Maatschapijleer & maatschapijwetenschappen

Hi! Ik heb veel gelezen op het internet dat je voor maatschappijwetenschappen veel moet lezen & leren… is dat echt zo? En moet je bij maatschappijleer dan ook veel lezen & leren zoals bij maatschappijwetenschappen?

Groetjesss!

Voor maatschappijwetenschappen moet je inderdaad redelijk veel lezen en leren. Maar persoonlijk vond ik dat niet erg, omdat ik het heel interessant vond.
Maatschappijleer stelde niet zo veel voor en was ook bij lange na niet zo interessant vind ik

Zit er veel verschil tussen?

Vond ik wel. Maatschappijwetenschappen gaat veel dieper in op de onderwerpen

hoi! ik ben docent maatschappijleer en maatschappijwetenschappen :grinning:

grootste verschil is dat maw een examenvak is en maat niet. Maw is breder: je beperkt je hier niet tot Nederland (wat bij maat wel zo is) maar kijkt op zowel micro-, meso- en macroniveau naar sociale vraagstukken. Het is dan ook een vak wat veel basis biedt als je een studie wilt doen in de richting van sociologie, psychologie, communicatie, journalistiek of culturele antropologie. Ook ligt bij maw veel focus op onderzoeksvaardigheden: iets dat je op het hbo en de universiteit ook veel moet doen. Je moet inderdaad best veel lezen, maar daarom een goede voorbereiding voor je vervolgstudie!

maat heb je maar 1 jaar als het goed is, daar moet je ook wel veel leren maar gaat minder diep en breed dan maw. Ik vind zelf beide vakken heel leuk en interessant (goh haha), maatschappijleer geeft je meer inzicht in politiek en de werking van de rechtsstaat in Nederland en maw analyseert echt sociale vraagstukken, zowel op nationaal als internationaal niveau!