Mag niet alleen op vakantie van ouders

Heyy gs!

Ik wil volgend jaar zomer (2016) graag zelf op vakantie willen. Beetje rondreizen door Europa voor 2 of 3 weken.

Ik ging mijn idee delen met mijn ouders omdat het ik er erg enthousiast over was maar hun reageerden helemaal boos. ‘Nee ben je helemaal gek in je hoofd?!’ ‘Je gaat echt niet op vakantie zonder ons!!!’ Ik snap hun bezorgdheid wel omdat ik nog nooit eerder alleen op vakantie ben geweest maar hun reactie vind ik belachelijk en vooral dat ik niet zonder hun op vakantie mag. Nu ben ik 17 maar tegen die tijd ben ik al 18.

Wat is jullie mening? En heeft iemand misschien advies hoe ik mijn ouders kan geruststellen? Ik wil liever niet met vriendinnen gaan want ik wil zelf beslissen waar ik heen ga en wanneer ik erheen ga. Ik heb namelijk veel verhalen gelezen hier van meiden die alleen een buitenlandse reis gingen maken en het spreekt mij volledig aan.

Alvast bedanktt :slightly_smiling_face:

Naar welke landen wil je en hoe ga je dit plannen? Misschien kan je dat beter eerst uitzoeken en dat daarna tegen je ouders zeggen. Als je ouders zien dat je eigenlijk alles goed regelt en niet de meest onveilige landen gaat bezoeken, zullen ze er hopelijk al anders over denken.

Ik heb dit idee zelf ook een beetje en mijn ouders zijn ook heel overbezorgd, dus ik denk dat ik het daar ook moeilijk mee ga krijgen, maar ik denk persoonlijk dat je het gewoon langzaam moet opbouwen. niet opeens “hey ik ga in mijn eentje voor drie weken door heel europa reizen doei!” maar eerst gewoon een weekendje in je eentje in één van de buurlanden bijvoorbeeld, is gelijk een stuk minder intimiderend voor je ouders en dan kunnen ze zo beetje aan het idee wennen.
en zorg vooral dat je ook echt een plan hebt. ik snap wel dat als je bij je ouders komt met “ik wil beetje door europa gaan reizen” dat ze dan niet staan te springen want dat is zo vaag. maar als je het nou helemaal uitdenkt, vervoer, verblijf etc “dan blijf ik twee dagen hier voor dit en dat, dan ga ik zo naar daar en daar en daar blijf ik zolang etc.” en dat je vooral ook laat zien dat je je bewust bent van de gevaren en wat er allemaal mis kan gaan en dat je daar rekening mee houdt.
Als je ouders in de gaten hebben dat je het serieus neemt, dat je de gevaren niet onderschat en dat je jezelf er goed op voorbereid dan denk ik dat ze veel meer bereid zijn om dat toe te laten dan als je met een vaag plan komt

Bedenk een plan: welke landen ga je bezoeken? Hoeveel geld heb je? Waar ga je overnachten? etc.

Zodra je een goed plan hebt,denken je ouders er vast anders over.

Wat Ling zegt is inderdaad een goeie! Laat eerst zien dat je zelfstandig een paar dagen in de buurt alleen kunt rondtrekken, of ga met een vriendin. Het is voor je ouders niet het getal “18 en dus volwassen” .Het is de mate van zelfredzaamheid waar zij (terecht?) over twijfelen en die moet je dus eerst bewijzen voor je kunt gaan.

Bedankt Ling (en de rest natuurlijk!) :slightly_smiling_face:

Ik was dat ook van plan dat uit te gaan kiemen. Ik wil sowieso Europa/Afrika afreizen. Dus Italië, Spanje, Marokko, en Egypte

Ik heb zelf al behoorlijk wat gespaard en gewerkt dus ik denk niet dat ik geld te kort ga komen. Sowieso wil ik wel een goedkope manier zoeken want ik wil niet in 1x al mijn spaargeld opmaken.

Ik zou het bij Europa houden, dat is het beste als je voor het eerst zelf gaat en ook een fijner idee voor je ouders. En zeker niet naar Egypte gaan want dat is nu totaal niet veilig man. Motherfucking IS.

Andere landen geven een negatief reisadvies voor Egypte.

Ga je in je eentje? Of met vriendinnen?

Interrailen in Europa is erg leuk.

Bijvoorbeeld deze routes:
http://www.interrail.eu/plan-your-trip/train-travel-and-spainbetween-france-italy-

En hier alle landen waar je naartoe kunt:
http://www.interrail.eu/destinations

Bedankt voor de sites @NachoCheese :slightly_smiling_face: zal ze zo even rustig bekijken
Ja misschien heb je wel gelijk, Egypte is idd niet zo veilig atm. Ik zou wel naar Marokko willen gaan want daar is mijn vriend nu en ik wil hem heel graag zien, dat is eigenlijk het land waar ik mij het minste zorgen over maak omdat mn vriend daar is en zijn familie is erg zorgzaam en lief naar mij toe. (:

Kan je dan niet een weekje naar Marokko? Want dat kan inderdaad dan wel. En dan een weekje door Europa? Dan ben je maar een week zelf op pad.

Als je inderdaad een duidelijk plan opstelt tegenover je ouders dan doen ze misschien minder moeilijk? Persoonlijk vind ik niet dat je nou echt veel te jong bent om in je eentje op vakantie te gaan.

Ja zat ik ook al aan te denken maar ik weet zeker dat mijn ouders zelfs over dat gaan zeuren.

Daarom zou ik nu gewoon een heel plan aan ze voorleggen. Denk het helemaal uit en laat zien dat je er goed over nadenkt :slightly_smiling_face:

Misschien kun je beter met een organisatie gaan voor het eerst, want echt alleen backpacken vind ik nog niet verstandig op die leeftijd helemaal alleen. :stuck_out_tongue:

Als je de gouden tip weet, wil je ‘m dan ook aan mij vertellen? Ik ben 22 en ik mag nog steeds niet alleen op vakantie. :’)

Huh maar je bent toch gewoon volwassen? Of zien zij dit niet zo? Ik zou als ik jou was gewoon gaan, ze kunnen het je moeilijk verbieden op je 22e toch?

Ik kan me daar echt niks bij voorstellen maar dat komt ook omdat ik op mn 18e al uit huis ben gegaan. Dus mijn ouders bepalen dat soort dingen sowieso niet meer voor mij.

Dominante ouders die heel goed op mijn schuldgevoel kunnen inpraten. Helaas.

Ik ben op m’n achttiende gaan backpacken door europa met een vriendin van mij. Dat was de tweede keer dat ik ‘alleen’ op reis ging. De eerste keer was ik 17 en ging ik met een georganiseerde reis op rondreis door Italië, met mijn twee nichtjes (ook zeventien). Ik ben helemaal gek op reizen en tegenwoordig hebben m’n ouders het een beetje opgegeven om me nog tegen te houden, want ze weten dat ik het toch wel doe.

Als je nog nooit alleen bent geweest snap ik dat je ouders dit liever niet hebben. Zoek eens op Kilroy, dat is een organisatie die ook veel jongerenreizen organiseert die wel gericht zijn op cultuur en reizen en minder op stappen en feesten. Of besluit om toch samen met een vriendin te gaan Interrailen? Het is superleuk en in hostels leer je ook veel anderen kennen. Ik zou dan gaan voor landen in West-Europa, dat geeft je ouders misschien een veiliger gevoel. Je kunt bijvoorbeeld helemaal naar het zuidelijkste puntje van Spanje reizen, daar de oversteek maken naar Marokko en dan via de andere kant weer terug?

Maak sowieso eerst een goed en duidelijk plan. Interrailen kan ook nogal overweldigend zijn, zeker als je het niet duidelijk uit kunt leggen aan je ouders (het is een ingewikkeld systeem in sommige landen). Laat zien waar je wilt overnachten en hoe je van plek naar plek gaat. Misschien heb je dan nog niet die ultieme vrijheid die je graag wilt, maar dat komt echt vanzelf (: Je hebt je hele leven nog!