Mijn zusje zit in VMBO4, en doet dus examen dit jaar. Ze is 16.
Nu kunnen ik en mn zusje eigenlijk helemaal niet zo goed maar toch vertelde ze me onlangs dat ze ècht niet weet wat ze op het MBO wil gaan doen, en dat ze zich ook nog nergens voor heeft in geschreven en dat er ook niks is wat ze een klein beetje leuk vind. Ik zei dat ze eens naar de decaan/loopbaanbegeleider/mentor moest gaan voor hulp en/of advies, maar dat wilde ze absoluut niet. Dat zou alleen maar onzin zijn en hoe konden ze haar daar nou mee helpen? vond ze. Ze is heel erg koppig en accepteert niet zomaar help van anderen.
Nu heb ik het hier met mijn moeder overgehad, en die is bang dat er nu helemaal niks van mn zusje terecht gaat komen. Dat ze niks gaat leren en dan ze als volwassen vrouw nog steeds hier bij onze ouders zal zitten ofzo. Mn zusje is echt een puber en heel rebels/opstandig en mn moeder geeft openlijk toe dat ze haar absoluut niet meer in de hand heeft. Dat is echt zo, het heeft al meerdere keren tot blauwe plekken geleden. Ze vind dat ze er niks aan kan doen verder en ze is haar gedrag zo langzamer hand ook wel zat. Maar ze is wel bang dat ze straks problemen gaat krijgen met de onderwijs ambtenaar ofzo. (ze is immers pas 16)
Nu weet ik wel dat dit helemaal mijn zaken niet zijn, eigenlijk. Maar onze vader zou het nog niet eens kunnen boeien als ik morgen de eerste de beste vliegtuig naar China zou nemen dus die valt hier eigenlijk helemaal buiten het plaatje en mn moeder heeft haar dus helemaal niet meer in de hand. Ik ben de enigste die nog een klein beetje aanspraak op haar heeft, en ik weet dat ze dit heel ver kan laten gaan als niemand dit een beetje aanpakt dus ik wil haar graag helpen.
Dussss heeft iemand advies/tips?