Make up leren gebruiken

…Kan weg :relieved:

Gewoon bij de kruidvat even wat goedkope mascara of eyeliner of oogschaduw meebrengen en thuis voor de spiegel gewoon uitproberen wat je mooi vindt. Na een tijdje weet je wel wat je wel en niet staat en weet je ook wat je 't best kunt gaan gebruiken.

• Check eens het Mascara en Resultaat topic of kijk op internet naar reviews of zoek op beautygloss en anders op youtube voor handy filmpjes.

ik zou gewoon een goedkope mascara kopen, en misschien een lichte oogschaduw en het dan gewoon proberen!
toen ik voor de eerste keer mascara opdeed zat het ook overal waar het niet hoorde, maar oefening baart kunst.

Ik begon eerst alleen met mascara en wat oogschaduw. Bij mij zat dat in het begin echt overal rond mn ogen, maar gewoon even weghalen met wattenschijfje/staafje.
Weet niet of je een mooie huid hebt? Anders kan je dr even wat foundation bij opsmeren voor je diploma-uitreiking. Geeft vaak ook een frisser gezicht (bij mij iig) Wel zorgen dat je de goede kleur hebt!! Te donker is echt erg, liever nog 1 tint lichter en dr wat bronzer overheen. :wink:
Als je dat alleen al gebruikt ziet het dr al een stuk leuker uit allemaal!
En je gaat vanzelf steeds wat meer gebruiken, dan denk je, goh dat kan ik ook weleens gebruiken! Zo doe ik wat vloeibare eyeliner op nu, en wat blusher. Gewoon lachen en op de bolletjes van je wang, iets dr onder, werken naar het midden van je oor. :wink:
Veel plzier met je diploma-uitreiking !! (:

ehm. Je kunt op youtube zoeken naar filmpjes als:
How to use (vul je eigen makeup ding in dat je wilt leren: bijv. eyepencil, eyeliner, mascara etc.) DEZE ZIJN DUS WEL ENGELS. (;
Je kunt ook op sites als beautygloss.nl of misslipgloss.nl kijken naar How-To filmpjes die over makkelijke makeup dingen gaan. Want gelijk beginnen met moeilijke oogschaduw en alles ;p

Je kan het beste beginnen met het kopen van gewone budget-merken. Zoals catrice, essence, miss sporty en huismerken van je drogist. (Mocht 't dan toch niet jouw ding blijken te zijn, heb je er iig niet heel geld aan kwijt gemaakt.)

Wat basics die mij handig lijken:

• een mascara. Je kunt voor een neutraal effect een bruine gebruiken, anders een zwarte.
  • oogpotlood. Dit is voor het lijntje onder of boven je oog. Heeft wat oefening nodig.
    *neutrale oogschaduw. Het handigste is een trio, quatro of een paletje. Hierin zitten meerdere kleurtjes, waardoor je gelijk wat meer ‘looks’ maken kunt. Het kan zijn dat hier al een sponsapplicator bijzit (zo’n stokje met een soort foam-kopje erop) anders zul je er een kwastje bij moeten kopen, of een setje met van die sponsapplicators.
    *concealer. dit is om oneffenheden zoals puistjes, mee-eters, wallen etc. te verbergen. Let wel op dat je de goede kleur koopt. (; test 't bijv. op de binnenkant van je hand.
    *foundation. Dit kun je in veel soorten kopen. Het is om je huid egaler te maken, ookbij deze geldt: let op je kleur. Vraag evt. een verkoopster.

En hoe je het gebruiken moet, het is allemaal niet heel moeilijk. Ga gewoon op een vrije middag met een fles makeupremover, of water (oja, die dan ook nog kopen haha ;p) en watten zitten en probeer wat. Wat er leuk uitziet, kun je andere keren namaken. Wat er niet mooi uitziet, doe je de volgende keer niet meer (;

Gewoon een goedkope zwarte mascara kopen van essence bijvoorbeeld (bij de kruidvat), misschien wat bruine oogschaduw (ik zou het wel bij natuurlijke tinten laten, anders word het misschien too much), een mooie kleur blusher en een oogpotlood. En misschien nog een lichte kleur oogschaduw, zoals roze of een beetje creme-wit achtige en wat camouflage voor onder je ogen.

Gewoon beginnen met een fijne mascara, en niet te zwaar opbrengen, een beetje opbouwen, dan wen je er zelf ook aan :]
Ik werk zelf altijd met oogpotlood voor een fijn lijntje, die doe ik onder de onderste wimpers en wrijf ik dan weg door van onder de lijn naar de wimpertjes omhoog te gaan, zo blijft er nog een heel dun randje over.
Als je voor een oogschaduw gaat, koop dan niet in een keer roze of blauw, maar ga voor een beetje een neutrale kleur, als je blauwe ogen hebt staat grijzig of bruin daar erg mooi bij.
Je kan ook je wangen nog wat accentueren met een mooie rouche. Maar moet je natuurlijk wel aanpassen op je huidskleur want je wil er niet bij lopen met appeltjes rode wangen.
Verder, ga uitproberen, makeup kan je eraf halen dus als het niet staat haal je het eraf en ga je iets anders proberen totdat je het zelf mooi vind. Zorg er wel altijd voor dat het er natuurlijk uitziet, je wilt niet dat mensen je achter je rug om een clow noemen, dat lijkt me niet de bedoeling.

Mascara kan toch niet zo moeilijk zijn?

Het is een kwestie van oefenen (en zo moeilijk is het ook weer niet hoor!).
Kijk gewoon eens zown filmpje aandachtig en ga dan zelf aan de slag, het zal vast een paar keer mislukken maar uiteindelijk lukt het wel!

Kijk naar hoe anderen hun make-up dragen, dan kan je zien wat een ‘normale’ hoeveelheid mascara is. Doe iig iets wat je zelf mooi vind!

bedankt voor de reacties tot nu toe, heb er wel wat aan. Misschien moet ik idd gewoon eens een dagje gaan zitten…

begin met mascara en eyeliner zal ik zeggen :]

Ga eens naar een winkel van mac cosmetics of een ander make-upmerk waar ze hulp aanbieden in de winkel zelf.
Je kan er dan naartoe gaan en je verhaal vertellen en zei zullen je zeker helpen!
Ze hebben er make-up artiesten en ze zullen je wel tips geven voor beginnersmake-up en gewoon natuurlijke look, want ik denk wel dat dat misschien wel iets voor jou is.
Je kan ook eens kijken op youtube…

waarom raad iedereen hier goedkope mascara aan?!
brengt slechter aan, is over het algemeen lelijker, en gaat er ook snel af.
ik zou je aanraden om een mascara van max factor te kopen, omdat deze wel een aardige prijs hebben maar goede kwaliteit.
ik zou ook een wimperkruller kopen, omdat dit gewoon de basis voor je mascara is. op beautygloss.nl en misslipgloss.nl heb je ook vele filmpjes over het aanbrengen van makeup (beautygloss heb je ook bij youtube, gewoon beautygloss intypen)
en als je ook foundation wilt gebruiken, zeker niet goedkope!
daarme krijg je een veel lelijker resultaat, en je kunt beter maar meteen goed beginnen, toch?
met eyeliner moet je zeker wel eventjes goed oefenen, maar als je het kan, is het wel heel mooi!
in ieder geval, heel veel succes en veel plezier bij je diplomauitreiking!

@ vanderwoodsen. Denk je niet dat ze daar misbruik van maken, dat ze je door ontwetendheid allemaal onnodige dingen aansmeren enzo? Het is wel een goed idee, maar ik twijfel er dus een beetje over…

als oogschaduw lekker makkelijk gewoon een lichte kleur (iets lichter dan je huidskleur maar geen wit) en mascara oogpotlood en een doorzichtige liplos
volgensmij kan het zo amper fout gaan :wink:

Je kunt thuis beetje oefenen. Oogpotlood; voorzichtig een lijntje onder je oog maken. Mascara; Begin bij de bovenkant(zorgt dat je wimpers ook écht langer wordt) en dan iets laten drogen en dan heletijd een laag op doen en iets laten drogen :slightly_smiling_face:. Een wimperkruller zorgt voor meer volume. Die moet je wel van te voren gebruiken omdat je wimpers anders afbreken. Ik doe het trouwens wel gewoon met mascara op omdat er anders echt geen volume te zien is bij mij. Wel slecht haha. Misschien kun je ook eyeliner boven je ogen proberen? Hoewel dat over het algemeen moeilijker is dan potlood/mascara opbrengen.
Verder zou je nog een lichte oogschaduw op kunnen doen. En misschien nog wat gloss et voila :slightly_smiling_face:

Oefenen, oefenen, oefenen

Welke kleur ogen heb je trouwens??
Ik dénk dat je het best een mascara, niet zo opvallende kleur oogschaduw (bvb als je bruine ogen hebt een lichtbruine oogschaduw) en een iets donkerdere in dezelfde tint en een zwart of donker bruin oogpotlood koopt (eyeliner is een beetje moeilijk als beginner)
Dit alles heb je voor 5¤ allemaal wel van essence of catrice, je kan best met goedkope producten beginnen en kijken hoe het je bevalt ipv een mascara, oogschaduw enz voor 30¤ te kopen om tot de conclusie te komen dat het toch niets voor jou is en het daar maar in je kast ligt)
En da zou ik over je hele ooglid tot aan je ‘crease’, die lichte kleur aanbrengen, in het buitenste van je ooghoeken dat donkerder en misschien een beetje in je crease
Tegen je wimperrand en op je waterlijn die oogpotlood en dan afwerken met mascara
Je mag me altijd noten trouwens voor extra tips ofzow (-:

Youtube filmpjes bekijken. En verder inderdaad zelf voor de spiegel oefenen.

Als je niet gelijk *BAM make-up* op wilt hebben zou ik voor een bruine mascara en bruin oogpotlood gaan, dan is het iets natuurlijker. En het oogpotlood dan aanbrengen op je onderste wimperrand, even vervagen met je vingertoppen en klaar.
Oh en als je je wenkbrauwen nog niet epileert, en geen ‘mooie’ vorm hebt, begin hier dan ook mee. Dit maakt meestal al een huge verschil.
Wil je een mooie oogschaduw aan gaan brengen zou ik eerst wat filmpjes inderdaad gaan kijken, op beautygloss.nl, misslipgloss.nl maar ook op youtube van panacea81 en xsparkage. xsparkage heeft nu een serie genaamd ‘wearable wednesdays’, dit zijn vaak wat simpelere en neutralere looks, dus das ook iets om naar te kijken.