Maagdenvlies?

Hoi!

Ik een meid van bijna 17 en Moslim.

Vroeger toen we nog seksuele voorlichtingen kregen op de basisschool werd ik erg nieuwsgierig.
Ik had een paar jongens in mijn klas die het over ‘vingeren’ hadden, toen ik het opzocht zag ik allemaal afbeeldingen met vrouwen met een vinger in hun vagina. Ik werd toen nieuwsgierig en ik probeerde het ook uit, want hiervoor wist ik niet eens dat ik een vagina had. Er kwam een paar druppels bloed op mijn vinger maar ik wist niet wat het was. In groep 8 leerde ik over het maagdenvlies en dat het bij sommige culturen best belangrijk is en zo, ze hadden toen ook een verhaal vertelt met dat er een meisje in groep 8 zat en die was uitgehuwelijkt omdat ze nog maagd was dit en dat. Ik kreeg het opeens benauwd, want ik voelde mij erg schuldig.

Stel dat ik seks ga hebben, kan een jongen dan voelen dat ik nog maagd ben? Ik denk niet dat mijn vagina wijd is want ik was 9 toen ik het had geprobeerd.

Misschien klinkt dit gek maar ik heb opgelet bij de huwelijk van mijn ooms of wij in onze familie iets zoals een huwelijksnacht hebben of zo. Mijn aangetrouwde tante zei bijvoorbeeld: “ooh shit ik ben ongesteld geworden” op d’r huwelijksdag. En bij mijn andere oom sliepen mijn oma en opa gewoon terwijl mijn tante en oom wakker waren en met ons thee dronken. Mijn vader is bijvoorbeeld een tegenstander van het scheiden van mannen en vrouwen, hij kan hier serieus pissig om worden.

Ik ben bang dat het ook in mijn familie zit, ik weet het niet zeker.
Kan iemand mij helpen?? Ik zit hier al jaren mee!

Een jongen kan niet voelen of je maagd of niet bent. Je kan niet wijder of strakker worden, tenzij je misschien een kind hebt gebaard, dan zal het allemaal wat losser worden.

Maar over bloed, maagdenvlies is een flubbertje waar niks van te voelen is bij je vagina, het is geen letterlijke vlies over je vagina. Het breekt of scheurt niet, soms kan het alleen bloeden omdat het wat ruw behandeld word, kan al door een tampon of door fietsen komen. Het is middeleeuws gedachtegoed dat er letterlijk een vlies kan scheuren tijdens de eerste keer seks. Je bent nog steeds maagd want er is geen penis in je geweest.

Oke, ik ben ook best lening geweest vroeger waardoor ik ook 2/3 druppeltjes op mijn onderbroek vond. Je kan toch niet 2x scheuren of wel?

Ze zegt letterlijk ‘het scheurt niet’ en nu vraag je dit :’)
Het maagdenvlies is een fabel verzonnen door mannen.

Het maagdenvlies is niet echt een vlies. Want dan zou je ook niet ongesteld kunnen worden.
Het is meer een randje weefsel, een beetje een verdikking. Maar een man kan dat niet voelen, daar is het te dun voor.

Het hele sociale structuur van ‘maagd=goed’ ‘geen maagd= hoer,…’
bestaat nog altijd, helaas. denk ook dat het daarvan afstamde.

Je maagdenvlies kan ‘gebroken’ of eens ‘gescheurd’ zijn en je kan nog altijd maagd zijn. Dankzij paardrijden, fietsen, tampon,… kan het voor de eerste keer scheuren terwijl je misschien nog nooit een penis hebt gezien :’).

Vind het nogal sneu voor de meisjes die 100% “maagd” zijn (bedoel hiermee dat ze gewoon nog nooit seks heeft gehad) en bij hun huwelijksnacht niet bloeden en iedereen op haar kwaad is omdat ze het niet geloven… Tjah, da’s stom en verschrikkelijk maar mensen ‘baseren’ zich er nog altijd op.
Niet moeilijk dat sommige meiden er nogal bang van zijn…

Oh haahah

Het kan dus niet scheuren want het bestaat niet, maar het kan wel zijn dat er een wondje zat wat is open gegaan :slightly_smiling_face:

Ik vind het best gek dat je dat soort informatie krijgt op een basisschool?

Ik kreeg ook al in groep 7 (dacht ik) en (zekerweten) in groep 8 al voorlichtingen

Er zijn vrouwen (vooral in culturen die heel erg met religie verbonden zijn) die een sponsje vullen ofzo met kippenbloed en dit in hun vagina stoppen zodat ze “bloeden” op hun huwelijksnacht.
Ik raad je dit niet aan om te doen. Maar dit zegt wel iets over hoe “middeleeuws” sommige mensen nog zijn. Dit zie je trouwens niet alleen bij moslims hoor. Ook van Christenen heb ik dit verhaal gehoord.
Misschien kan je er met je moeder over praten? Al weet ik natuurlijk niet hoe dat bij jou thuis gaat.
Of spreek je biologie docent(e) eens hier over aan. Wie weet kan ze je verder helpen of je een goede uitleg geven.

Ik ben juist blij dat ze er vroeg mee begonnen.
Ik had een meisje in de klas dat dacht dat ze dood ging toen ze voor het eerst ongesteld was omdat haar conservatieve ouders weigerden iets over seksualiteit te vertellen.

Je kunt er niet vroeg genoeg (op een jip en janneke manier) mee beginnen.
Je hoeft ze niet uit te leggen wat de fijnste standjes zijn. Maar wel gewoon hoe het werkt en wat veel gemaakte fouten zijn van ouders/familie/anderen die het ze uitleggen op de juiste manier uitleggen.
Mijn oma had me bijv verteld dat ik blind zou worden van masturbatie ofzo :’)

Ja voorlichting prima maar niet vertellen dat het maagdenvlies belangrijk is bij bepaalde culturen en rarigheid over uithuwelijken. Dat vind ik raar.

^ Ah zo bedoel je het. Nogsteeds vind ik dat juist iets moois omdat we met zoveel culturen samen zijn. Zo leren mensen iets over die cultuur en leren mensen met de cultuur waar het om gaat dat het nergens op slaat. Hopelijk stoppen ze dan een x met meisjes die niet bloeden als hoer weg te zetten (gebeurt natuurlijk ook in de westerse cultuur maar wel in een mindere mate denk ik)

oh op die fiets, ja dat is inderdaad vreemd.

Nou ja het bestaat wel. Het is alleen bij de meeste vrouwen zo’n klein randje weefsel dat t amper opvalt of te voelen is. Bij sommige vrouwen ontbreekt het, in sommige gevallen sluit het de vagina bijna volledig af of bevat het gaten. Zeldzaam is het als de vagina compleet afgesloten wordt. In dat laatste geval moet het ook operatief verwijdert worden want dat geeft nogal wat problemen met de menstruatie.

In de meeste gevallen is het maagdenvlies dus een klein randje weefsel aan het begin van je vagina. Dit kan inscheuren bij seks maar dit hoeft niet en is vaak juist niet zo.

Dit heb ik gehad op de uni dus het lijkt me wel dat dit klopt.

Antwoord op je vraag: nee een jongen kan dit niet voelen.

Dat is toch wat ze zegt

Misschien een beetje offtopic, maar je zegt dat je 17 bent. In je vorige topics zei je dat je in de 2e klas zit. Sorry maar hoe dan?

Oh ik mistte reactie 1 nvm