Makeup artist opleiding??

Hoi
Ik doe havo en zit in me examenjaar.
Mijn hobby is makeup en ik wil later makeup artist worden alleen ik twijfel over iets. Ik twijfel of ik na mijn examen beter eerst een jaar makeupartist opleiding moet doen en na die jaar pas te beginnen met een studie op hbo of dat ik meteen na mijn examen studie ga doen op hbo en daarna (na 4 jaar) pas makeup opleiding moet doen. Ik wil wel graag een certificaat voor makeup artist krijgen daarom lijkt een opleiding van een jaar me beter dan een cursus voor een paar keer, tenzij je met die cursus ook certificaat krijgt. Ik heb niet een groot budget dus kennen jullie een opleiding die niet te duur is? Wat denken jullie wat handiger is om te doen? Ervaringen?

Ik heb dit laatst ook opgezocht. Ik zou graag hetzelfde willen, maar ik ben al begonnen met mijn studie. Make-up artist opleidingen duren meestal een half jaar, maar ze zijn echt duur. Meestal kom je wel rond de 2000, exclusief materialen.

Ik heb geluk mijn tante is Visagist en lerares woop woop

Weet je al welke HBO je graag wilt doen? Zo niet, zou ik met de make-up opleiding beginnen, heb je ook nog eens een extra jaar om na te denken welke HBO je daarna wilt doen.

ik weet niet waar je woont
maar misschien is het een idee zoiets in belgie te zoeken
daar is het onderwijs veeeel goedkoper
als ik nog hbo-niveau ga doen, wil ik dit graag bij onze zuiderburen doen ivm de kosten en het onderwijs is daar gewoon 10x beter.