Mijn universiteit biedt dit aan voor studenten met een specifieke hulpvraag. Dus studenten die niet helemaal normaal functioneren (bijv. door ziekte, handicap, adhd, autisme) en daarbij begeleiding nodig hebben. Hiervoor worden dan ouderejaars ingezet. Voor volgend jaar zoeken ze nog maatjes en het lijkt mij eigenlijk heel erg leuk om te doen en iets voor een ander te betekenen, maar ik betwijfel of ik er geschikt voor ben.
Ik woon namelijk nog thuis en daar blijf ik voorlopig ook gewoon wonen, dus ik ben niet altijd zomaar in de gelegenheid om naar iemand toe te komen. Ook heb ik zelf in het begin heeel erg moeten wennen aan studeren aan de universiteit.
Dusss, iemand ervaring met maatjesbegeleiding of een soortgelijk iets? Hoe was dat? Welke eigenschappen moet je daarvoor bezitten?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het klinkt wel gaaf. Ik zou het gewoon proberen, want het klinkt als een leuke en leerzame ervaring. Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat jou universiteit jou geen richtlijnen geeft of iets dergelijks.
Ik heb me inmiddels opgegeven en hebben binnenkort intakegesprek. Moet ik ook nog voor naar de studentenpsycholoog…Maar het lijkt me wel heel leuk om te doen en handig voor op mijn cv.
Ik doe ook mee met een maatjesproject, maar dan als vrijwilligerswerk! Waar ik het doe krijg je een kindje toegewezen waar je leuke dingen mee kan ondernemen. Deze kindjes zijn vaak aangemeld via hulpinstanties en hebben geen ideale thuissituatie waardoor ze dit soort dingen eigenlijk niet met hun ouders (kunnen) doen.
Ah ik had ook zo’n mailtje gekregen en het lijkt mij ook super leuk om te doen. Ben er zelf niet geschikt voor denk ik. Ik woon net als jij nog thuis en daarbij ben ik pas in februari aan deze uni begonnen, dus weet zelf nog niet eens hoe alles zit :’) Ben wel benieuwd hoe het allemaal in z’n werking gaat!