Manager worden opleiding/niet

Hii mensen,

Ik werk op dit moment parttime in een hotel en er is mij iets opgevallen. Barmannen/serveerders die ik vraag naar hun toekomst, zeggen later manager te willen worden. Is dat echter zonder opleiding mogelijk? Ik doe namelijk een management gerelateerde opleiding (HBO) en wil daarna een WO master volgen, maar als ik op mijn werk ben lijkt het net alsof ik dit alles voor niets doe. Is dit waar? Klinkt als een hele stomme vraag, maar ik denk er behoorlijk wat keren over na.

Het kan met een mbo-opleiding, of met veel geluk. Ik moet zeggen dat ik redelijk wat mensen ken met een mbo-opleiding die een eigen bedrijf hebben. Soms een groot bedrijf.

Het zal dus kunnen. In mijn sector wordt wel standaard hbo gevraagd, terwijl dit mij toch makkelijker lijkt dan een hotel runnen. :laughing: Hoog opgeleid zijn is niet verkeerd, maar WO is niet nodig nee. Maar altijd mooi meegenomen.

Nee, het is geen stomme vraag. Een manager dient over verschillende competenties te beschikken, naast een denkniveau. Op zich is het handig om een diploma te hebben, omdat je dan sneller kan aantonen wat je kunt, maar het is niet nodig. Je kunt vaak ook met ervaring verder komen (dit zie ik vaak bij mensen die doorgroeien bij een bedrijf). Een nadeel van doorgroeien bij één bedrijf is wel dat je minder uitwijkingsmogelijkheden hebt, zeker als je geen diploma of de gewenste competenties hebt voor een andere branche. Wellicht dat er tegenwoordig niet zo streng meer naar wordt gekeken, maar er zit wel een verschil tussen manager horeca en manager IT. Als je nu al een management gerelateerde opleiding volgt, heb je echt wel meer mogelijkheden hoor! En laat je ambities niet afhangen van wat anderen zeggen.

Ik denk dat het ook kan met praktijkervaring maar met een diploma laat je zien dat je de competenties sowieso hebt.