Maatschappelijke stage (merci Balkenende!)

Hoi! Ik zit nu in 4HAVO en met dank aan minsiter Balkenende moeten alle 4HV studenten een week (30 uur) maatschappelijke stage doen. Iemand ideeën? Bejaardentehuis of iets met kinderen lijkt me verschrikkelijk.

EDIT: Sorry, ik snap dat dit een beetje verkeerd overkwam. Ik vind het helemaal niet erg, het lijkt me opzich best leuk. Maar ik zou wel graag iets anders doen dan in een bejaardentehuis, met gehandicapten of bij de kinderopvang. Want ik ben gewoon niet goed met bejaarden (dementen)/kinderen en ook niet met gehandicapten. Haha, nu voel ik me zelf een beetje gehandicapt. Maar ik vroeg me dus af of mensen nog specifieke ideeën hadden.

Dat moet iedereen, het is goed voor je ontwikkeling, dus zeur niet.

Je kan wat met gehandicapten doen, helpen bij een non-profit organisatie, boodschappen/andere klusjes doen voor mensen die dat niet meer kunnen etc.

Ja! Dat hoorde ik ook
en wij moeten dat blijkbaar buiten school
onze school verzint altijd wel zo’n kutacties namelijk.

ja vet dom
verplichte vrijwilligerwerk :rage:

ik heb vorig jaar in de 2e klas een maatschappelijke stage gedaan, ook voor school. wij gingen naar een hele grote kinderboerderij. was echt geen reett aan, maar beter dan school : )

Het is gewoon goed voor je ontwikkeling, je raakt er meer sociaal betrokken door.
Ik help elk jaar voor mijn plezier mee aan een sportdag voor gehandicapte kinderen.
Is het nou echt zo erg om wat voor een ander over te hebben?

ik eb het zelf ook moeten doen
toen ik in VMBO 3 zat of het was 4e weet het niet meer
iig wij moesten vrijwiligerswerk doen in een bejaardehuis en ik zat er ook echt serieus tegen op maar toen ik daar was enz. vond ik het echt heel leuk ik zou het ook wel leuk vinden omdat als bijbaantje te hebben want die mensen zijn leuk en gezellig xD

Ik vind die stage juist ontzettend goed. Hadden ze -wat mij betreft- al eerder mogen invoeren. :slightly_smiling_face: Alleen het feit dat mensen dit stom vinden, wil al zeggen dat ze er hard aan toe zijn.

Je kunt ook denken aan bijv. helpen bij inburgering of een sportactiviteit organiseren. Succes!

Mee eens! Je kan ook bijvoorbeeld helpen bij zoiets als funpop… Dat is voor gehandicapte mensen met allemaal zangers enzo. Bijv. Jan Smit enzo komen er ieder jaar. (Dat werk is gewoon vrijwilligerswerk) & dat vinden de mensen echt leuk. Je moet bijvoorbeeld klappen om het vrolijk te houden, helpen met opruimen echt tof om dat te doen. Hoe gelukkig ze dan zijn. Dat is niet normaal!

& een bejaardenhuis is niet erg! je kan bijvoorbeeld rond deze tijd een weekje helpen met een surprise te regelen. Zo kan je de bejaarden helpen met inpakken en surprise te bedenken. Dat is toch leuk! Middagje kaarten of lingo maakt ze al een stuk vrolijker. Voor de bejaarden die in een rolstoel zitten lekker gaan wandelen. Of juist met z’n allen wandelen. Dat is toch mooi om te zien! Als je een ander blij maakt is het toch een fijn gevoel?

ik vond het eerst ook stom maar uiteindelijk snap ik het wel en vind ik het goed
je moet er gewoon zelf iets van maken, ik heb geregeld dat ik een week naar Frankrijk mocht een schoolweek nog wel om daar mijn stage te doen en het was echt suuupervet!

ik moest dat ook vorig jaar, maar vanwege gedoe met school was er nog maar 1 keuze over dat dat was: bejaardentehuis. en serieus het was ook nog leuk ook, al die mensen waren wel echt gigantisch dement enzo, maar zo lief en ze vinden het echt leuk dat je wat voor ze doet. maarja, ik moest dus ook die mensen helpen met eten enzo, dus tja, dat moet je durven ofzo?

maarja, je kan ook aanbieden op school om bijles te gaan geven, bij ons mocht dat wel namelijk.

Als je zometeen op het MBO/HBO zit moet je ook stages lopen, en dat is maar goed ook! Je leert er veel meer door dan alleen op school zitten (en het is veel leuker =) ).

Zou eerlijk gezegd niks weten. Ik heb op het VMBO gezeten en daar moesten we stages doen met gehandicapten- bejaarden- of kinderzorg, of in de horeca.

Sorry, ik snap dat dit een beetje verkeerd overkwam. Ik vind het helemaal niet erg, het lijkt me opzich best leuk. Maar ik zou wel graag iets anders doen dan in een bejaardentehuis, met gehandicapten of bij de kinderopvang. Want ik ben gewoon niet goed met bejaarden (dementen)/kinderen en ook niet met gehandicapten. Haha, nu voel ik me zelf een beetje gehandicapt. Maar ik vroeg me dus af of mensen nog specifieke ideeën hadden.

@ Miiamore: ja, ‘iets’ doen bij ‘een’ non-profit organisatie… Dat leek mij ook leuk. Maar wat zou je dan kunnen doen en bij wie?

Kinderen zijn juist leuk vind ik! Bejaarden zijn trouwens wel mega irritant xd.
Maargoed ik heb vorig jaar stage gelopen bij de EO jongerendag, als vrijwilliger.
En verder op school met ouder avonden koffie inschenken, meelopen op een peuterspeelzaal en nog zulk soort dingen!
Ik vond het altijd wel leuk =)

ik moet dat ook doen,
en waar ik woon is niet zo veel dus ik ga maar bij de bejaarden.

Ik heb stage gelopen in een kapperszaak & zo ook achtergekomen dat het niks voor mij was.

Bij de voedselbank, apotheek, tandarts, ziekenhuis, fysiotherapeut, gemeente, concertorganisator, (heeft en vriendin van me gedaan, ze wist het hele lowlandsprogramma voordat het bekend was!), concertzaal (zoals melkeg, 012, tivoli…) Er is echt ontzettend veel te bedenken.

Dankjewel meneer Balkenende. Verplicht vrijwilligerswerk, hm: leuk.
Pf goed voor mn ontwikkeling, ik heb nu 20 uur op kinderen gepast
en dat kon ik al lang hoor, als die stage er niet was, dan kreeg ik er
voor betaald :crazy_face:
En dan moet ik er ook nog een stom verslag over schrijven, blegh.

Misschien kun je helpen bij de griepprik?

wij hoeven dat niet
alleen als je niet mee gaat naar werkweek o__o

heb zelf vrijwilligerswerk gedaan bij een poppodium (niet verplicht, gewoon omdat ik het leuk vind), misschien is er zo iets in de buurt? Dan kan je achter de bar staan of garderobe doen oid. Of in het ziekenhuis bij de vrijwilligers? dus patienten de weg wijzen, boeken rondbrengen enzovoorts.