Mag dit?

Ik doe nu sinds dit schooljaar een opleiding beveiliging en het is allemaal heel leuk en bla. Maar voordat ik begon kreeg ik al te horen dat ik 500 uur stage moet lopen, naja prima, wat moet dat moet. Maar gister kreeg ik te horen dat die stage dus van juni tot september is, met andere woorden bye bye zomervakantie. Nu ben ik het daar dus totaal niet mee eens. Dit is ons ook niet voordat we begonnen verteld, we kregen het gister pas te horen.

Nu is het wel met meerdere dingen, we moeten ook 150 praktijkuren volmaken dit jaar wat onder andere inhoudt bij voetbal wedstrijden staan. Laatst dus met een risicowedstrijd stond ik bij de ‘harde kern’ aan de kant van het uitvak. We verloren en ál die supporters richting het uitvak, de steward waar ik bij stond zei ‘ga maar vast weg’. Nouja ik kon dus geen kant meer op en stond daar als meisje tussen een stel hooligans waar ik ook een aantal duwen heb gehad.

Ik krijg een beetje het gevoel dat wij gewoon gebruikt worden en dat het hun makkelijk uitkomt met al die stages, want zij vangen er lekker geld voor en wij staan daar maar. Ik vind het gewoon belachelijk dat ik in de zomervakantie stage moet lopen. Aangezien ik daarna nog leerplichtig ben en ik dus waarschijnlijk direct daarna weer verder moet met een andere opleiding.

Nu is mijn vraag dus of iemand weet of ik hier iets tegen kan doen?

Ik ken geen 1 stageplek die het niet heerlijk vind om even gebruik te maken van een stagiere. Toen ik stage liep zeiden ze dat zelfs recht in mijn gezicht. Dus helaas, daar is weinig aan te doen. Jij bent gratis en ‘‘moet blij zijn’’ dat je bij hun leerervaring op mag doen. En zij maken daar misbruik van.

Ik vind het wel heel raar dat jij je hele zomervakantie stage moet lopen. Kun je geen verhaal halen bij een coördinator/leerkracht?

Ja dat van de stageplekken snap ik het natuurlijk ook wel, maar het gaat me om school. Ik ga vrijdag ook naar leerplicht bellen want je kunt mij niet wijsmaken dat dit mag.