Maagproblemen

Ik heb altijd al snel last gehad van buikpijn, zelfs toen ik klein was. Mijn ouders kunnen nog goed vertellen dat ik dan altijd gehurkt ging zitten, tot het over was. Daarnaast kan ik heel makkelijk overgeven. Ook dit deed ik vroeger regelmatig. Ik weet niet of dit nuttige informatie is voor het probleem wat ik nu heb, maar misschien helpt het wat.

Nu het probleem, mijn maag reageert snel op situaties. Zoals bijvoorbeeld spanning. Als ik zenuwachtig ben, wordt ik altijd heel erg misselijk en krijg buikpijn. Ik had een half jaar geleden last van vitamine B12 te kort en ook daardoor was ik eigenlijk non stop misselijk + buikpijn. Als ik een paniekaanval krijg, of alleen al de angst, je raad het al: misselijk en buikpijn. Andere krijgen misschien hoofdpijn, maar ik krijg heel snel buikpijn en word misselijk. Ik hoop dat er misschien meiden zijn die dit herkennen, tips of advies hebben. Zou ik hier vanaf kunnen komen?

Als niemand hier echt tips voor heeft, zal ik naar de huisarts gaan. Ik hoop alleen op een beetje herkennen en ervaring van meiden hier. :slightly_smiling_face:

-

Misschien adem je dan onbewust niet goed? Door hyperventileren kan je ook misselijk worden.

Ik denk dat dat wel goed zit. Ik ben namelijk naar een psycholoog geweest voor m’n paniekaanvallen en daar heb ik geleerd hoe om te gaan met m’n ademhaling. Bedankt voor je hulp in ieder geval!

Ik heb hier ook last van en vitamine B 12 tekort (hier heb ik 10 weken lang spuiten voor gekregen). Ze zijn er ook bij mij achter gekomen dat ik cellen en bacteriën in mijn lichaam mis. Hier door heb ik als het ware gaten in mijn darmwand waardoor ik buikpijn krijg. Ze weten hier nauwelijks iets van en de tabletten die ik hiervoor krijg moet ik in Engeland bestellen maar ze helpen wel!

Ja ik heb ook (dan wel wat minder) 5 weken lang spuiten gehad inderdaad!
Zijn ze daar achter gekomen door bloedprikken of heb je onderzoek laten doen?

Misschien klinkt het gek maar ik zou naar de psycholoog gaan om te leren omgaan met stress en paniekaanvallen. Je geeft aan dat je maagpijn krijgt zodra er een aanval enz komt.

Het helpt enorm en zij kunnen jou misschien aanleren hoe je bijvoorbeeld moet ademen etc (?) in bepaalde situaties. Het heeft met impulsiviteit te maken want je reageert er heftig op en daardoor komt de pijn opgang.

Hoop dat je hier iets aan hebt? Ik heb het zelf ook degelijk gehad met dat ik pijn kreeg in bepaalde situaties. Psycholoog deed me goed.

Ik heb inderdaad bij een psycholoog gelopen. Qua paniekaanvallen gaat het beter, omdat ze vermindert zijn. Maar ben er helaas nog niet helemaal vanaf. Maar omdat het dus zoveel beter ging/gaat hoefde ik niet meer te komen. Dus dat is niet echt een optie meer, omdat alles wat ik nodig had zij mij geleerd heeft. Bedankt voor het meedenken!

Oh misschien had ik er ook bij moeten zetten dat ik ook snel buikpijn heb en misselijk ben als ik heel vermoeid ben.

Maar echt maagpijn of darmpijn? Want je kan ook krampen hebben en daarnaast misselijk zijn, dat heb ik in ieder geval.

Als je je zorgen maakt, kun je altijd nog je huisarts-assistente bellen. Gewoon voorleggen en advies/tips vragen. Wij zijn geen artsen, meisjes op n forum, en via internet vind ik zelf niet slim, persoonlijk.
Als de assistente het slim lijkt, kun je evt direct een afspraak met je huisarts maken.
Want wij kunnen onmogelijk hier met labeltjes aan komen zetten.

Het kan inderdaad buikpijn zijn als gevolg van stress ofzo, vrij “normaal” nog, maar het kan ook een of andere afwijking zijn. Ik zou dus toch even naar de huisarts gaan!

Ik noem het m’n maag, maar het zou ook net zo goed m’n darmen kunnen zijn. Ik heb ook wel eens krampen jaa. Wat doe jij eraan?

Dat weet ik en als je goed gelezen had, had je gezien dat ik naar herkenning/ervaring zocht van meiden hier die (ongeveer) hetzelfde hebben en misschien wel tips hadden. Maar ik heb er duidelijk bij gezet dat als dat niet het geval is ik naar de huisarts ga. Maar toch bedankt voor je reactie! Ik kan het inderdaad ook even voorleggen aan de assistente.

Bedankt voor je reactie!

ik herken jouw klachten echt heel erg. Ook ik heb last van paniekaanvallen (een paniekstoornis) en ik ben ook vaak misselijk en buikpijn. Ik heb het ook met mijn huisarts erover gehad en zij geeft inderdaad aan dat dit met stress te maken heeft. (dit hoeft bij jou natuurlijk niet zo te zijn, daarvoor moet je echt bij de huisarts langsgaan, maar naar aanleiding van wat je verteld hebt lijkt het erg op wat ik ook heb)

Als je niet goed in je vel zit, of heel veel stress hebt krijg je klachten in zeg maar de ‘zwakste plekken’ van je lichaam. Bij de een uit dit zich in hoofdpijn en de ander krijgt klachten in het maag darm gebied.

Wat ik meestal doe als ik buikpijn heb of misselijk ben, is er zo min mogelijk je gedachten naar uit laten gaan. Dus echt proberen te negeren, want ik weet dat als ik me ga focussen op de klachten het alleen maar erger wordt. Er zit bij mijn dan ook een soort van hypochondrie bij (gekregen door mijn paniekstoornis) en ik ga bij elk pijntje gelijk uit van het ergste. Dus als ik buikpijn heb denk ik gelijk dat ik ernstig ziek ben en zorgt dit voor nog meer stress en nog meer angst. Probeer je dus vooral op de leuke dingen te focussen!

Helaas ben ik er ook nog niet helemaal achter hoe ik nou om moet gaan met deze klachten en alle angst, maar het gaat steeds een stukje beter! Je kan me altijd noten als je verder nog wat wil weten!

Ik moest toen bloedprikken en ze gingen mijn stoelgang bekijken.

Nouja, ik heb pds, dus dat ligt er bij mij voornamelijk aan wat ik eet. Vet voedsel kan ik slecht verteren maar dit verschilt bij elk persoon weer. Gewoon goed eten, drinken en bewegen. Maar als dit van de stress komt denk ik niet dat het heel veel uitmaakt. Stress verergerd zowat alles (hoofdpijn, vermoeidheid, buikpijn, rugpijn, duizelig etc).

Dan kan het zijn dat het aan de voedsel ligt. Ik heb zelf een gevoelige maagdarm-kanaal (samengevat). PDS (verschrikkelijke spastische darm) o.a. maar heb ook een chronische buikpijn (Ze weten nog steeds niet wat ik precies heb). Wat mij geholpen heeft, is om pittige eten en ongezonde dingen te vermijden.

Geen tips, stress enzo slaat bij mij ook áltijd op mijn maag en darmen. Terwijl ik verder gezond ben en goed eet, maar mijn moeder en broer hebben precies hetzelfde :frowning_face: Het uit zich bij mij niet echt in spugen overigens, vaker in vaak naar de wc moeten.