Make It Yourself kleding - Jij ontwerpt, ik maak!

Hallo, welkom bij mijn verkooptopic!

Dit is niet zomaar een verkooptopic. De kleding die ik verkoop bestaat namelijk nog niet, want, die moet ik nog maken. Ja, ik maak de kleding zelf! En dat is nou juist waarom jij mijn kleding wil gaan kopen. Want elk kledingstuk dat je hier koopt is uniek en volledig naar joúw wensen.

Zo gaat het in zijn werk:
Stap 1. Kies een model
Stap 2. Kies een maat
Stap 3. Kies een stof
Stap 4. Geef dit door in dit topic (met eventuele bijzonderheden of wensen)

Stap 1: Hieronder staan alle modellen die ik aanbied. Kies het model wat jij graag wilt hebben, maar gebruik ook je fantasie! Want de modellen zoals ze hier staan hoeven niet hetzelfde te blijven. Wil jij graag een zakje op je shirt, een langere rok of iets anders bijzonders? Geef dit dan door. Ik pas het model aan in overleg met jou zodat je kledingstuk uniek en helemaal van jou wordt.

http://img688.imageshack.us/img688/8651/model1atm1c.png

Model 1: De rug is aan de achterkant lager, tot boven de bh-sluiting. Wanneer dit model van een niet-rekbare stof gemaakt wordt gebruik ik figuurnaden (niet getekend). Er zit een rits in de zijkant, maar als je het liever op de achterkant hebt kan dit ook.

http://imageshack.us/a/img706/6403/p1020795d.jpg

Voorbeeld van model 1A, gemaakt met grijze tricotstof.

http://img217.imageshack.us/img217/2006/model2atm2c.png

Model 2: Simpele kokerrok, loopt recht naar beneden. Wanneer je de rok strakker om de bovenbenen wilt kan dit, maar dan moet er wel voor een zeer rekbare stof gekozen worden (bv tricot). Rits in zijkant, maar kan ook in de achterkant. De strepen op de tekening bij 2A zijn figuurnaden, deze gebruik ik ook bij B en C, tenzij je voor een zeer rekbare stof kiest.

Voorbeeld van model 2A, gemaakt met licht rekbare stof.

http://img441.imageshack.us/img441/6639/model3atm3b.png

Model 3: Waaier-rok met een rits aan de achterkant, maar deze kan ook aan de zijkant.

http://imageshack.us/a/img138/2081/p1020799c.jpg

Voorbeeld model 3A, gemaakt van stof die oorspronkelijk voor gordijnen bedoeld waren, valt mooier met een soepele stof, bijvoorbeeld tricot.

Stap 2: De maten die ik aanhoud zijn de standaard confectie maten. Ik maak alles vanaf maat 34 t/m 44. Ook hier zit een maar aan, heb jij bijvoorbeeld mooie brede heupen, of een kleinere cup? Dit kun je ook doorgeven, zodat ik je kledingstuk passend op jouw lichaam kan maken.
Let op, ik doe dit alleen als jouw maten écht niet binnen een confectiemaat passen. Voorbeeld: Je maten zijn 87 – 66 – 93, en een maat 38 is 86 – 68 – 94. Dan volg ik het patroon en zal ik geen tijd besteden aan het aanpassen hiervan. Maar zijn je maten 92 – 68 – 94, dan zal het kledingstuk te strak zitten rond de borst en zal ik het natuurlijk aanpassen (dit geldt ook als het te ruim zou zijn). Hoe je je maten moet opmeten zal ik uitleggen.

Stap 3: Een stof kiezen kan op verschillende manieren.

• Je kunt zelf naar een stoffenmarkt of winkel in de buurt (ik raad Jan Sikkens aan) gaan en een mooie stof uitkiezen. Ik help je hierbij, ik geef de afmetingen door en vertel welke stoffen het mooiste zullen vallen bij het kledingstuk. Dit stuur je vervolgens naar mij op. In dit geval, dus als je zelf je stof koopt, betaal jij je stof zelf en betaal je ook de verzendkosten hiervan naar mij toe. Hierna betaal je alleen nog het bedrag voor het maken van het kledingstuk en eventueel garen of andere fournituren (tenzij je die ook zelf gekocht hebt). Het voordeel van zelf je stof kopen is dat je wat meer keuze hebt dan in de onlineshop en je de stof kunt voelen en zien, wat soms heel belangrijk is. Het is alleen wel wat meer moeite.
  • Een andere manier is je stof uitzoeken op deze onlineshop: http://www.onlinestoffen.nl/stoffen/ Nu hoef je alleen je uitgekozen stof door te geven, ik zorg dat het goed komt qua afmetingen en andere benodigdheden. Deze online winkel is goedkoop, levert snel en heeft ook goedkope verzendkosten. Het enige nadeel is dat je de stof niet kunt voelen en dat je misschien teleurgesteld bent wanneer je je kledingstuk binnenkrijgt. Om dit te voorkomen kun je misschien je moeder vragen, of iemand anders, om zeker te weten dat de stof die je kiest ook goed voelt. (Duik samen je kledingkast eens in bijvoorbeeld, veel stofjes ken en heb je zonder dat je het weet.) Je mag ook uit een andere onlinewinkel kiezen, maar deze is gewoon best wel goedkoop. Ik bestel de stof nu voor je en het wordt direct naar mijn adres gestuurd, dit scheelt weer in verzendkosten. De kosten hiervan komen dus wel in het totaalbedrag te zitten. Gebruik ook bij het uitzoeken van stoffen je fantasie, effen kan prachtig zijn, maar printjes zijn ook vaak erg leuk! Misschien vind je het zelfs wel leuk om verschillende stoffen te gebruiken (in overleg met mij, zodat ik je weer de juiste afmetingen hiervoor kan doorgeven).
    Hieronder staat een kleine greep uit de collectie van onlinestoffen.nl en voorbeelden van mooie stoffen die ik zelf ooit bij Jan Sikkens gekocht heb. (Deze zijn misschien wel al uit het assortiment)

Stap 4: Geef je bestelling aan mij door. Handig is het om dit in te vullen, te kopiëren en als reactie of note door te geven. Ik werk hierna wel graag via de mail met je, omdat ik dit fijner vind.

De bestelling van ……… (maak vetgedrukt wat van toepassing is)
Model nummer: 1a – 1b – 1c (met mouwlengte vermeld) – 2a – 2b – 2c – 3a – 3b
Maat: 34 – 36 – 38 – 40 – 42 – 44 – afwijkende maat (altijd doorgeven als je denkt dat dit zo is)
Stof: koop ik zelf en stuur ik je op/zoek ik uit in een onlinewinkel
Overige wensen of bijzonderheden: (dus bijvoorbeeld langere rok, wijder model, extra detail, etc)
Ik note je zo snel mogelijk terug als ik een reactie of note van je krijg! Hierna gaan we samen overleggen over je maten (als die niet binnen een confectiemaat passen), je eventuele wensen en natuurlijk de stof.

Spelregels:

• Ik geef geld terug wanneer ik een fout gemaakt heb. Een fout wil zeggen: iets is niet netjes genaaid, verkeerd genaaid of is na 1 x wassen al kapot gegaan. Dit lossen we samen op via de e-mail.
  • Ik geef geen geld terug wanneer een kledingstuk niet naar wens is en dit komt door de gekozen stof, het model, de maten en dus ook pasvorm of een gevraagde wens die niet zo is als gewenst.
  • Ik besteed veel werk aan het kledingstuk, en ik hoop dat je begrijpt dat je een gekozen kledingstuk ook niet binnen een week in huis hebt. Vanaf het moment dat alles binnen is (de maten, wensen en stof) maak ik het kledingstuk binnen een week en zal je het binnen 2 weken in huis hebben. Wanneer ik het heel erg druk heb geef ik dit aan, zodat jij niet langer dan verwacht op je kledingstuk wacht.
  • Alles gaat in overleg. Dus al stof kopen voordat we goed doorgenomen hebben hoe je kledingstuk eruit gaat zien is niet handig. Ik doe dit het liefst via de mail, dat werkt voor mij veel fijner, vooral omdat ik ook tekeningen en bestanden naar je wil sturen als jij een wens hebt, zodat we zeker weten dat we elkaar begrijpen.

Prijzen (deze staan vast):

• Elk kledingstuk begint met 20 euro. Dit is wat ik er aan ga verdienen omdat ik veel werk aan het maken van een kledingstuk besteed.
  • Een speciale wens kost meer als mij dit meer tijd gaat kosten. Een simpel strikje of een iets langere rok zal niet veel meer gaan kosten (niet meer dan 5 euro), maar een andere en wat ingewikkeldere wens wel. Dit gaat ook in overleg.
  • De kosten die nog bij het kledingstuk opkomen zijn: kosten van de stof, kosten van de fournituren (dit zijn garen, ritsen en eventuele andere benodigdheden) en verzendkosten. Let op: wanneer jij je stof en fournituren zelf gekocht hebt en daarna naar mij hebt opgestuurd betaal je deze niet meer. De verzendkosten van de materialen versturen naar mijn adres zijn voor jou. Wanneer jij je stof online uitkiest en ik het voor je bestel en naar mijn adres laat sturen moet je deze kosten nog betalen.
  • Ik vraag een aanbetaling van 10 euro, omdat ik niet met een half kledingstuk wil zitten wanneer iemand afhaakt. Dit bedrag hoeft pas overgemaakt te worden wanneer alles volledig doorgesproken is en ik ga beginnen met naaien
  • Voor de duidelijkheid heb ik hier een overzichtje:
    Kosten wanneer jij je stof online uitkiest: €20 + €xx,xx kosten voor de stof + €xx,xx kosten voor de fournituren + €xx,xx verzendkosten
    Kosten wanneer jij je stof én fournituren zelf koopt: €20 + €xx,xx verzendkosten
  • Omdat je misschien niet zo goed weet hoe duur stoffen en fournituren zijn maken we eerst samen een prijsopgave. Je kunt een paar stoffen kiezen, daarvoor bekijken we hoe duur je kledingstuk wordt en wanneer je het te duur vindt gaat het niet door. Je zit er dus niet direct aan vast.

Bedankt voor het kijken! Ik ontvang graag je mening en opbouwende kritiek.
(Klein detail: voor ik dit bedacht heb ik een topic geopend waarin ik uitlegde wat ik van plan was, met de vraag of dit leuk is en of het verkocht gaat worden, hier kreeg ik veel positieve reacties op. Natuurlijk kan het in de praktijk anders uitwerken, maar dit is niet een actie waar ik niet over na gedacht heb.)

oeh, eerste upje! :slightly_smiling_face:

Oh wauw, dit vind ik heel knap haha. Succes! :slightly_smiling_face:

Wat een superleuk idee en goede voorbeelden!
Wel zou ik wat minder tekst hebben want dit zou ik niet allemaal lezen…

Uppiee

@Sabrinaa12, dankje! ik heb het wel redelijk uitgebreid idd, maar dat is ook omdat ik graag wil dat het duidelijk is en er nogal wat bij komt kijken. het werkt demotiverend als mensen alles nog aan me moeten vragen, ik vind het al irritant als ik de maat of richtprijs bij een normaal verkooptopic moet vragen :wink:

Succes met dit topic!

dankje :slightly_smiling_face:

Leuk idee, heel veel succes ermee(:

dankje!

uppie

uuup

Up! :slightly_smiling_face:

uup

uup

up

uuup

:hugs: