Ik ben bezig met een verhaal hier, maar ik zou graag de personages willen laten zien.
Meerdere mensen gebruiken gewoon foto’s van het internet, maar mijn vraag is:
Is dat niet illegaal en mag dat gewoon? (dan kan ik dat ook doen, heb al foto’s)
alvast bedankt!!!
Strikt gezien mag het niet tenzij je er de bron onder zet.
Maar iedereen kopieert hier foto’s haha.
Illegaal: Ja
Boeit iemand dat: Nee
:’)
Ik doe het wel eens ja. Wat kunnen ze doen? :’) Als ze jou erop aanspreken moeten ze de hele wereld er op aanspreken en dat doen ze never.
Inderdaad. Zo lang je de afbeelding niet claimt als jouw werk, hebben de meeste mensen er geen problemen mee. En je zal ook echt geen boete oid krijgen omdat je de afbeelding van iemand anders hebt gebruikt (vooral als er geen copyright op zit)
En ik weet niet wat voor afbeelding je bedoelt, maar als het iets als een tumblr-edit is gaan de rechten naar de originele bron (bijv een fotograaf of de BBC), niet naar de editor.
Is prima joh. Zo lang je niks uitgeeft of er geld mee verdient is het best (:
Ja dat mag, anders zou er tegen sites als weheartit en tumblr waar ook vaak geen bronvermelding bij foto’s staat al lang een heel proces zijn.
Ligt eraan. Als je niet weet van wie het is zou ik het niet doen. Een bronvermelding vind ik wel zo respectvol namelijk!! Zodra er geld in omgaat niet aan beginnen. Ik ken iemand die is aangeklaagd door een Amerikaanse fotograaf, en kreeg 600 euro boete per dag per foto zo lang het online stond :’’'D Veel mensen doen er niks mee, of vragen of je het offline wil halen, maar wettelijk gezien mag je wel worden aangeklaagd in zo’n situatie.
Ik vind het wel goed van je dat je het vraagt. Veel mensen geven er geen ruk om, maar het is toch wel vervelend voor degene die het heeft gemaakt, als het rondvliegt op internet zonder dat iemand weet van wie het is. Als jij een topfoto/tekening maakt wil je natuurlijk ook dolgraag dat je naam erbij staat =)
Eigenlijk mag het alsnog vaak niet maar is er geen proces omdat het níet te doen is. Waar moet je dan beginnen? De enige manier om er zeker van te zijn dat niemand je werk ‘misbruikt’ is het niet online zetten. Maar dat het online staat, is geen uitnodiging ermee te pronken alsof het je eigen foto oid is.
omg
Dat komt omdat ze het heel slim gedaan hebben. Zo hebben ze bijvoorbeeld geen copyright claims. Ook zeggen ze niet verantwoordelijk te zijn voor wat de ander online plaatst.
Staat er toch iets online wat er niet op mag staan, dan kan je een DMCA invullen zodat ze het offline moeten halen, maar dat is vrij ingewikkeld en moet volgens Amerikaanse regels. Voor buitenlanders (of als je geen Engels kan) vreselijk irritant. Je moet er zeker wel een paar uur insteken en dan gaat het nog maar om 1 site en 1 plaatje. Sommige afbeeldingen zijn er meerdere malen geplaatst en kunnen ook gewoon opnieuw worden geplaatst. Tegen degene die het plaatst wordt meestal niks gedaan.
Dit.
Al gaat het hier niet echt om iets waar je geld om verdient, of ga je ook niet zeggen dat de afbeelding door jou gemaakt is. Al vind ik het persoonlijk ook prettig als mensen een bron vermelden wanneer ze foto’s van mij sharen. Een tijd terug eens toevallig een foto die ik gemaakt had en op flickr had gezet terug gevonden op tumblr en die had honderden notes. En diegene die de afbeelding origineel had geplaatst was zo lief geweest om mijn naam te vermelden en de foto terug te linken naar mijn flickr account. Dus dan vind ik het ook niet echt erg. Integendeel, er komen wekelijks nog steeds mensen via die link op mijn site terecht (wtf? )