Het is niet zoals de overheid doet, want die houden hoogstwaarschijnlijk wel elke klik van je bij en linken dit aan jou als persoon.

Bovendien zijn marketingsdoeleinden niet altijd slecht. Het kan natuurlijk slecht zijn, zoals wanneer je een reis wilt boeken alle reisinstanties al weten waar jij naartoe gaat en dus de prijzen naar die locatie gaan verhogen. Maar het kan ook goed zijn. Ik weet dat AH met die nieuwe bonuskaart je korting wilt geven op producten die je vaak verkoopt. Wil je ook echt ALLES in je newsfeed vna Facebook zien? Het algoritme filtert nu de artikelen uit waar je anders vaak doorheen scrolt zonder te kijken. En ik vind het best fijn dat bol.com weet dat ik geintereerd ben in Star Wars en ik dus een mailtje krijg als iets Star Wars gerelateerd uit komt.

Ik heb zelf zoiets van… just go with the flow. Je kunt je ontkomen aan die data verzameling. Ook niet als je offline dingen doet, digitale media is overal in verweven. Het betekent vooral dat mensen daar een bewustzijn over moeten krijgen en weten hoe ze ermee moeten omgaan. Tegenwoordig vind ik het gewoon dom als je met je standaardbrowser een vakantie gaat boeken, dat doe ik altijd met duckduckgo. En zet sommige functies gewoon op private, dan heb je nog een beetje invloed op de data die je vrij geeft.

Ik denk dat social media een plek is waar veel mensen geilen opzichzelf en zichzelf ophemelen. Duizenden selfies van jezelf waar je een miljoen keer beter opstaat dan je er in het echt uitziet. (Ik vraag mij ook oprecht af wie, behalve jezelf, dat echt iets kan schelen. Die selfies) Fotos maken van je voedsel etc waardoor het lijkt alsof jij altijd oh zo gezond eet.
Mensen zelf benepen de boel gigantisch. Dan heb je idd nog de bloggers enz. Wat was ook al weer dat verhaal van die vriendin met die bob van beautygloss? Ze vond een product eerst kut van clinique, en toen werd ze gesponserd en ineens was het geweldig. Lol hoe triest is dat. Maar ik geloof wel dat dit iets is wat heeeeeeel vaak gebeurd.
De reclame die ik krijg, gebaseerd op wat ik eerder heb opgezocht, vind ik dan weer niet zo storend.

Dit ja. Vind het vrij naïef als je hier helemaal niets van af weet. Natuurlijk is het niet gek als je niet helemaal op de hoogte bent van hoe marketing werkt, maar je weet toch zelf ook wel dat het internet geen privacy kent en dat alle data word gebruikt voor onder andere marketing doeleinden. Je bent er nog altijd zelf bij als je jezelf loopt te neppen.