'Mag ik een foto van u maken?'

Hee iedereen,

Sinds een tijdje fotografeer ik en ik zie de hele tijd mooie en ook verdrietige foto’s voorbij komen van het leger. Nu zou ik zelf ook graag een soldaat fotograferen. Dit is natuurlijk moeilijk, maar ik kan ook de marechausse op schiphol fotograferen. Nu is het punt; heb ik het recht wel om die aan te spreken? Ze zitten er denk ik niet op te wachten. Aan de andere kant; ik wil die foto graag en misschien vinden ze het best oké. Heeft er iemand ervaring met vreemden aanspreken op straat ofzo met de vraag ‘mag ik een foto van u maken?’

xxxx

Dat is een goeie vraag zeg … ik heb geen idee waarschijnlijk mag het alleen als ze niet werken …

@oxelsnorr Ja dat dacht ik dus ook al… Maar bedankt

je kunt het altijd proberen.

je ziet ook heel vaak gewoon 1 iemand, dan kun je het wel vragen denk ik…

Ik vraag me dat ook altijd af… Maar wat dan als je een foto maakt? Heb je dan ook meteen de rechten om hem ergens te plaatsen of hem ergens voor te gebruiken? Ik neem niet aan dat iedereen er om staat te springen zijn of haar hoofd op internet tegen te komen…

@ GeenUsername Ik zet sowieso mijn foto’s niet op internet, dus ik denk niet dat dat zo’n probleem is. En ja, precies, heb je de rechten ook nog…

Haha, tja voor de mensen die dat wel doen :slightly_smiling_face:

Een veelbesproken punt, portretrecht. Wanneer geldt dit, wanneer geldt dit niet.
Persoonlijk vind ik 't nog steeds een ontzettende tweestrijd, maar officieel is het zo dat je voor publicatie toestemming nodig hebt. However, als het voor je eigen PC o.i.d is, dan is het officieel dus niet nodig toestemming te vragen.
Ikzelf voel me er altijd redelijk ongemakkelijk bij om mensen zonder toestemming te fotograferen, maar je loopt het risico door het te vragen een ‘Nee’ te krijgen of dat het moment weg is.
Wat veel mensen wel doen is een foto maken, dan naar die persoon toe gaan, laten zien en eventueel contactgegevens uitwisselen.
Defensie heeft een eigen afdeling qua fotografie ( een klasgenoot van mij gaat hier stage lopen ) en met dat soort dingen zijn het vaak ingehuurde fotografen o.i.d gezien een militair in ‘beroepskleding’ niet zomaar gefotografeerd en gepubliceerd mag worden.
't Blijft alsnog ontzettend lastig te bepalen, en mede hoe jij hierzelf tegen aan kijkt speelt hier een ontzettend grote rol in.
Daarbij weet ik dan WEL weer te vertellen, dat bij een foto van 6 of meer personen het portretrecht automatisch vervalt, wat betekent dat iemand geen aanspraak kan doen op 't feit dat de foto op internet verschijnt / gepubliceerd word.