Maak me vaak zenuwachtig om niks

hee,

ik zit dus met een probleempje,
want ik maak me heel vaak zorgen om dingen waar ik me niet zorgen om zou hoeven maken.
Voorbeeld: morgen ga ik mijn eerste surfles nemen. Alleen ik ben dodelijk zenuwachtig. Waarom weet ik niet. Ik ben weer eens bang dat de groep niet leuk zou zijn ofzo. Dat ik er niks van bak en dat ze me uitlachen enzo.
Ook ben ik vaak zenuwachtig voor mijn koorrepetitie enzo omdat ik bang ben dat ik afga en dat ik rood wordt enzo.

Ik wil er heel graag wat minder last van hebben,
dus heeft iemand van jullie misschien, heel misschien, tips? =D

Oef, ik maak me ook wel eens onnodig zorgen, dus ik heb geen advies helaas.

Ik volg je topic even :’)

Haha als ik naar mijn gitaarles moet, heb ik ook altijd kriebels doordat ik zenuwachtig ben. En er is zelfs geen reden om zenuwachtig te zijn. Upje

Inderdaad, zulke dingen als gitaarles… Dan wordt ik ook zenuwachtig… Zo vermoeiend!

Ik snap ook wel. Nieuwe dingen zijn altijd spannend, maar probeer die nerveusiteit te veranderen in gezonde spanning. Maar niet alleen jij gaat op surfLES, de andere leerlingen ook. Grote kans dat jij niet de enige bent voor wie dit de eerste les is, en zo niet; dan kun je ook nog wat van de anderen leren! Wacht morgen gewoon rustig af, doe hard je best, meer kun je niet doen. Nieuwe mensen en nieuwe dingen om te leren zijn spannend, maar uiteindelijk ook leuk. Laat je weten hoe het is gegaan morgen?
Succes! (:

Volgensmij zijn er heeel veel mensen die dit hebben.
Ik heb er zelf ook vreselijk veel last van, vooral omdat ik dan ga nadenken van ‘wat als’. Als het echt iets heel belangrijks is (toets oid) dan neem ik een kauwgumpje van Rescue. Daar zit iets in waar het rustig van wordt in je hoofd, dan kan ik tenminste nog normaal functioneren op dat moment.

Dingen als surfles is hartstikke leuk, en het is niet voor niets les, fouten maken mag. Die leraar heeft er vast al minstens 10 slechter gezien dan jij, en de fouten die jij maakt zullen de rest van de leerlingen vast ook wel maken.

Ik heb net hetzelfde en achteraf merk ik altijd dat die zorgen voor niets waren. Maar wanneer ik me zenuwachtig maak is het echt overdreven paniekerig, dat ik vaak denk om die afspraak of iets anders af te zeggen xd

Dat heb ik ook, het is ook een soort van angst. Maar het enige wat helpt is om het gewoon te doen, zodat je aan jezelf kan bewijzen dat je het wel kan.

Dank jullie wel voor jullie reacties.
Ik ben nu niet meer zo zenuwachtig, maar morgen zal dat wel komen. Ik moet een klein uurtje er naartoe fietsen en dan zal ik wel aardig beginnen te stressen. Maar hopelijk bedenk ik me dan dat het nergens op slaat.
Ik wordt inderdaad soms ook helemaal paniekerig ja. Ik denk er vaak ook over om een afspraak af te zeggen. (niet bij dit surfgeval hoor, maar soms bij een repetitie of iets anders ofzo denk ik wel vaak ‘zal ik doen of ik ziek ben’ of zo)
Na afloop is het altijd wel leuk als je het toch hebt gedaan maar de stress die er voor komt is echt niet koel.

Maargoed, ik zal het wel laten weten hoe het morgen is gegaan!

Ik heb dus net gesurft
en het ging wel goed =D
Eerst stond ik er alleen met twee jongetjes van 10 dus ik dacht echt, neee…
Maar toen kwam er ook een meisje die 5 jaar ouder dan mij is ofzo.
En ze waren allemaal heel aardig =D
Paar keer gevallen maar dat is normaal.

Maargoed, dan heb je nog steeds die zenuwachtigheid.
Dus ik hoop dat iemand misschien een gouden tip heeft(als die bestaat…)

Waarom zouden ze je uitlachen? lach lekker terug

Heb ik dus ook altijd, ik maak me druk om alles :S

dit heb ik dus ook altijd,
maar ervaring leert, ik heb dit zo lang, maar ik word er altijd door heen gepusht door mijn moeder, dat is moeilijk, maar hoe vaker je het doet, hoe minder spannend je het telkens vind.
dus je moet het gewoon doen, van ervaring leer je en ben je hier uiteindelijk opeens overheen. (dit heb ik ook gehad)

Dat heb ik ook altijd… Wou dat ik er iets aan kon doen.

je bent niet de enige :frowning_face: ik maak me echt altijd druk om niks, ik ben vaak zenuwachtig om niks en het is gewoon echt irritant… want ik heb haast geen ‘rust’ ofzo, en wanneer ik dat heb denk ik ‘hee, ik ben niet zenuwachtig!’ en dan komt de -zenuwachtigheid- weer terug. :l
en idd, ik denk altijd wat als… wat als… pff.

Ik heb dat echt zooooooo vaak. Ik maak me nu zorgen over iets wat nog niet is gebeurd en was misschien pas over een jaar gebeurt, echt heel vervelend :’).

Ik doe het ook, bijna altijd wel. Gewoon omdat ik vaak niet weet wat ik kan verwachten en dan word ik vanzelf zenuwachtig.

Dat had ik eerst ook, maar heb iets ‘uitgevonden’ wat echt suuupergoed helpt. Ik kan het alleen niet goed uitleggen, maar ik probeer het toch:

Als ik me bijv. heel zenuwactig over een bepaald iets voel, dan ga ik me heeeeel erg op mijn gevoel concentreren. Echt zovan: ‘Wat gaat er nu precies door mij heen?’ En dan focus ik me heel erg op wat ik voel. Serieus vrijwel meteen gaat mijn nervositeit over! Heel raar maar het werkt echt super goed.

okee, dan zou ik dat eens moeten proberen!
Het lijkt me wel moeilijk om je daar zo op te concentreren als je al zenuwachtig bent, maar misschien helpt het bij mij ook wel =D
Dank je wel voor je tip!

Aah ik heb daar ook last van! En dan ga ik allemaal van die scenario’s (??) bedenken wat er gaat gebeuren enzo… Heel irritant! Vaak ook 's avonds in bed enzo, en dan kan ik niet slapen :S