Mag dit?

Ik doe nu sinds dit schooljaar een opleiding beveiliging en het is allemaal heel leuk en bla. Maar voordat ik begon kreeg ik al te horen dat ik 500 uur stage moet lopen, naja prima, wat moet dat moet. Maar gister kreeg ik te horen dat die stage dus van juni tot september is, met andere woorden bye bye zomervakantie. Nu ben ik het daar dus totaal niet mee eens. Dit is ons ook niet voordat we begonnen verteld, we kregen het gister pas te horen.

Nu is het wel met meerdere dingen, we moeten ook 150 praktijkuren volmaken dit jaar wat onder andere inhoudt bij voetbal wedstrijden staan. Laatst dus met een risicowedstrijd stond ik bij de ‘harde kern’ aan de kant van het uitvak. We verloren en ál die supporters richting het uitvak, de steward waar ik bij stond zei ‘ga maar vast weg’. Nouja ik kon dus geen kant meer op en stond daar als meisje tussen een stel hooligans waar ik ook een aantal duwen heb gehad.

Ik krijg een beetje het gevoel dat wij gewoon gebruikt worden en dat het hun makkelijk uitkomt met al die stages, want zij vangen er lekker geld voor en wij staan daar maar. Ik vind het gewoon belachelijk dat ik in de zomervakantie stage moet lopen. Aangezien ik daarna nog leerplichtig ben en ik dus waarschijnlijk direct daarna weer verder moet met een andere opleiding.

Nu is mijn vraag dus of iemand weet of ik hier iets tegen kan doen?

Ik ken geen 1 stageplek die het niet heerlijk vind om even gebruik te maken van een stagiere. Toen ik stage liep zeiden ze dat zelfs recht in mijn gezicht. Dus helaas, daar is weinig aan te doen. Jij bent gratis en ‘‘moet blij zijn’’ dat je bij hun leerervaring op mag doen. En zij maken daar misbruik van.

Ik vind het wel heel raar dat jij je hele zomervakantie stage moet lopen. Kun je geen verhaal halen bij een coördinator/leerkracht?

Ja dat van de stageplekken snap ik het natuurlijk ook wel, maar het gaat me om school. Ik ga vrijdag ook naar leerplicht bellen want je kunt mij niet wijsmaken dat dit mag.

Laatst trouwens ook, hadden we een heel weekend bij een evenement gestaan en vorig jaar kregen ze daar 105,- voor. Dit jaar kregen we ‘maar’ 46 euro wegens financiële problemen. Met andere woorden, school heeft het geld dat WIJ verdiend hebben gebruikt voor HUN problemen.

Ik ken wel een meisje die moest ook de hele vakantie stage lopen voor haar opleiding, maar na de zomervakantie had zij zeg maar vakantie ;} Verder geen idee. Ik vind het toch wel raar dat dat nou net in de vakantie moet gebeuren…

Waar doe jij die opleiding?

ROC Aventus Apeldoorn

Ja hoor, dat mag gewoon. Zolang je wel je verplicht aantal vrije dagen (want die zijn er wel, en dat zijn er niet veel) op een ander moment in het jaar krijgt.

Wat voor een opleding doe je?
Een vriendinnetje van mij studeert aan de TIO, hotelmanagment ofzo. Maar zij moet dus ook in de zomerstage lopen wat ik ook logisch vind… Maar dit wist ze vooraf al.

Ohnee laat maar haha, een vriend van mij doet het namelijk op het ROC in Middelburg, en daar waren echt heel veel fouten gemaakt enzo en dat ze pas dingen een week van te voren zeggen.

Ja maar na die stage ben ik klaar met de opleiding.

ROC Aventus suckt gewoon zwaar (":

tja, en dan is het aan jouw de taak om je vrije dagen te nemen.
echt. dit is niet verboden, helaas. :confused:

Ik moet ook stage lopen in de zomervakantie? Ik moet 2x een half jaar van mei/juni tot oktober en dan van november tot mei… En dan de tijd tussen de 2 stage’s is is voor het maken van de herexamens.

belachelijk.
wij mochten kiezen of we de vakantie doorgingen en daarna de week herfstvakantie namen of dat we vrij namen wanneer het officieel herfstvakantie was. Dat is wel netjes je had zoizo je weekje vrij. Tenzij je stage uren tekort kwam moest je het inhalen…
Wel heel lullig hoor want wat als je nu al vakantie plannen had?

Ja dat mag.

Ja nouja als je al plannen had, dan zou je die denk ik moeten afzeggen. Maar ik ga morgen naar een vrouw van leerplicht bellen met de vraag of dit mag, want eerlijk gezegd vind ik het allemaal een beetje raar klinken, vooral omdat ik minderjarig ben.

Ja, dat mag gewoon ik moest vorig jaar ook tijdens de zomervakantie stage lopen. Bijna iedereen die opleiding toerisme / hotelschool doet moet dat. Je zou met je nieuwe opleiding ook in februari kunnen beginnen als je zo graag vrij wilt.