Een veelbesproken punt, portretrecht. Wanneer geldt dit, wanneer geldt dit niet.
Persoonlijk vind ik 't nog steeds een ontzettende tweestrijd, maar officieel is het zo dat je voor publicatie toestemming nodig hebt. However, als het voor je eigen PC o.i.d is, dan is het officieel dus niet nodig toestemming te vragen.
Ikzelf voel me er altijd redelijk ongemakkelijk bij om mensen zonder toestemming te fotograferen, maar je loopt het risico door het te vragen een ‘Nee’ te krijgen of dat het moment weg is.
Wat veel mensen wel doen is een foto maken, dan naar die persoon toe gaan, laten zien en eventueel contactgegevens uitwisselen.
Defensie heeft een eigen afdeling qua fotografie ( een klasgenoot van mij gaat hier stage lopen ) en met dat soort dingen zijn het vaak ingehuurde fotografen o.i.d gezien een militair in ‘beroepskleding’ niet zomaar gefotografeerd en gepubliceerd mag worden.
't Blijft alsnog ontzettend lastig te bepalen, en mede hoe jij hierzelf tegen aan kijkt speelt hier een ontzettend grote rol in.
Daarbij weet ik dan WEL weer te vertellen, dat bij een foto van 6 of meer personen het portretrecht automatisch vervalt, wat betekent dat iemand geen aanspraak kan doen op 't feit dat de foto op internet verschijnt / gepubliceerd word.