m&o of maw op het vwo

Ik zit nu in 5havo en heb een e&m profiel met duits en aardrijkskunde. Ik wil heel graag na de havo verder gaan met het vwo, daarvoor moet ik wel een extra vak kiezen. De keuzes tussen vakken die ik kan maken: aardrijkskunde, m&o en maw. In de derde twijfelde ik heel erg of ik filosofie of aardrijkskunde moest kiezen, ik ben ook naar veel docenten die weten dat ik vwo wil doen na de havo om advies gaan vragen en geen van hun heeft mij verteld dat ik op het vwo maar uit 3 vakken kon kiezen, als ik dat had geweten had ik toen sowieso voor filosofie gekozen en op het vwo voor aardrijkskunde maar goed ik kan de tijd niet terug draaien. Ik kan nu dus eigenlijk alleen tussen m&o en maw kiezen. In de derde klas ben ik ook naar een proeflesje m&o en maw geweest. Ik vond het allebei eigenlijk erg interessant, toen ik op de basisschool zat wist ik al dat ik wat met economie wilde doen. Ik hoor alleen veel verhalen van mensen dat m&o erg lastig en veel is maar ook dat maw erg veel leerstof heeft… Ik heb al maatschappijleer gehad, ik vond dat op zich niet heel erg maar ook niet heel interessant, vooral toen we het over het bestuur en parlement hadden vond ik het heeeel erg saai. Waarschijnlijk wil ik later of international business&management of psychologie studeren. M&O is sowieso handiger voor international business&management maar maw is dan weer handig voor psychologie.
Oke sorry voor dit onzin verhaal. Mijn vraag is dus: hebben mensen ervaring met maw of m&o op het vwo?

Ik heb zelf M&O gedaan en vond dit zelf erg goed te doen. Ik weet niet of je een beetje goed bent in economie of wiskunde? Als je dat redelijk kan dan is M&O prima te doen.
Maatschappijwetenschappen is gewoon veel leren, maar dat kan in principe iedereen.
Dit heb ik overigens zelf niet gedaan, maar ik heb vorig jaar de eindexamenstof ingekeken van een vriendinnetje. Ik vond het er zelf erg makkelijk uit zien (dingen je ook kan weten zonder het te leren als je een beetje algemene ontwikkeling hebt).

Nog een vraagje ik heb zoals ik al zei van vrienden gehoord dat er m&o en maw erg veel geleerd moest worden maar hoeveel is dat eigenlijk…?

meestal heb ik met economie het gevoel dat ik het niet begrijp maar ik kan het uiteindelijk wel toets. Ik heb voor mijn se van vorig jaar een 6,6 gehaald.

MAW is vooral een leervak , veel aantekeningen etc. En M&O een doevak vooral veel oefenen en je moet het kunnen ‘zien’ hoe je een som moet oplossen.

Ik vond M&O wel lastig ondanks dat ik goed was in economie en wiskunde. Maar ik deed havo …

Heee,
ik heb anderhalf jaar geleden in beide vakken examen gedaan. Ik vond het allebei leuk, maar dat komt vooral door mijn uiteenlopende interesses (:
M&O vond ik niet per se moeilijk. Je moest de stof wel goed bijhouden, maar het is goed te doen. Helemaal als je ook de economie kant op wil. Maw vond ik ook niet moeilijk, maar was vooral heel erg veel. De laatste periode voor het examen moesten wij nog een examen onderwerp behandelen. En éénderde was bij ons idd politiek (ook niet mijn voorkeur).

Maw is heel veel stampen, M&O is meer snappen en toepassen. En ik denk dat je met psychologie niet per se iets aan maw hebt hoor (:

Succes met een keuze maken!

Grappig hoe verschillend dat misschien is per school. Bij ons stond M&O bekend als een heel makkelijk vak dat je ‘er zo even bij’ doet. Beetje een pretvak dus. MAW was juist voor mensen die veel konden leren en stampen, het stond bekend als een zwaarder vak. Zo heb ik dat ook altijd van klasgenoten enzo gehoord.

Bij ons waren juist de klassen van MAW overvol en M&O juist leeg :’) Denk ook dat het aan de docenten ligt, wij hadden geen goede M&O docent op onze school.

M&O is eigenlijk het rekendeel van de economie. Bij economie reken je natuurlijk ook wel, maar bij M&O ga je nog meer in detail in op balansen bijvoorbeeld.
Bij mij op school hebben wij geen maw (ook niet op het vwo) en ik kan nu nog steeds voor psychologie kiezen als ik dat zou willen studeren (ik heb ook geen M&O hoor!)
Denk dat als je een studie zou willen doen in de economie, dat M&O wel heel handig is om te hebben (niet verplicht, wel handig) en dan heb je aan maw dus weer wat minder… :slightly_smiling_face:

Kun je niet allebei doen, en dan eentje als extra vak?
Dan kun je na een aantal maanden kijken welke je het beste bevalt en laat je die andere vallen.
Bij ons op school deden heel veel dat.

Hmm tja ik weet het niet zo goed… met maw weet ik zeker dat ik er zelf voor kan zorgen dat ik de stof echt begrijp of niet m&o wat minder… maar ik ben er nog niet over uit.
Heel erg bedankt voor de tips!

ik heb geen maw gedaan, maar wel m&o en dat vond ik best te doen. Ik zit nu in het derde jaar van psychologie &ik heb al m’n vakken tot nu toe gehaald zonder al te veel moeite. Dus zonder maw is psychologie ook prima te doen!

Ik zou als ik jou was voor M&O gaan. Ik heb MAW op VWO gedaan en ik zal je zeggen, daar is niks psychologisch aan. Het gaat over politieke besluitvorming, criminaliteit ect. Ik denk dat je meer aan M&O hebt. MAW is erg veel leren en kost veel tijd.
Of je moet erg geïnteresseerd zijn in de maatschappij, dan zal het misschien iets makkelijker voor je zijn om deze stof letterlijk te leren.

(En examen MAW is echt geen pretje, zoooo veel leerstof!)

Ik vond zelf M&O zeer nutteloos. Liever had ik MAW gehad maar dat werd niet gegeven (maar ik doe uiteindelijk ook een maatschappijgerichte opleiding).