Malaysia Airlines, vlucht 370

Omdat er nog zo veel speculatie is dacht ik waarom open ik geen topic om er over na te denken, dus wat denken jullie dat er is gebeurt? Waarom? En denken jullie dat er nog overlevenden zijn…

Hier wat info:

Malaysia Airlines-vlucht 370 was een passagiersvlucht van Kuala Lumpur in Maleisië naar Beijing in China. Op 8 maart 2014 vertrok het toestel vanaf Kuala Lumpur International Airport voor een nachtvlucht naar China. Ongeveer 1 uur na vertrek werd alle contact verbroken. Het toestel vloog op een hoogte van 35.000 voet (tussen 10 en 11 km) toen het van de radar verdween.[1]. Behalve van de transponder kwamen er ook geen berichten meer via het Aircraft Communications Addressing and Reporting System. Ongeveer 2 uur na vertrek bleek dat het toestel niet was aangemeld bij de Vietnamese luchtverkeersleiding in Ho Chi Minhstad. Sindsdien wordt het toestel vermist.

Dit is van de telegraaf:
De Boeing 777 van Malaysia airlines is gekaapt. Dat meldt een Maleisische functionaris aan het Amerikaanse persbueau AP.
De functionaris zegt dat er geen twijfel meer is over dat vlucht MH370 is gekaapt. De functionaris wil anoniem blijven omdat de persoon niet met de pers mag praten.
Koers veranderd, communicatie uit
De vermiste Boeing van Malaysia Airlines is vrijwel zeker door een bewuste actie van de koers afgeweken. Even daarvoor zijn de communicatie-apparatuur en de transponder van vlucht MH370 afgezet. Dat heeft de premier van Maleisië, Najib Tun Razak, zaterdag bekendgemaakt. In reactie op berichten dat het toestel is gekaapt, zei de premier dat de autoriteiten „alle mogelijkheden onderzoeken”.
Andere route
Volgens Razak is nu zeker dat het toestel dat op de radar van het Maleisische leger is gezien, de Boeing van Malaysia Airlines was. Het toestel vloog eerst de geplande route naar het noordoosten en keerde na ongeveer een uur terug. Boven de westkust van Maleisië maakte het vliegtuig een bocht naar het noordwesten.
Waar het toestel zich bevond op het moment dat de laatste signalen doorkwamen, is niet precies duidelijk. Op basis van nieuwe data van satellieten zijn twee mogelijke routes (corridors) aangegeven waarlangs het toestel kan zijn gevlogen. De ene route ligt ten noorden van Thailand naar Kazachstan en de andere van Zuid-Indonesië naar Zuid-India. De zoektocht in de Zuid-Chinese Zee is in verband met de nieuwe informatie daarmee gestaakt, liet de premier weten.
Huiszoeking piloot
De Maleisische politie doorzoekt het huis van de piloot van de vermiste Boeing van Malaysia Airlines. Dat meldt persbureau Reuters op basis van een bron bij de politie.
Het onderzoek naar de vermissing van het toestel richt zich nu ook op de bemanning nadat is vast komen te staan dat het vliegtuig bewust van koers is veranderd en dat de communicatie-apparatuur is uitgezet.
De vliegtuigmaatschappij meldde eerder dat de gezagvoerder een ervaren piloot was met een uitstekende staat van dienst.
Mogelijk lege tank
De vermiste Boeing kwam mogelijk zonder brandstof te zitten en stortte neer in de Indische Oceaan. Dat blijkt uit een analyse van elektronische pulsen die zijn opgepikt door satellieten, meldde persbureaus Reuters en Bloomberg vrijdag op basis van een bron die bekend is met officiële Amerikaanse onderzoeksgegevens.
Boven de Indische Oceaan nabij Australië, zo’n 1600 kilometer van de westkust vandaan, zou het laatste signaal zijn opgepikt van het vliegtuig. Gezien de afstand met Kuala Lumpur zou dat ook de locatie zijn waar de brandstoftank leeg raakte. In dat gebied hebben nog geen zoekacties plaatsgevonden.
In totaal waren 227 passagiers en 12 bemanningsleden aan boord van het vliegtuig, dat boven zee van de radar verdween. De piloten hebben geen enkel noodsignaal afgegeven.

Toen er in het nieuws was ‘Een vliegtuig is verdwenen’ moest ik echt direct aan Lost denken :’)

Ik vind dit alleen echt interessant omdat ik me afvraag hoe de fuck er in deze tijd een vliegtuig volledig van de radar kan verdwijnen en dat als het gekaapt is, waarom dan precies? Ik vind het wel alleen eng, omdat als een vliegtuig zo kan verdwijnen het ook met andere vliegtuigen kan gebeuren en er misschien nog wel meer verdwijnen.

gekaapt. hoe kan het anders dat de telefoons van inzittende nog werkte nadat het vliegtuig verdwenen was?

Mwieh ik vind de Telegraaf niet zo’n goede bron.
Dit komt van de Volkskrant:

De Boeing van Malaysia Airlines die nu een week wordt vermist is vrijwel zeker gekaapt. Onderzoekers zijn tot deze conclusie gekomen. Premier Najib Razak van Maleisië wil het woord ‘kaping’ niet noemen, maar bevestigde dat de communicatie vanuit het vliegtuig met opzet is afgebroken. Hij zei dit op een persconferentie in Kuala Lumpur.

Hij benadrukte dat er ‘een hoge mate van waarschijnlijkheid’ is dat iemand aan boord apparatuur moedwillig heeft uitgezet. Ook de koers richting het westen is met opzet ingezet. Het is nog onduidelijk of een van de piloten dit heeft gedaan of dat het iemand aan boord was met vliegervaring. Ruim zeven uur na de start werden er nog signalen opgevangen.

‘In het licht van de jongste ontwikkelingen hebben de Maleisische autoriteiten hun aandacht verlegd naar de bemanning en de passagiers van het toestel’, zei Najib. De politie maakte later bekend dat het huis van de piloot is onderzocht. De commercieel directeur van Malaysia Airlines liet weten dat de verdwijning nu wordt beschouwd als een misdrijf en dat er sprake is van een strafrechtelijk onderzoek. De informatievoorziening loopt daarom vanaf nu via de overheid.

Vliegtuig probeerde detectie te vermijden
Een militaire radar ontdekte vorige week bewegingen van een onbekend vliegtuig. Het is nu zeker dat het ging om vlucht MH370, die inmiddels koers had gezet naar het westen. Aan de data over de route en de vliegbewegingen is af te lezen dat is geprobeerd detectie door de radar te vermijden.

Razak wilde het woord kaping nadrukkelijk nog niet gebruiken. Alle opties worden nog opengehouden. Wel is besloten te stoppen met de zoekactie in de Zuid-Chinese Zee. Er zijn twee ‘corridors’ waar het vliegtuig zich kan bevinden, aldus de premier: in het gebied ten noorden van noord-Thailand tot aan Kazachstan, of ten zuiden van Indonesië tot aan zuid-India.

Contact na drie kwartier verbroken
De premier hield de persconferentie in het Sama-Sama Hotel op de internationale luchthaven van Kuala Lumpur. Dat is de luchthaven waar vlucht MH370 vorige week zaterdag vertrok, met bestemming Peking. Een kleine drie kwartier na vertrek verloren luchtverkeersleiders het contact met het toestel.

Volgens Najib hebben onderzoekers vastgesteld dat het zeer waarschijnlijk is dat een van de communicatiesystemen, het ACARS-systeem, werd uitgeschakeld voordat het toestel de oostkust van Maleisië had bereikt. Kort daarna heeft iemand aan boord de transponders uitgeschakeld. Dat systeem zorgt ervoor dat luchtverkeersleiders het vliegtuig kunnen volgen.

Razak had vlak voor de persconferentie een ontmoeting met familieleden van de 227 passagiers en 12 crewleden.

Zonder brandstof
Diverse bronnen maakten voor de persconferentie al melding van de nieuwe ontwikkelingen in de verdwijning van het toestel. Functionarissen meldden persbureau Reuters dat de Boeing boven de Indische oceaan zonder brandstof is komen te zitten. Dat blijkt uit een analyse van elektronische pulsen die zijn opgepikt door satellieten, aldus Reuters. Boven de Indische Oceaan nabij Australië, zo’n 1600 kilometer van de westkust vandaan, zou het laatste signaal zijn opgepikt van het vliegtuig. In dat gebied hebben nog geen zoekacties plaatsgevonden.

Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3613283/2014/03/15/Vermiste-Boeing-Maleisie-vrijwel-zeker-gekaapt.dhtml

ik vind dit ook heel interessant, kijk ook altijd naar programma’s als aircrash investigation.

Het is alleen altijd zo naar voor familie, vrienden, kenissen, collega’s etc.

Ik denk dat het vliegtuig ergens op in gaat vliegen (hoop het niet natuurlijk)

Dit denk ik ook.

Ik vond het nieuws extra eng omdat ik ook regelmatig met malaysia airlines vlieg…

Die telefoons hoeven dus blijkbaar niet per se te werken. Iemand van het RTL-nieuws was in China en had haar telefoon uitgezet. Toen ze haar belde ging hij ook 3x over.

Sowiesoo erg verschrikkelijk voor de nabestaanden. Hoe moeten zij wel niet nu voelen? Echt sterkte!

Oh… Ik vind dit ook nog best wel eng ook. Het kan dus gewoon zomaar gebeuren.

Inderdaad. Als ik in Duitsland ben en mij iemand vanuit Nederland belt, gaat mijn telefoon ook even over als hij uit staat. Het netwerk heeft een beetje tijd nodig om mijn telefoon in het buitenland te vinden, en hij gaat over totdat het netwerk heeft begrepen dat mijn telefoon uit staat.

Ik had het gisteren nog met vriendinnen een discussie hierover. Ik vind het ook maar eng en interessant tegelijkertijd. Ik vraag me echt af wat er nu met het vliegtuig precies gebeurt is en vooral waarom! Als het van een bepaalde groepering is geweest die het vliegtuig heeft gekaapt. Waarom is het dan nog niet opgeeist door hen? Het is echt zo vreemd allemaal :S

Ik kijk er ook naar, alleen ik krijg er soms echt kippenvel van, zeker omdat het allemaal waargebeurd is.

Nu nog? :’) haha

en ja verder vind ik het ook erg interessant en ben ik ook erg benieuwd. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken.