Maagverkleining ervaringen.

Hey girls!

Ik vroeg me af of er iemand ervaringen had met een maagverkleining en of diegene me er wat over kon vertellen over hoe je het ervaarde, het resultaat en het herstel etc. :slightly_smiling_face:
Wat over mezelf: Ik ben 19 jaar oud, rond de 105 kilo, bmi van 40 en probeer al veel jaren af te vallen maar het lukt mij gewoon niet, zelfs niet onder begeleiding. Dus ik zie dit als laatste redmiddel eigenlijk. Maar ben er eigenlijk ook wel heel bang voor…

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar bij mensen in mijn omgeving zie ik dat ze daardoor erg zijn afgevallen en het de moeite waard vonden.

Ik ken twee mensen die dit hebben gedaan en ze zijn allebei weer net zo dik als vroeger, of zelfs nog dikker. Mag ik vragen waarom het je niet lukt? Houd je het gezond eten of sporten niet vol?

Het werkt alleen als je ook gezond gaat eten en er bij sport.

Wow echt? Dat is zonde!
Het is echt het gezond eten. Ik hou het niet vol omdat ik geen verschillen merk en zelfs aankom. Ik heb er ook enorme aanleg voor, ik hoef maar een klein ongezond dingetje te eten en kom meteen een kilo aan bij wijze van. Het sporten was geen probleem want als ik bezig ben vind ik het leuk, maar op dit moment lig ik daarmee ook al bijna een half jaar mee uit de planning omdat mijn kruisband gescheurd is en ik vrij weinig kan behalve lopen…

Dan denk ik (maar ik ben geen expert natuurlijk) dat die maagverkleining niet gaat werken voor je, als het probleem bij je eten ligt. Wat ik bij die mensen zag was dat ze in het begin vol zaten van een halve mandarijn, maar omdat ze niet gewend waren gezond te eten en dat ook niet vol hielden (dat is echt wel even een stap die je moet nemen als je voorheen niet gezond at) gingen ze steeds meer en ongezonder eten, eentje ging zelfs stiekem snoepen. Nu lopen ze rond met een verkleinde maag, zijn hartstikke snel misselijk en nog steeds dik.

^Ik heb meer dat ik wel gezond kán eten, maar dat ik gewoon zo’n grote maag heb lijkt wel, dat ik altijd honger heb en blijf eten daardoor…

Voor ze nog maar denken aan je een maagverkleining te geven, gaan ze je eerst op dieet zetten. Een maagverkleining (dat doen ze trouwens eigenlijk niet echt meer. Wat ze nu doen is meestal een gastric bypass, wat in principe inhoudt dat een deel van je dunne darm wordt weggehaald.) is een heel intensieve operatie waar ook wel wat risico’s aan verbonden zitten en gezond is het ook niet echt.

Het is echt een allerlaatste redmiddel.

Vegan gaan eten?

De artsen in het ziekenhuis en de huisarts heeft het ook al vaker over zo’n operatie gehad, dat ik daar wel voor in aanmerking kwam. Maar toen weigerde ik het steeds en nu heb ik erover na gedacht en denk ik dat toch dat mijn redmiddel moet zijn…

Het is dan eerder zo dat jij dan geen rem hebt op eten dan dat je maag abnormaal groot is. Dat zou dan een aangeboren afwijking moeten zijn waar je ook echt last van zou hebben. Het is medisch gezien niet mogelijk dat jou maag groter is dan de mijne omdat jij altijd te veel eet.

Als jij met een maagverkleining de hele dag door ongezond snoept blijf je ook gewoon dik. Dus dat lijkt me naast de risico’s niet de oplossing.

Krijg je hier in Nederland niet meestal een maagband in plaats van een maagverkleining?

Als afvallen écht niet lukt, is het inderdaad wel een oplossing. De enige raad die ik je zou kunnen geven is om toch een laatste keer echt proberen af te vallen. Honger kan je opvullen door bijvoorbeeld veel rauwkost te eten, daar zit bijna niets in en het vult je maag toch! Verder goed in je achterhoofd houden dat je nu eenmaal minder moet eten dan dat je verbruikt om af te vallen, en dat je dat inderdaad wel zult voelen (honger, een beetje slap,…), makkelijk is het niet!

Als het dan nog steeds echt niet lukt, is deze operatie beter dan de rest van je leven obese blijven natuurlijk. Maar via afvallen is 1000x keer gezonder op lange termijn, dus dat best eerst nog eens proberen. :slightly_smiling_face:

Een moeder van een vriendin van me heeft onlangs zo een operatie ondergaan en zij is er redelijk veel van afgevallen. Deze operaties (een gastric bypass) werken eigenlijk altijd.

Misschien wat info vragen over die gastric bypass? Hierbij nemen ze dus een stuk van je dunne darm weg en komen ze niét aan je maag. In de dunne darm neem je de meeste voedingsstoffen op, en door een deel weg te nemen, ga jij dus minder opnemen dan een andere persoon die hetzelfde eet. Hierdoor ga je dus achteraf niet een ander eetpatroon moeten hebben. Deze operaties hebben de hoogste slaagkans.

^ Bedankt voor de informatie!
Ik ga inderdaad een afspraak bij de huisarts maken voor uitleg etc. En ik heb een info pakket aangevragen over een gastric bypass.

Een maag kan niet krimpen. Alleen trager werken door minder voedsel. Dus als jij minder gaat eten gaat je maag hier inderdaad aan wennen en trager werken, waardoor jij eerder vol zit. Ik ben ook van mening dat je het misschien wat langer vol moet houden. Hoe lang hield je het bij eerdere pogingen dan vol?

Ik weet inderdaad ook niet vanaf wanneer je zorgverzekering gaat vergoeden, en of dit standaard vergoed wordt. Heb je dat al uitgezocht?

Ik ken 2 mensen die het hebben gedaan. Heel mooi afgevallen. En niet aangekomen, al 5 jaar niet. Dus het kan wel. Wel moet je opletten, niet te veel snoepen en ook bewegen. En je krijgt het niet ZOMAAR. Je moet wel even uitleggen.

By the way. Niet iedereen kan makkelijk afvallen, hoe hard ze hun best ook wel niet doen.

TS heeft wel zodanig overgewicht dat er een medische oorzaak moet zijn als zij niet af kan vallen als ze gezond (en niet te veel!) zou eten en zou sporten. Maar je hebt wel gelijk ja, voor de een is het want makkelijker om af te vallen dan de ander.

Ik ken iemand die dat heeft gedaan en die viel inderdaad veel af, maar is hetzelfde blijven eten en begint nu weer aan te komen, wat loeigevaarlijk is.

Als het jou niet lukt om gezonder/minder te eten gaat een maagband je ook niet helpen. Het is een knop in je hoofd die je om moet zetten. Je hebt niet nog honger na een rol koekjes, je wil gewoon nog eten. Als jij je dat niet beseft dan kom je met een maagband nergens want dan ga je overeten. Zoals ze hierboven al zeiden, je eetlust wordt niet minder maar de vetten/suikers worden gewoon sneller afgebroken.

Ik heb verschillende trajecten gedaan via mijn huisarts en dietiste en dit meerdere maanden volgehouden maar het ging er gewoon niet van af. Ik val amper af hoe hard ik mijn best ook doe, en kom enorm snel aan.